با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
معرفی پارک امیرگان استانبول

معرفی پارک امیرگان استانبول

کشور ترکیه و به‌ ویژه شهر زیبای استانبول در سال‌های اخیر تبدیل به انتخاب اصلی ایرانیان برای گردشگری، تجارت و اقامت گردیده است. این کشور با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و مناطق گردشگری فوق‌العاده زیبا هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کند.

اما یکی از این جاذبه های طبیعی پارک امیرگان است؛ در این مطلب از وبلاگ ترکمهر نیز می‌خواهیم شما را با این پارک که یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین پارک های ترکیه است، آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی پارک امیرگان استانبول

تاریخچه پارک امیرگان استانبول (Emirgan Park Istanbul)

در دوران امپراتوری بیزانس، منطقه‌ای که امروزه پارک امیرگان استانبول در آنجا واقع شده است، سراسر پوشیده از درختان سرو بود و با نام Kyparades یا جنگل درختان سرو شناخته می‌شد. بعد از اینکه امپراتوری عثمانی در میانه قرن 16 این نواحی را به صدراعظم نیسانجی فریدون بی اعطا کرد، نام این مناطق به پارک فریدون بی تغییر کرد.

در قرن 17 میلادی سلطان مراد چهارم، سلطان عثمانی، این مناطق را به امیرگونه خان فرمانده ایرانی لشکر صفوی اهدا کرد. امیرگونه خان هنگام جنگ بین امپراتوری عثمانی و پادشاهی صفوی، قلعه خود را بدون هیچ‌گونه مقاومتی تسلیم عثمانی‌ها کرده بود. در این زمان بود که نام پارک به امیرگونه تغییر پیدا کرد. نام امیرگان که امروزه نیز پارک به این نام شناخته می‌شود در واقع تغییریافته امیرگونه است.

در انتهای دهه 1860 میلادی پارک امیرگان در مالکیت اسماعیل پاشا خدیو (لقبی برای والیان عثمانی در مصر) مصر و سودان بود. در دهه 1930 وارثان خدیو این املاک را به یک تاجر اسلحه ثروتمند فروختند. او نیز در دهه 1940 میلادی پارک را به همراه سه عمارت درون آن به شهرداری استانبول بخشید.

در اواخر 1970 عمارات درون پارک تعمیر و درهای پارک امیرگان استانبول برای بازدید عموم گشوده شد.

تاریخچه پارک امیرگان استانبول (Emirgan Park Istanbul)

عمارت های پارک امیرگان استانبول

پارک امیرگان استانبول دارای 3 عمارت با معماری فوق‌العاده است که در اواخر قرن 19 میلادی توسط اسماعیل پاشا بنا شدند. یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری استانبول همین عمارت های پارک امیرگان هستند.

عمارت زرد (Yellow Pavilion)

عمارت زرد که در زبان ترکی به آن Sarı Köşk گویند، بنایی عظیم و چوبی است که در بین سال‌های 1871 تا 1878 به دستور اسماعیل پاشا به سبک کلبه‌های chalet ساخته شد. این عمارت در اصل به عنوان اقامتگاه شکار و مهمان‌خانه احداث شده بود.

عمارت زرد در مرکز پارک واقع شده و شامل 4 اتاق، 1 آشپزخانه، 1 هال در طبقه اول و 3 اتاق و یک سالن در طبقه بالایی است. عمارت زرد پارک امیرگان استانبول، 400 متر مربع زیربنا دارد.

تزیینات این بنا شامل گل‌کاری‌هایی در سقف و کنده‌کاری‌هایی برجسته است. تقریباً تمامی اجزای این بنا از جمله در و پنجره‌های بلند و دکوراسیون داخلی به رنگ روشن هستند.

این عمارت در آغاز تنها توسط مالکان آن استفاده می‌شد اما با تعمیراتی که در دهه 1980 طی 4 ماه بر روی آن صورت گرفت درهای آن برای بازدید عموم گشوده شد و هم ‌اکنون به عنوان کافه‌ تریا از آن استفاده می‌شود.

عمارت زرد از سال 1997 توسط شرکت گردشگری Beltur وابسته به شهرداری استانبول اداره می‌شود.

عمارت زرد پارک امیرگان استانبول، می‌تواند هم ‌زمان پذیرای 100 نفر در تابستان و زمستان باشد.

عمارت زرد (Yellow Pavilion)

عمارت صورتی (Pink Pavilion)

عمارت صورتی که در زبان ترکی به آن Pembe Köşk گویند، یکی از سه عمارت زیبای پارک امیرگان استانبول ساخته شده توسط اسماعیل پاشا است. دلیل نام‌گذاری این عمارت هم رنگ صورتی مشابه گل شمعدانی آن بود که البته رفته‌ رفته در طول تاریخ رنگ اصلی خود را از دست داد.

امروزه این عمارت به عنوان کافه ‌تریا در آخر هفته‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین در مراسم‌های عقد، عروسی و سایر مراسم‌های عمومی هم مردم از آن استفاده می‌کنند.

عمارت صورتی پارک امیرگان استانبول، گنجایش پذیرایی از 350 نفر در تابستان و 150 نفر در زمستان را دارد.

عمارت سفید (White Pavilion)

عمارت سفید که در زبان ترکی به آن Beyaz Köşk گویند، حدود 150 متر با عمارت زرد فاصله دارد. این عمارت پارک امیران استانبول در دو طبقه و به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است. عمارت سفید در روزها به عنوان کافه‌تریا و در شب‌ها به عنوان رستوران غذاهای ترکی – عثمانی از آن استفاده می‌شود.

امکانات پارک امیرگان استانبول

پارک امیرگان استانبول با مساحتی بالغ بر 325،000 متر مربع امکانات فراوانی را در خود جای داده است؛ از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کافه‌هایی با مناظری زیبا از تنگه بسفر

– مسیرهایی برای پیاده‌روی و ورزش

– زمین‌های بازی کودکان

– نقاطی عالی برای گرفتن عکس

– وجود مناطقی برای گردش و پیک‌نیک

– سه رستوران و کافه فوق‌العاده که درون عمارات ساخته ‌شده در قرن 19 قرار دارند.

– بوفه‌هایی که هفت روز هفته آماده خدمات ‌رسانی هستند.

امکانات پارک امیرگان استانبول

پارک امیرگان استانبول کجاست؟

این پارک در شمال استانبول و در بخش اروپایی آن در همسایگی سواحل بسفر واقع شده است.

آدرس: Reşitpaşa, Emirgan Sk., 34467 Sarıyer/İstanbul, Turkey

نحوه دسترسی به پارک امیرگان استانبول

از دو طریق می‌توان به پارک امیرگان استانبول رسید؛ اتوبوس و یا کشتی مسافربری.

اتوبوس

بهترین روش برای رفتن به پارک امیرگان استانبول از طریق اتوبوس‌های عمومی است. مسیر این اتوبوس‌ها در طول خط ساحلی بسفر است.

به یاد داشته باشید که باید در ایستگاه اتوبوس Cinaralti پیاده شوید. در ادامه به برخی از این خطوط که می‌توانید از طریق آنها به پارک امیرگان استانبول بروید اشاره می‌کنیم:

– خطوط 40، 40T و 42T از مبدأ میدان تکسیم (Taksim)

– خطوط 22، 22RE و 25E از مبدأ کاباتاش (Kabatas) – قابل‌دسترس از طریق خط متروی T1 Bagcilar-Kabatas)

– خط 40B از مبدأ بشیکتاش (Besiktas)

– خط EL2

– خط 59RH (ایستگاه متروی Rumeli Hisarüstü – İstinye/Hacıosman)

کشتی مسافربری

شما می‌توانید سوار کشتی مسافربری که بین مسیر Eminonu-Rumeli Kavagi در رفت ‌وآ مد است شوید و در اسکله Emirgan پیاده شوید.

بهترین زمان بازدید از پارک امیرگان استانبول

پارک امیرگان استانبول در سراسر هفته برای بازدید عموم از ساعت 7 صبح تا 10:30 شب باز است.

بهترین زمان بازدید از این پارک ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) است؛ یعنی درست زمانی که جشنواره گل‌های لاله برگزار می‌شود. جشنواره‌ای پر از رنگ، سر زندگی، آرامش و هوای تازه با منظره‌ای دلپذیر از بسفر و دریای مرمره!

لازم به ذکر است که ورود به پارک امیرگان استانبول رایگان است.

مکان های دیدنی نزدیک به پارک امیرگان استانبول

جای جای شهر استانبول میزبان مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبا است؛ اسامی برخی از این جاذبه‌های دیدنی که در اطراف پارک امیرگان استانبول واقع شده اند را در ادامه آورده‌ایم:

نام مکان گردشگری

فاصله از پارک امیرگان

موزه ساکیپ سابانچی (Sakip Sabanci)

3 دقیقه پیاده‌روی

مسجد امیرگان حمید اول (Emirgan Hamid-i Evvel Cami)

4 دقیقه پیاده‌روی

موزه خودروهای کلاسیک (Ural Ataman Classic Car Museum)

2،5 کیلومتر

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque)

12 کیلومتر

محله سلطان احمد (Sultanahmet)

13 کیلومتر

مسجد ایاصوفیه (Ayasofya Mosque)

12 کیلومتر

دژ روملی (Rumeli)

2،2 کیلومتر

باغ ژاپنی Baltalimani

10 دقیقه پیاده‌روی

موزه گل لاله (Tulip Museum)

11 دقیقه پیاده‌روی

حمام Cukurcuma

10،3 کیلومتر

آب ‌انبار باسیلیکا (Basilica)

12،5 کیلومتر

مکان های دیدنی نزدیک به پارک امیرگان استانبول

سخن پایانی

پارک امیرگان استانبول، یکی از بزرگترین پارک های استانبول است که در ساحل اروپایی بسفر واقع گردیده است. گفته می شود این پارک یکی از زیباترین پارک های ترکیه است! بعد از دیدن این پارک قطعا شما هم پی به این زیبایی طبیعی خواهید برد؛ لاله های رنگارنگ، چشمه های شگفت انگیز، مناطق پیک نیک سرسبز، زمین های بازی برای کودکان، رستوران ها و کافه های خیره کننده تنها بخشی از جذابیت های پارک امیرگان استانبول است!

اگر قصد سفر به استانبول را دارید توصیه می‌کنیم حتماً از این پارک رویایی و جاذبه های دیدنی اطراف آن هم بازدید کنید و تا سال‌ها خاطره‌ی خوش این سفر را فراموش نکنید!