با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
معرفی شهر قونیه در ترکیه

معرفی شهر قونیه در ترکیه

معرفی شهر قونیه در ترکیه

قونیه هفتمین شهر پر جمعیت ترکیه، شهر دراویش و یکی از مذهبی‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود. جایی که ترکیب جذابی از سنت و مدرنیته به وضوح دیده می شود!

شهر قونیه به دلیل تاریخچه غنی فرهنگی و جایگاه عرفانی که به واسطه مزار مولانا در میان گردشگران دارد به پایتخت جهان اسلام شهرت یافته است! اغلب قونیه را با نام مولانا شنیده‌ایم و رقص سماع در مزار این شاعر برجسته تصویری است که از قونیه در ذهن داریم.

این شهر تاریخی در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و در دوران سلجوقیان پایتخت این امپراتوری بوده است؛ قونیه اکنون با جمعیت حدود ۲ میلیون نفری خود یکی از مقاصد گردشگری آرام‌بخش در جهان است.

در این مطلب از وبلاگ ترکمهر نیز قصد داریم شما را با این شهر باشکوه و محبوب بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با شهر قونیه

شهر باستانی قونیه (Konya) که تاریخ آن به دوران سلطنت روم بازمی گردد، یکی از منحصر به فردترین شهرهای ترکیه است. جایی که از ابتدای تاریخ میزبان تمدن های متفاوتی بوده است! در سفر خود به قونیه می توانید به آثار تمدن هایی برخورد کنید که از 7 هزار سال قبل از میلاد در قونیه بوده اند!

قونیه با نام رومی یا مولانا پیوند خورده است؛ اولین دلیل بازدید گردشگران از قونیه دیدار مزار مولانا و موزه مولانا است. مولانا که در جهان امروز با نام جلال‌الدین رومی شناخته می‌شود، شاعر، متفکر و عارف مسلمانی است که در آثار و زندگی خود به عرفان گرایش داشته است.

قونیه یک شهر بزرگ و صنعتی توسعه یافته و مرکز استان قونیه است. از آنجا که این شهر همیشه شهر مهمی بوده، زیرساخت های حمل و نقل نیز در این شهر به خوبی انجام شده است. فرش، آرد و چغندر از جمله محصولات و صنایع مهم در قونیه هستند.

قونیه با قدمت قدیمی، معماری شگفت انگیز، طبیعت سبز و فعالیت های سرگرم کننده فراوان موجب رونق گردشگری این شهر شده است؛ تورهای مسافرتی و زیارتی مناسبی در مراسم بزرگداشت رومی که سالانه در ماه دسامبر برگزار می‌شود، موجب شلوغی شهر در این ماه می‌شود.

غذاهای گوشتی خوشمزه، مکان‌های دیدنی فراوان، فرهنگ سنتی مردم بومی و مراسم متعدد در کنار آرامگاه طلاکاری شده مولانا از بارزترین ویژگی های این شهر محسوب می‌شوند.

در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی به این شهر وارد شده‌اند ولی در ماهیت و هویت قونیه تغییری ایجاد نشده است. این شهر یکی از مذهبی‌ترین شهرهای ترکیه است و جالب است بدانید که بیش از نیمی از زنان آن با حجاب در شهر رفت ‌و آمد می‌کنند.

آشنایی با شهر قونیه

تاریخچه شهر قونیه

قونیه، شهری تاریخی است که دوران پرشکوه فراوانی را به خود دیده است! اگر چه در جنوب شهر قونیه سایتی باستانی متعلق به دوران نوسنگی وجود دارد که قدمت ۷ هزار ساله آن را ثابت می‌کند ولی تاریخچه تمدن در این شهر را از زمان هیتی ها در نظر می‌گیرند.

ساکنان دیگر شهر قونیه قبل از اسلام عبارت بودند از: تمدن های دوره فرانوسنگی، عصر برنز، هیتی ها، فریگی ها، لیدی ها، ایرانیان، رومیان و سپس بیزانس یا همان امپراتوری روم شرقی.

این شهر در دوران هیتی‌ها ایجاد شد و پس از فروپاشی آن‌ها توسط فریگی‌ها رونق گرفت و به شهرکی بزرگ تبدیل شد. نام قدیم شهر قونیه ایکونیوم (Iconium) است که در روم باستان در استان روم قرار داشته و در سال ۱۳۰ قبل میلاد مسیح مستعمره هادریان شده است.

شهر قونیه در آن دوران به مرز نزدیک بود و توسط سلجوقیان تصرف می‌شود و پایتخت این سلسله قرار می‌گیرد. دوران سلجوقیان (1071 تا 1308) باشکوه‌ترین دوران شهر قونیه است! این شهر در دوران سلجوقی با رشد و توسعه بی‌سابقه‌ای روبرو شد و به دلیل فرهنگ دوستی سلجوقیان شاهد ساختمان‌سازی‌های زیبا و معماری منحصربه‌فردی بود که تاکنون باقی مانده است.

ساختمان بسیاری از موزه‌های کنونی شهر قونیه از جمله موزه سرامیک در دوران سلجوقی ساخته شده است.

در سال 1220 علاءالدین کیقباد، دیوار شهر را بازسازی کرد و آنها را با برج ها تزئین کرد. اما این شهر محل قدرت و نبرد سلجوقیان، کارامان اوغلوها، مغول ها و ایلهانیان بوده است و چندین بار دست به دست شد.

تاریخچه شهر قونیه

در دوران سلطنت محمد فاتح (سال 1466) اولین سرشماری عمومی انجام گردید؛ در سال 1867 مرزبندی های این سرزمین انجام گردید؛ در سال 1873 شهر دچار قحطی شدید گردید؛ در قرن نوزدهم این شهر ناتوان و گوشه گیر بود! دیوارهای شهر ویران شد اما در سال 1896 با باز شدن خط راه آهن اسکی شهیر (Eskisehir) فعالیت های تجاری مجدد احیا شدند.

پس از سال 1902 کشاورزی با ماشین آلات توسعه یافت! در دوران سلطنت سلطان عبدالحمید دوم این سرزمنن دوران طلایی خود را گذراند. حمل و نقل، آموزش و مرمت شهر همگی رونق گرفتند!

در زمان جنگ جهانی اول شهر به تصرف متفقین درآمد و در سال 1920 به رهبری آتاتورک و با استقلال ترکیه متفقین شهر را ترک کردند.

قونیه فرهنگی کهن دارد؛ در دوران روم باستان شهری مرکزی و پر اهمیت بوده و سپس در دوران سلجوقیان و عثمانی مرکزی برای پرورش هنر و معماری محسوب می‌شده است. همان طور که عنوان گردید، مولانا جلال‌الدین بلخی شاعر صوفی نیز در دوران سلجوقیان در شهر قونیه سکونت داشته است.

موقعیت جغرافیایی شهر قونیه

قونیه در ۲۶۱ کیلومتری جنوب آنکارا (پایتخت ترکیه) قرار گرفته است و با سه ساعت رانندگی در جنوب آنکارا می‌توان به این شهر قدیمی رسید. قونیه (یا در زبان ترکی امروزی در کشور ترکیه کُنیا)، شهری در قسمت جنوبی منطقه آناتولی مرکزی است.

این سرزمین وسیع و مسطح دارای جلگه ها و فلات های فراوانی است. این فلات ها پوشیده از استپ های غنی هستند؛ بنابراین بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، جنوبی ترین قسمت قونیه تا حد زیادی توسط کوه های توروس احاطه شده است.

جمعیت شهر قونیه

قونیه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه است. بخش زیادی از این جمعیت در مرکز شهر ساکن هستند و تراکم جمعیت در مرکز قونیه بسیار بالا است.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم مردم قونیه

قونیه مردمانی مهمان‌نواز و مهربان دارد. اگرچه اغلب اهالی شهر با زبانی غیر از ترکی صحبت نمی‌کنند و انگلیسی نمی‌دانند ولی با مسافران به گرمی و مهربانی رفتار کرده و به مهمان‌نوازی شهرت دارند.

قونیه شهری گردشگر پذیر است و به همین دلیل اهالی بومی به حضور توریست‌ها عادت دارند و اغلب با دعوت گردشگران به فنجانی قهوه مهربانی خود را نمایش می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی شهر قونیه تصوف و آیین دراویش گرداب و مراسم عرفانی دراویش است. آیین‌های رقص با لباس سفید توسط پیروان این مکتب برگزار شده و گردشگران بسیاری را برای تماشای این آیین به سوی قونیه می‌کشاند.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم مردم قونیه

فرش‌های قونیه یکی از ویژگی‌های متمایز و فرهنگی مردم این شهر و نشان‌دهنده ثروت آنان است. این فرش‌ها در گذشته به اروپا صادر شده و در تزیین خانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. فرش در نقاشی مردم این شهر نشان‌دهنده ثروت، موقعیت اجتماعی خاص و متمایز فرد است.

قونیه شهری مذهبی است و در گذشته ارگ اسلام نامیده می‌شده است. این شهر مردمی دین‌دار دارد و پوشش اکثریت زنان این شهر نشان می‌دهد که مسلمان هستند.

نمی‌توان از فرهنگ سخن گفت و از ترانه و موسیقی یاد نکرد! آهنگ محلی قونیه کونیالیم نام دارد و مانند بسیاری از آهنگ‌های محلی در ستایش و توصیف عشق سروده شده است.

آب و هوای قونیه

قونیه آب و هوایی سرد و نیمه خشک (بر اساس سامانه طبقه بندی اقلیمی کوپن) دارد. دمای این شهر به طور متوسط در تابستان حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در زمستان منفی ۲ درجه سانتی‌گراد است.

تابستان‌ها این شهر هوایی گرم و معتدل دارد و در زمستان سرما و خشکی هوا قابل‌توجه است. شب‌های زمستان در قونیه به‌ خصوص در ارتفاعات سرد است.

بارش در این شهر زیاد نیست ولی در تمامی طول سال بارندگی دیده می‌شود. رطوبت هوا نیز در شهر قونیه در طول سال پایین است.

آب و هوای قونیه

غذاهای محبوب قونیه

غذاهای شهر قونیه نیز مانند سایر نقاط ترکیه شامل ترکیبی از گوشت، سبزیجات و سینی مزه با نان مخصوص است. اغلب غذاهای اصلی دارای برنج، گوشت قرمز و ماهی است و گوشت بره بیشترین کاربرد را در غذاهای ترکیه دارد. سوپ‌ها نیز در این شهر به وفور یافت می‌شوند؛ مردم قونیه سوپ را در وعده‌های غذایی مختلف استفاده می‌کنند.

چای، قهوه و شیرینی ترکی لوکوم را نیز نمی‌توان از تغذیه مردم قونیه جدا کرد. چای در این شهر مانند سایر مناطق ترکیه دم کرده و به شکل غلیظ مصرف می‌شود. قهوه ترک در دو مدل ساده و با شکر در کنار شیرینی‌های ترکی در پایان وعده‌های غذایی سرو می‌شود.

غذاهای محبوب قونیه

در ادامه به معرفی برخی از این غذاها و دسرهای خوش طعم خواهیم کرد:

اتلی اکمک (Etliekmek)

اتلی اکمک نام غذایی شبیه به پیتزا است که با گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه مخصوص تهیه می‌شود. در کنار اتلی اکمک سوپ هم سرو می شود.

فرن کباب (Firin Kebab)

فرن کباب نام نوعی کباب بره است که در فر پخته می‌شود و ادویه مخصوصی دارد که گوشت پخته شده را به شدت لذیذ می‌کند.

سوپ تاووک سویو (Tavuk Suyu)

این سوپ از ترکیب آب مرغ، سبزیجات، گوجه فرنگی و رشته فرنگی تهیه شده و سوپی سنتی و خوشمزه در شهر قونیه است.

تریت (Tirit)

خوراک تریت نوعی غذای سنتی و خوشمزه با ترکیب گوشت، برنج و سبزیجات است. این خوراک سنتی قونیه غذایی محبوب برای گردشگران نیز به حساب می‌آید.

شکلات و آب نبات (Candies)

قونیه به آب نبات های خوش طعم خود معروف است! جزریه (Cezerye) شیرینی است که مخصوص قونیه است و با ترکیب آب هویج، فندق و شکر تهیه می‌شود و سپس در پودر نارگیل غلطانده می شود.

پشمک (Pismaniye)

پشمک نیز یکی دیگر از شیرینی های اصلی و معروف قونیه است. همان طور که بیان گردید، شیرینی‌ها و شکلات‌های ترک در میان تمام افراد طرفدار دارد. باقلوا نیز از اصلی‌ترین شیرینی ترک‌ها در قونیه بسیار محبوب و مشهور است.

خرما (Hurma)

از آنجایی که قونیه شهری مذهبی است، خرما جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد. در قونیه مغازه هایی وجود دارد که فقط خرما می فروشند.

بهداشت و درمان در شهر قونیه

بهداشت و درمان در شهر قونیه

قونیه نیز مانند سایر مناطق ترکیه تحت نظام بهداشت و درمان منسجم این کشور است که شامل بخش دولتی، نیمه‌دولتی، خصوصی و بشردوستانه می‌شود. ترکیه در دهه‌های گذشته رشد خوبی در زمینه بهداشت و درمان داشته و فاصله خود با کشورهای اروپایی را از این نظر کاهش داده است.

حدود ۴۰ درصد از هزینه سلامت مردم در ترکیه با مالیات تأمین می‌شود. حدود ۷۵ درصد از خدمات بهداشت و درمان این کشور را دولت و دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌دهند. از جمله بیمارستان های شهر قونیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– بیمارستان Medicana Konya: بیمارستان مدیکانا با تکنولوژی و ویژگی های فنی مدرن خود یکی از بزرگترین و جامع ترین بیمارستان های آناتولی مرکزی است.

– بیمارستان Baskent University Konya: این بیمارستان به دلیل نزدیکی به بزرگراه های بین شهری، به راحتی قابل دسترسی است و با بیمارستان آنکارا به صورت یکپارچه کار می کند. بیمارستان باشکنت مراقبت های بهداشتی را با تجهیزات پیشرفته در تشخیص و درمان ارائه می دهد.

– بیمارستان Konya Dunyagoz: این بیمارستان خدمات تشخیصی و درمانی جامعی را در تمامی زمینه های مربوط به سلامت چشم ارائه می دهد.

امنیت در شهر قونیه

در شهر قونیه نیز همانند سایر شهرهای جهان ممکن است جرائمی رخ دهد اما بهتر است بدانید این شهر برای بانوان بسیار امن است! قونیه شهری گردش پذیر است و امنیت نسبی خوبی در این شهر برقرار است. گردشگران به ویژه بانوان نگرانی از جهت حفظ امنیت خود ندارند ولی لازم است مسائل فرهنگی این منطقه را در نظر گرفته و مطابق با آن رفتار کنند.

قونیه شهری مذهبی و مسلمان‌نشین است؛ روزهای جمعه اگر چه روز تعطیل رسمی نیست ولی به دلیل برگزاری نماز جمعه چند ساعتی شهر تعطیل می‌شود. مردم این شهر پوشش مطابق با اسلام را می‌پسندند و اگرچه به حضور گردشگران عادت دارند ولی پوشش‌های نامتعارف برای آن‌ها چندان قابل‌پذیرش نیست.

بهتر است که همه مسافران قونیه از شماره پلیس ترکیه (155) مطلع باشند تا در موقع نیاز بتوانند از کمک آن‌ها بهره گیرند.

بهترین فصل سفر به قونیه

بهترین زمان سفر به قونیه با توجه به انتخاب‌ها و اولویت‌های شما مشخص می‌شود! هر فرد یکی از موارد آب ‌و هوای فصلی، میزان شلوغی و خلوتی،‌ بازدید از مراسم محلی را برای خود ارجح دانسته و با توجه به آن زمان مناسب سفر را انتخاب می‌کند.

برخی زمان‌های شلوغی را به دلیل برگزاری مراسم مختلف و حضور فراوان گردشگران انتخاب می‌کنند و برخی دیگر زمان خلوت و فصل غیر توریستی را به دلیل خلوتی محیط و خالی بودن هتل‌ها یا ارزان بودن سفر انتخاب می‌کنند. برخی افراد نیز به دمای هوا دقت کرده و بر اساس آب ‌و هوا تصمیم به سفر می‌گیرند.

بسیاری از افراد شهر قونیه را برای سفر انتخاب می‌کنند تا بتوانند مراسم و آیین دراویش را مشاهده کنند و بنابراین سفر در ۱۹ تا ۲۶ آذر که مراسم بزرگداشت مولانا (Seb-i-Arus Ceremony) برگزار می‌شود برای بسیاری بهترین زمان است. در این روزها مراسم آیینی مذهبی، رقص سماع و شعرخوانی برگزار می‌شود.

بهترین فصل سفر به قونیه

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس آب ‌و هوا

قونیه آب و هوایی سرد و خشک دارد و تنها در اواخر بهار و تابستان هوایی معتدل دارد. اگر آب ‌و هوا را عامل مهمی برای سفر می‌دانید بهتر است در فصل تابستان به این شهر سفر کنید. هوای قونیه در تابستان با دمای میانگین ۳۰ درجه سانتی گراد هوای مطلوب برای گردش‌های روزانه و بازدید از موزه‌ها و اماکن دیدنی است.

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس جمعیت مسافر

شلوغ‌ترین ماه برای سفر به قونیه ژوئیه است و بعد از آن دو ماه اوت و می ماه‌های شلوغی در این شهر محسوب می‌شوند. اگر قصد سفر در این ماه‌ها را داشته باشید بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کرده و رزرو بلیت و هتل را انجام دهید.

فرودگاه‌های شهر قونیه

فرودگاه قونیه (Konya Airport) با حدود ۱۴ هزار مترمربع مساحت فرودگاهی کوچک و با کاربری نظامی – مسافری است. این فرودگاه در سال ۲۰۰۰ احداث شده و علاوه بر استفاده مسافری، جایگاه و باند پرواز جت‌های نیروی هوایی ترکیه نیز هست.

با گسترش گردشگری در این شهر ظرفیت پرواز مسافری این فرودگاه نیز افزایش ‌یافته و ۵ برابر شده است. از ایران می‌توانید به صورت مستقیم از فرودگاه امام خمینی به این شهر پرواز کنید و همچنین از داخل ترکیه نیز پروازهای داخلی از ازمیر و استانبول به قونیه برقرار است.

فرودگاه‌های شهر قونیه

مراکز خرید در شهر قونیه

قونیه سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل مراکز خرید زیادی را در خود جای داده است. در اطراف میدان علاءالدین می‌توان فروشگاه‌هایی را برای خرید سوغات یافت.

مرکز خرید کولسیته، ام وان، سلچوکر سنتر، ارگلی پارک سایت، نودا اوتلت و کنت پلازا برخی از این مراکز خرید فروشگاهی است. در بازار تاریخی بدستان (Bedesten Carsisi) نیز مرکزی برای خرید انواع سوغاتی، خشکبار و قهوه وجود دارد.

مرکز خرید کنت پلازا (Kent Plaza)

کنت پلازا یکی از معروف‌ترین مراکز خرید شهر قونیه است که در آن انواع پوشاک، کفش، کیف و ادکلن به فروش می‌رسد. در این مرکز خرید برندهای مطرح جهان فروشگاه دارند و امکانات فراوانی برای تفریح مانند کافه و رستوران نیز برای مشتریان در نظر گرفته شده است.

مرکز خرید ارگلی پارک سایت (Eregli Park Site)

مرکز خرید ارگلی پارک سایت مجموعه کاملی شامل فروشگاه‌های برندهای مختلف است که به عرضه پوشاک، کیف، کفش، جواهرات و بدلیجات می‌پردازند. این فروشگاه بزرگ امکانات رفاهی و تفریحی کاملی از جمله رستوران و کافه نیز دارد.

مرکز خرید ام وان (M1)

در این مرکز خرید برندهای مطرح جهان کالاهای خود را عرضه می‌کنند. در این مرکز خرید می‌توانید از حدود ۷۰ برند جهانی پوشاک، کفش و کیف، جواهرات، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی خرید کنید. در مرکز خرید ام وان قونیه امکانات مختلفی از جمله پارکینگ، رستوران و سینما نیز وجود دارد.

مرکز خرید کولسیته (Kulesite AVM)

کولسیته، یکی از مدرن ترین مراکز خرید در ترکیه می باشد. این مرکز خرید در سال 2004 تاسیس گردید و میزبان برترین برندهای جهانی است. تعداد بازدیدکنندگان از این مرکز خرید در طول هفته حدود 28 هزار نفر و در روزهای آخر هفته حدود 45 هزار نفر می باشد. هایپر مارکت، رستوران، کافه، سینما و پارکینگ از دیگر امکانات این مرکز خرید قونیه است.

فرش فروشی کاراوان (Karavan Carpets)

فرش فروشی کاراوان در سال 1982 و در یک ساختمان 6 طبقه تاسیس گردید. این فرش فروشی در نزدیکی آرامگاه مولوی قرار گرفته است. در این بازار فرش های قدیمی، گلیم، پارچه های زیبای عثمانی و قلاب دوزی های پشکیر به چشم می خورند. در طول سفر خود حتما به این مکان سری بزنید!

مرکز خرید نودا اوتلت (Novada Outlet)

این مرکز خرید در سال 2015 و در تقاطع بزرگراه آنکارا و استانبول افتتاح گردید. مرکز خرید نودا اوتلت شامل 130 برند ترک و بین المللی (از جمله پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، بدلیجات، اسباب بازی فروشی و لوازم الکترونیک) است. از امکانات دیگر این مرکز خرید می توان به سینما، رستوران، کافه، هایپر مارکت، سرزمین بازی و پارکینگ اشاره کرد.

مرکز خرید نودا اوتلت (Novada Outlet)

دانشگاه‌های شهر قونیه

شهر قونیه دانشگاه‌های معتبر و مراکز علمی بسیاری دارد. این شهر دانشجویان فراوانی را جذب کرده و با وجود اینکه شهری علمی است و از سراسر ترکیه و جهان دانشجو پذیرفته است هویت تاریخی و سنتی خود را حفظ کرده است.  اما محبوب ترین دانشگاه های این شهر کدامند؟!

دانشگاه Selcuk

نام دانشگاه بزرگ این شهر سلجوق است که در سال‌های اخیر دانشجویان بسیاری از سراسر ترکیه و جهان را جذب کرده است. نام سلجوق از سلجوق‌بن‌دقاق بنیان‌گذار سلسله سلجوقیان گرفته شده و این دانشگاه دولتی در سال ۱۹۷۵ احداث شده است.

دانشگاه سلجوق در رشته‌های مختلف دانشگاهی دانشجو می‌پذیرد ولی بخش پزشکی و پیراپزشکی آن مشهورتر و میان دانشجویان محبوب‌تر است و دانشجویان از سراسر ترکیه برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به این دانشگاه مراجعه می‌کنند.

این دانشگاه دانشکده‌های فراوان و برنامه‌های بین‌المللی مختلفی دارد. از جمله کشاورزی، مدیریت بازرگانی، ادبیات، معماری، فنی، تربیت بدنی، هنرهای زیبا، مهندسی، الهیات، دامپزشکی، پزشکی، اقتصاد و غیره.

دانشگاه سلجوق همچنین امکانات و خدمات متعددی از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، تحصیل در خارج از کشور و برنامه های تبادل، دوره های آنلاین و فرصت های آموزش از راه دور و همچنین خدمات اداری را به دانشجویان ارائه می دهد.

دانشگاه‌های شهر قونیه

دانشگاه Konya Gida ve Tarim

این دانشگاه مختص به رشته‌های کشاورزی و غذا است و در سال ۲۰۱۳ احداث شده است. این دانشگاه غیر دولتی به شکل غیرانتفاعی اداره می‌شود و رتبه ۱۶۵ را در میان دانشگاه‌های ترکیه دارد.

دانشگاه Necmettin Erbakan

این دانشگاه در سال ۲۰۱۲ احداث شده است و به صورت خصوصی اداره می‌شود و دانشجویان آن در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. این دانشگاه رتبه کشوری 60 را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه KTO Karatay

دانشگاه کاراتای یک موسسه آموزش عالی خصوصی غیرانتفاعی در قونیه است که در سال 2009 تاسیس گردید و رتبه کشوری 122 را به خود اختصاص داده است.

مکان‌های دیدنی شهر قونیه

قونیه شهری تاریخی و مرکز گردشگری پر رونقی در ترکیه است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی از موزه‌ها و مراکز باستانی تا پارک‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی را در خود جای داده است. در ادامه برخی از مکان‌های دیدنی ترکیه را معرفی می‌کنیم.

موزه‌های قونیه

قونیه شهری تاریخی است و داشتن انواع موزه در این شهر امری طبیعی است. از موزه باستان‌شناسی تا موزه مولانا هر کدام دیدنی‌های مخصوص خود را دارد.

موزه‌های قونیه

موزه مولانا (Mevlana Museum)

احتمالاً مهم‌ترین جاذبه گردشگری قونیه موزه و آرامگاه طلاکاری شده مولانا یا رومی است. مسلمان و غیر مسلمان، عارف و غیر عارف برای دیدن این مکان مذهبی به قونیه می‌روند. سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر از موزه مولانا بازدید می‌کنند.

خانه و موزه آتاتورک (Ataturk’s House Museum)

این موزه در سال ۱۹۱۲ به دست مردم شهر قونیه ساخته شده است و لباس و وسایل شخصی آتاتورک را در خود نگهداری می‌کند. ساختمان این موزه یکی از معماری‌های زیبای قرن نوزدهم است.

موزه باستان‌شناسی (Archeological Museum)

این موزه آثار دوران باستان را در خود جای داده است. آثار متعلق به دوران نوسنگی تا بیزانس شامل ظروف و اشیا باستانی و تابوت‌ها در این موزه به نمایش درآمده است.

موزه کویون اوغلو (Koyunoglu  Museum)

موزه کویون اوغلو دارای کتابخانه‌ای بی‌نظیر شامل ۲۰ هزار جلد کتاب است و علاوه بر این آثار قدیمی مانند گلیم، سکه‌ها و اشیا قدیمی را نیز به نمایش می‌گذارد.

موزه مردم نگاری یا آنتوگرافی (Ethnography Museum)

موزه مردم ‌نگاری مجموعه آثاری از هنر مردمان ساکن در قونیه در زمان عثمانی را نمایش می‌دهد. پوشاک، سلاح و سکه‌های با ارزشی در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه کاراتای یا کاشی (Karatay Madrasa)

ساختمان موزه کاشی یکی از آثار معماری دیدنی دوره سلجوقیان است و هنر کاشی و سرامیک دوره سلجوقی را به نمایش می‌گذارد (سال 1251). این موزه آرامگاه یکی از فرماندهان نظامی سلجوقیان به نام امیر جلال الدین کاراتای سلجوقی نیز هست.

موزه کاراتای یا کاشی (Karatay Madrasa)

مساجد و مراکز مذهبی قونیه

قونیه شهری مذهبی است؛ در دوران روم و بیزانس اغلب مسیحیان معتقدی ساکن این شهر بوده و سپس در دوران پس از اسلام مسلمانان ساکن این سرزمین بودند. به همین دلیل کلیساهای کاتولیک و مساجد فراوانی در این شهر بنا شده است.

مساجد و مراکز مذهبی قونیه

مسجد علاءالدین (Alaeddin Mosque)

این مسجد در دوره سلجوقی با معماری ویژه و گنبد مخروطی ساخته شده و بزرگان سلجوقی در آن آرمیده‌اند.

مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque)

مسجد سلیمیه به دوره عثمانی (دوران سلطنت سلطان سلیمان دوم) تعلق دارد و در کنار مقبره مولانا قرار گرفته است. این مسجد با هفت گنبد زیبا و نقاشی شده جاذبه گردشگری زیبای شهر قونیه است.

مسجد جامع شرف‌الدین (Serafettin Mosque)

مسجد شرف‌الدین مابین قرن دوازدهم و چهاردهم ساخته شده است. حکاکی‌های بی‌نظیر و منبت‌کاری‌های آن متعلق به قرن چهاردهم است. مسجد و آرامگاه شمس تبریزی نیز بخشی از مسجد شرف‌الدین است که با وجود تردیدهایی در محل دفن شمس به آرامگاه شمس شهرت یافته است.

مسجد عزیزیه (Aziziye Mosque)

مسجد عزیزیه در کنار بازاری قرار گرفته است و زیبایی مرموزی دارد و معماری دوره عثمانی آن چشم گردشگران را به خود خیره می‌کند. مسجد عزیزیه در قرن هفدهم توسط داماد مصطفی پاشا ساخته شد و پس از تخریب (بر اثر آتش سوزی در سال 1876) بار دیگر بازسازی شده است.

کلیسای ایا النا (Aya Elena Church)

این کلیسا 327 سال پس از میلاد مسیح توسط هلنا (مادر کنستانتین امپراتوری بیزنس) در منطقه سیله احداث گردید. کلیسایی سنگی که با گچ بری و حکاکی های چشم نواز، معماری دوران روم را به زیبایی به تصویر کشیده است.

مناطق تاریخی قونیه

همان طور که عنوان گردید، قونیه قدمت تاریخی زیادی دارد و در دوران مختلف شهری باشکوه بوده است. این شهر در مسیر جاده باستانی ابریشم قرار داشته است، در روم باستان پایتخت بیزانس بوده و در دوره سلجوقی مظهر معماری و هنر بوده است. بنابراین از تمام دوران پر فراز و نشیب خود یادگاری‌هایی را بر جای گذاشته است.

مناطق تاریخی قونیه

تپه علاءالدین (Alaaddin Hill)

قونیه شهری هموار است و بر روی دشت شکل گرفته است؛ به جز تپه علاءالدین! در گذشته تپه‌های علاءالدین به صورت مصنوعی ساخته شدند تا ارتفاعی برای دیدبانی باشند. اکنون این منطقه ارزش تاریخی دارد!

شهرهای زیرزمینی مخفی (Hidden Underground Cities)

شهرهای زیرزمینی مجموعه شهر‌هایی است که در دوران بیزانس در زیرزمین ساخته شده است تا در دوران جنگ محلی برای زندگی امن ساکنان قونیه باشد. این شهرهای زیرزمینی با مجموعه انبار غذا و امکانات لازم محلی امن برای زندگی موقت ساکنان شهر در هنگام حمله دشمن بوده است.

بی شهیر (Beysehir)

بی شهر سایتی تاریخی شامل آثار مختلف دوران باستانی هیتیی‌ها و امیری‌ها و همچنین شامل آثار به جا مانده از دوران سلجوقیان است.

سیله (Sile village)

سیله در تمدن آناتولی مرکز فرهنگ و هنر محسوب شده و علاوه بر آثار تاریخی و معماری که در خود جای داده است با جاذبه‌های طبیعی نیز گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند.

جاذبه های طبیعی قونیه

مناطق دیدنی طبیعی فراوانی در قونیه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به باغ‌های مرام (Meram Baglari)، سرای قباد آباد (kubadabad Palace)، باغ پروانه های گرمسیری (Tripical Butterfly Garden) و ارگلی (Eregli) اشاره کرد.

جاذبه های طبیعی قونیه

دریاچه‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی قونیه دریاچه‌های زیبای آن است. دریاچه دهانه آتشفشان مکه (Meke Crater Lake)، دریاچه نمک توز (Tuz Golu) و دریاچه بی شهیر (beysehir) نام برخی از معروف‌ترین این دریاچه‌ها است.

چشمه‌های آب گرم

چشمه‌ها و آبگرم‌ها نیز بخش دیگری از جاذبه‌های طبیعی شهر قونیه هستند. قونیه از دوران باستان تا امروز چشمه‌های آبگرم طبیعی فراوانی را در خود داشته است. برخی از این چشمه‌ها هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله چشمه‌ آب گرم ایلیگن (Ilgin Thermal Spring)

 دانستنی‌های شهر قونیه

  • قونیه در ترکیه واقع شده و به دلیل پیمان‌نامه دوستی که در زمان آتاتورک با ایران دارد بدون ویزا مسافران ایرانی را می‌پذیرد.
  • قونیه پارک ویژه‌ای مخصوص پروانگان دارد که حدود ۶ هزار پروانه را در آن به نمایش می‌گذارد و مقصد حشره‌شناسان است.
  • قونیه هر سال مراسم بسیار مذهبی برگزار می‌کند و زائران فراوانی از سراسر جهان برای مشاهده این مراسم به این شهر سفر می‌کنند.
  • یکی از جاذبه‌های دیدنی قونیه شهر زیرزمینی است. شهر زیرزمینی در دوران بیزانس ساخته شده و برای سکونت مردمان این شهر در دوران جنگ با امکانات فراوان از جمله کلیسا، انبار، قبرستان و … تجهیز شده است.
  • آرامگاه مولانا مشهورترین جاذبه دیدنی و تاریخی قونیه می باشد.
  • در گذشته قونیه به دارالمعرفه و دارالموحدین نیز معروف بوده است.
  • دریاچه دهانه آتشفشان مکه تنها دریاچه منطقه کاراپینار ترکیه است که حدود 8 هزار سال قدمت دارد.
  • جشنواره بین المللی نصرالدین هوجا (ملا نصرالدین)، جشنواره گیلاس سفید، جشنوراه توت فرنگی، جشنواره فرهنگ و برداشت از جمله مناسبت های مهم در قونیه هستند.
  • چاتال هویوک (Catalhoyuk) یکی از قدیمی ترین شهرک های جهان در قونیه قرار دارد که در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است.

 دانستنی‌های شهر قونیه

سخن پایانی

قونیه شهری تاریخی به همراه جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی فراوان است! این شهر زیبا با سایت‌های باستانی و سابقه 7 هزار ساله خود در دوران بیزانس پایتختی با شکوه و در دوره سلجوقیان مظهر معماری و هنر بوده است.

امروزه به واسطه آرامگاه مولانا این شهر، محلی برای زیارت اهالی تصوف و دوستداران عرفان در جهان است و سالانه بیش از ۱.۵ میلیون گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. بله! سفری معنوی برای افرادی که مایلند با فلسفه و تاریخ قونیه آشنا شوند. پس شما هم این تجربه بی نظیر را از دست ندهید!