با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
معرفی شهر ازمیر در ترکیه

معرفی شهر ازمیر در ترکیه

معرفی شهر ازمیر در ترکیه

سومین شهر بزرگ ترکیه نه تنها به دلیل ریشه های فرهنگی و باستانی خود بلکه به خاطر جنبه های متعدد تجاری، اقتصادی و صنعتی شهرت فراوانی دارد! بله، ازمیر یکی از مهمترین شهرهای دریای اژه است که به مقصدی محبوب برای تعطیلات تابستانی گردشگران، سرمایه‌گذاری و زندگی تبدیل گردیده است!

شهر ازمیر دارای تاریخی غنی و جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و مکان‌های تاریخی است. جایی که خورشید در آن غروب نمی کند و روزهای آفتابی بی شماری را به خود می بیند! اما این تمام آنچه که ازمیر را محبوب کرده، نیست!

اگر شما هم از طرفداران شهرهای ساحلی هستید در این مطلب از وبلاگ ترکمهر همراه ما باشید تا این مروارید دریای اژه را بهتر بشناسید.

معرفی شهر ازمیر در ترکیه

تاریخچه شهر ازمیر

ازمیر (Izmir) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه است. قدمت این شهر به حدود 6 هزار سال پیش از میلاد بازمی گردد. شهری تاریخی که میزبان تمدن های زیادی از جمله یونان، امپراتوری روم و بسیاری دیگر بوده است! این شهر در قرن 11 قبل از میلاد توسط آئولی‌ها (Aeolians) که یک قوم یونانی بودند تأسیس شد.

در گویش قدیمی یونی (Ionian) کلمه ازمیر به صورت Smurne و در گویش آتن (Attika) به صورت Smyrna نوشته می شد. در سال های اخیر یافته هایی مبنی بر وجود یک روستا به همین نام در اطراف شهر باستانی افس (Efes) کشف گردیده است؛ اما کلمه Smyrna یک کلمه یونانی نیست و منشا آن به آناتولی بازمی گردد.

این شهر مابین سال های 1800 تا 3000 قبل از میلاد به عنوان Smurnu شناخته می شد.

تاریخچه شهر ازمیر

ازمیر در طول تاریخ

در حدود 1500 سال قبل از میلاد، امپراتوری باستانی هیتی بر این منطقه حکمرانی می کرد. پادشاه مقدونیه، این شهر را در قرن چهارم قبل از میلاد بازسازی کرد و متعاقباً توسط لوسیماخوس، ژنرال در خدمت اسکندر مقدونی، تقویت و بهبود یافت.

ازمیر قدیم حدود 133 قبل از میلاد توسط رومیان فتح شد و به مرکز اولیه مسیحیت تبدیل گشت. در طول قرن چهارم پس از میلاد، این شهر بخشی از امپراتوری بیزانس شد و از قرن 11 تا 15 توسط بیزانس و ترک‌ها به ‌طور متناوب اداره می‌شد. در سال 1402 توسط مغول‌ها ویران شد و بعد از سال 1424 به ترکان عثمانی رسید.

هنگامی که عثمانی ازمیر را تصرف کرد، تاریخ مدرن ازمیر متولد شد! در سال 1535 یک معاهده تجاری بین سلطان سلیمان و پادشاه فرانسه نوشته شد که نشان از تبدیل شدن ازمیر به تجاری ترین شهر ترکیه داشت. دوره ای که چشم انداز شهری ازمیر نمایی اروپایی به خود گرفت.

قرن شانزدهم زمانی بود که ازمیر به عنوان یک شهر بندری بین المللی مطرح شد. اروپایی ها کم کم شروع به کشف این شهر کردند. کنسولگری های خارجی به ازمیر نقل مکان کردند و سرانجام، در پایان قرن 17، ازمیر جمعیت بسیار متنوعی داشت.

اگرچه زلزله‌های بزرگی ازمیر را در قرون 17 و 18 ویران کردند، اما ازمیر به ‌عنوان یک قلمرو مهم عثمانی ادامه حیات داد. همان طور که عنوان گردید، ازمیر به‌ عنوان یک بندر بین المللی، محل زندگی جمعیت متنوعی از جمله یهودیان، ارمنی‌ها و یونانیان بود.

یونانیان پس از جنگ جهانی اول ادعای ازمیر را کردند و بر اساس شرایط پیمان سور که در سال 1920 تنظیم شد، اداره ازمیر و مناطق داخلی آن در یونان به مدت پنج سال به یونان واگذار شد. ترک‌ها به این اشغال اعتراض کردند که این اعتراض در نهایت، باعث تصرف این شهر در سال 1922 توسط ترک‌ها شد و بالاخره طبق مفاد معاهده لوزان در سال 1923، این شهر به ترکیه واگذار شد.

آن روز یک رویداد مهم در جنگ استقلال ترکیه بود و در نهایت منجر به ایجاد ترکیه مدرن شد. نهم سپتامبر در حال حاضر مهمترین تعطیلات عمومی ترکیه محسوب می شود و روز آزادی نام دارد.

امروزه، بقایای امپراتوری هایی که دوران مختلف ازمیر را اشغال کرده اند، باقی مانده و منظره ای است که در میان سازه های مدرن پنهان شده است.

ازمیر در طول تاریخ

موقعیت جغرافیایی شهر ازمیر

ازمیر، بندر و شهری در غرب ترکیه، مرکز استان ازمیر، در رأس خلیج ازمیر است. ازمیر دومین بندر بزرگ دریایی و سومین شهر بزرگ ترکیه است که دارای چندین خط ریلی است.

استان ازمیر در غرب آناتولی، واقع در امتداد دریای اژه قرار گرفته است. این استان در مجموع از 30 منطقه تشکیل ‌شده که 11 منطقه آن متعلق به شهر ازمیر به ‌عنوان مرکز استان است. ازمیر در غرب، توسط دریای اژه احاطه ‌شده است و خلیج ازمیر را در برمی‌گیرد. مساحت این شهر 7340 کیلومتر مربع است.

جمعیت شهر ازمیر

جمعیت ازمیر در حدود 4 میلیون و 367 هزار نفر برآورد ‌شده است. ازمیر از نظر جمعیت در ترکیه رتبه سوم را دارد.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم مردم ازمیر

ازمیر طبق افسانه‌ها، زادگاه نویسنده معروف یونان باستان، هومر بوده است. امروزه، این شهر نمونه‌ای شگفت‌انگیز از درآمیختن مدرنیته و سنت‌های چند صد ساله است. شهری چند ملیتی که در گذرگاه مسیرهای مهم تجاری واقع ‌شده است. همین امر بر روی شخصیت مردم محلی ازمیر تاثیرگذار بوده است.

از خصوصیات بارز مردم ازمیر می توان به شوخ طبعی، خونگرمی، صبر فراوان، خونسردی و آرام بودن آن ها اشاره نمود. زندگی در ازمیر به معنای واقعی زندگی در یک مکان بسیار آرام است! ساکنین شهر ازمیر، بسیار آرام و دوست داشتنی هستند؛ دید مثبت آن ها به زندگی توجه بسیاری از مهاجران و گردشگران را به خود جلب کرده است.

مردم ازمیر بسیار مهمان‌نواز هستند و همیشه برای کمک به هم نوع خود آماده اند. گفتن چندین کلمه و عبارت به زبان ترکی توسط خارجی‌ها، مردم محلی را خوشحال خواهد کرد. در عین‌ حال، تقریباً همه در ازمیر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و این موضوع چندان عجیب نیست.

رویدادهای گردشگری ازمیر

ازمیر، همه ‌ساله گردشگران زیادی را به ‌واسطه جشنواره‌هایی که در این شهر برگزار می‌شود، جذب می‌کند. به ‌عنوان ‌مثال، طرفداران جاز ترجیح می‌دهند در ماه مارس در جشنواره جاز اروپایی ازمیر (Izmir European Jazz Festival) که به‌ طور سنتی در مرکز احمد عدنان سایگون برگزار می‌شود، شرکت کنند.

رویدادهای گردشگری ازمیر

در ماه ژوئن و همچنین چند روز از ماه جولای، مسافران فرصتی برای بازدید از جشنواره بین‌المللی ازمیر (International Izmir Festival) پیدا می‌کنند. این ‌یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در منطقه است که همیشه بسیاری از نوازندگان محبوب را گرد هم می‌آورد. شرکت در این جشنواره برای بسیاری یک افتخار محسوب می‌شود؛ زیرا این رویداد در سطح بین‌المللی مشهور است.

در اواسط ماه مارس، مانیسا، شهری که در فاصله کمی از سرزمین مادری هومر قرار دارد، میزبان یک جشنواره جالب دیگر به نام مسیر ماکونو (Mesir Macunu) است. تاریخ این جشنواره با نوروز مرتبط است.

مسیر ماکونو یکی از بهترین رویدادها برای آشنایی با فرهنگ محلی و مشاهده سنت‌های طبخ خمیر شیرین شفابخش است (طبق افسانه‌ای، این خمیر، مادر حضرت سلیمان را از یک بیماری مهلک نجات داده است). البته تصور این رویداد بدون نمایش رقص، کنسرت‌های موسیقی و دسته‌ای از مردم که لباس‌های تاریخی بر تن دارند غیرممکن است.

از دیگر فستیوال های معروف شهر ازمیر نیز می توان به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ازمیر (International Izmir Short Film Festival) و جشنواره بین المللی عروسک خیمه شب بازی ازمیر (Izmir International Puppet Days) اشاره نمود.

آب ‌و هوای ازمیر

در ادامه به آب‌ و هوای ازمیر در فصل‌های مختلف سال نگاهی خواهیم انداخت:

زمستان

از دسامبر تا اواسط مارس، ازمیر، نسبتاً معتدل و بارانی است. میانگین دمای هوا در ژانویه 7 درجه سانتی ‌گراد (44.5 درجه فارنهایت) است و به ‌طور متوسط حدود 10 روز در ماه باران می‌بارد.

ازمیر کمتر از استانبول در معرض امواج سرما قرار دارد. با این‌ حال، توده‌های هوای سرد نیز می‌توانند به اینجا برسند که منجر به یخبندان شبانه می‌شود. به‌ عنوان ‌مثال، در ژانویه 2013، دمای هوا به 8 درجه سانتی‌ گراد (18 درجه فارنهایت) کاهش یافت.

در ازمیر بارش برف نادر است، اما غیرممکن نیست. به ‌عنوان ‌مثال، در فوریه 2012 در این شهر برف بارید.

بهار

از اواسط مارس تا می، آب ‌و هوای ازمیر بسیار معتدل است و در ماه مارس آب ‌و هوا کمی ناپایدار است. اما سپس، به‌ تدریج آسمان ازمیر آفتابی می‌شود و بارندگی کاهش می‌یابد. در کل، هوای ازمیر در بهار بسیار مطبوع است!

تابستان

از ژوئن تا اواسط سپتامبر، ازمیر، گرم و آفتابی است. به ‌طور معمول، رطوبت هوا زیاد نیست و نسیم دریا می‌وزد. علاوه بر این، احتمال وزش باد شدید از شمال وجود دارد. ممکن است دوره‌ هایی از گرمای شدید، با بیشینه حدود 35/38 درجه سانتی ‌گراد (95/100 درجه فارنهایت) و گاهی تا 40 درجه سانتی ‌گراد (104 درجه فارنهایت) را نیز تجربه کند.

پاییز

از اواسط سپتامبر تا نوامبر، آب و هوای ازمیر در ابتدا گرم و آفتابی است و دوره‌های بارانی در طول هفته‌ها بیشتر می‌شود. در اکتبر، به ‌ویژه در نیمه اول این ماه، ازمیر آفتابی است.

تابش آفتاب

میزان تابش آفتاب در تابستان بسیار زیاد است! ازمیر در طول سال 300 روز آفتابی را تجربه می کند.

معروف ترین غذاهای ازمیر

به لطف فصول متنوع و زمین‌های حاصلخیز، کشور ترکیه از تنوع غذایی بالایی برخوردار است. غذاهای اژه‌ای در غذاهای ملی و بین‌المللی از جایگاه منحصر به ‌فردی برخوردارند. وقتی نام اژه به میان می‌آید، بی‌شک ازمیر شهری است که می‌تواند نماینده آن باشد.

معروف ترین غذاهای ازمیر

بویوز (Boyoz)

بویوز نوعی شیرینی ترکی است که در اواخر قرن 15 توسط مهاجران یهودی از اسپانیا به ترکیه آورده شد. بویوز معمولاً در وعده صبحانه همراه با تخم‌مرغ آب پز خورده می‌شود. در ترکیب بویوز، آرد، روغن آفتابگردان و ارده را خواهید دید.

کومرو (Kumru)

کومرو یکی دیگر از خوشمزه‌های برتر ازمیر است. کومرو نام خود را از شکل نان مورد استفاده برای تهیه آن گرفته است. این ساندویچ حاوی سوسیس، سالامی، پنیر کاشار، گوجه‌ فرنگی، فلفل، پنیر تولوم، سس مایونز و سس گوجه‌ فرنگی است.

نان‌های کومرو هر روز به ‌صورت تازه در نانوایی‌ها تهیه می‌شوند؛ این نان ها را می توان بدون مواد و به‌ صورت خالی نیز مصرف نمود.

بمب (Bomb)

بمب که اخیراً به لطف رسانه‌های اجتماعی محبوبیت خود را افزایش داده است، یکی دیگر از خوراکی‌های بی‌نظیر ازمیر است. می‌توان بمب را به کوکی تشبیه کرد، اما در واقع بسیار لذیذتر از آن است و خوشمزه‌ترین نمونه آن فقط در ازمیر یافت می‌شود.

لوکما (Lokma)

لوکما، پادشاه دسرهای شربت‌دار نیز از ازمیر سرچشمه می‌گیرد. این دسر از خمیر تهیه ‌شده، سپس سرخ‌ می‌شود و بعد درون شربت قرار می‌گیرد. در هر گوشه‌ای از ترکیه می‌توانید مغازه‌ای پیدا کنید که لوکمای ازمیر را می‌فروشد!

کوفته قلقلی (Meatballs)

کوفته‌های ازمیر ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، ادویه و ترشی است که در روغن سرخ می‌شود. بعد از سرخ شدن یک سس مخصوص این منطقه بر روی آن ریخته می‌شود و در فر قرار می‌گیرد تا به‌ صورت گرم سرو شود.

سوگوش (Sogus)

این غذای گوشتی که اصالت آن به Nigde ترکیه بازمی گردد، در ازمیر نیز بسیار محبوب است. سوگوش را می‌توانید قبل و بعد از غذا امتحان نمایید.

پیشی (Pisi)

یکی دیگر از عناصر غیرقابل تعویض روی میزهای صبحانه در ازمیر، پیشی است. این غذا، در صبحانه بسیاری از مناطق ترکیه خورده می‌شود و اصالتاً از ازمیر می‌آید. با این‌ حال، در ازمیر طعم دیگری وجود دارد که پیشی را خاص می‌کند و آن‌ هم پنیر تولوم ازمیر است.

حتماً هنگام صرف صبحانه در ازمیر، به یاد داشته باشید که مقداری پنیر تولوم با پیشی سفارش دهید.

 کوکورچ (Kokorec)

اگر قبلاً کوکورچ را در مناطق دیگر ترکیه امتحان کرده‌اید، از کوکورچ ازمیر غافل نشوید! تصور می‌شود آنچه کوکورچ ازمیر را خاص می‌کند، زیره موجود در آن است. کوکورچ، یکی از بهترین غذاهای خیابانی ازمیر و ترکیه است. در ترکیب کوکورچ از کباب روده گوسفند استفاده می شود.

 کوکورچ (Kokorec)

از دیگر غذاها و دسرهای خوش طعم ازمیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– دسر شامبالی (Sambali Dessert)

– گوزلمه (Gozleme)

– کاتمر (Katmer)

– لور تاتلیسی (Lor Tatlisi)

– گوشت کبابی (Grilled meat)

– بورک (Borek)

– سوپ عدس (Mercimek Soup)

– دوروم (Durum)

– اختاپوس کبابی (Grilled octopus)

هزینه های زندگی در ازمیر

در مقایسه با کشور ایران، هزینه‌هایی همچون هزینه مسکن اعم از اجاره خانه یا هزینه خرید ملک در ازمیر نسبت به ایران و شهر تهران در مرتبه پایین‌تری قرار دارد.

به طور معمول، می‌توان هزینه زندگی در ازمیر برای یک نفر را ماهانه حدود 3400 لیر و هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره را حدود 12000 لیر (بدون احتساب اجاره) برآورد کرد.

هزینه های زندگی در ازمیر

برای اینکه تخمینی از هزینه‌ها داشته باشید، در ادامه به برخی دیگر از قیمت اجناس و مخارج روزمره زندگی در ازمیر در سال 2021 اشاره می‌کنیم:

– شیر (1 لیتر): حدود 7 لیر

– تخم مرغ (12 عدد): حدود 18 لیر

– پنیر محلی (500 گرم): حدود 25 لیر

– نان برای دو نفر )مصرف یک روز): حدود 2.95 لیر

– سیب (ا کیلوگرم): حدود 5.59 لیر

– گوجه فرنگی (1 کیلوگرم): حدود 7 لیر

– سیب زمینی (1 کیلوگرم): حدود 4.3 لیر

– سینه بدون ستخوان (500 گرم): حدود 18 لیر

– یک وعده غذای فست فود در رستوران: حدود 30 لیر

– یک لیوان کاپوچینو: حدود 17 لیر

– اینترنت 8 مگابایت (1 ماهه): حدود 76 لیر

– قبض آب و برق و گاز برای آپارتمان 80 متری (برای دو نفر): حدود 677 لیر

– بنزین (1 لیتر): حدود 7 لیر

– بلیط حمل و نقل عمومی (1 ماهه): 190 لیر

– هزینه ماهیانه باشگاه برای یک نفر: 261 لیر

– بلیط سینما: حدود 25 لیر

– متوسط اجاره ماهیانه خانه یک خوابه (مرکز شهر): 2387 لیر

– متوسط اجاره ماهیانه خانه یک خوابه (خارج شهر): 1622 لیر

– متوسط حقوق ماهیانه (پس از کسر مالیات): 3785 لیر

بهداشت و درمان در ازمیر

در سال های اخیر، با افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی، متخصصان بالینی و دانشمندان آموزش ‌دیده، تغییرات چشمگیری در حیطه پزشکی و خدمات درمانی در ازمیر مشاهده گردیده است. از آنجا که ازمیر یکی از مقاصد مهم گردشگری در ترکیه است، به سمت گردشگری سلامت، سوق داده ‌شده است. گردشگری سلامت بخشی از سیستم درمانی است که خدمات پزشکی، بهداشتی و درمانی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

بر اساس قوانین، هر فردی که در ترکیه زندگی می کند باید در سیستم تامین اجتماعی عضو باشد و افراد بالای 18 سال می توانند از بیمه درمانی عمومی استفاده کنند.

در مجموع 57 بیمارستان (با ظرفیت 11421 تخت) در ازمیر وجود دارد که برخی از آن ها بیمارستان های دولتی، برخی خصوصی و الباقی مربوط به دانشکده‌های پزشکی هستند. 7 مرکز بهداشت دهان و دندان، 123 کلینیک دهان و دندان و 682 مطب پزشکی نیز در سطح شهر وجود دارد.

از جمله بیمارستان های ازمیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Ekol Hospitals Izmir

Ozel BatI Anadolu Central Hospital

Kent Hospital

Medicana International Izmir Hospital

Ozel Karataş Hospital

Private Park Medical Center

آیا ازمیر برای گردشگران امن است؟

ازمیر به ‌طور کلی برای بازدید گردشگران امن تلقی می‌شود؛ مانند بسیاری از شهرهای بزرگ، جرائم خرد از جمله جیب‌بری ممکن است رخ دهد، اما در صورت احتیاط مسافر می‌توان از این مسائل جلوگیری کرد.

گردش در مرکز شهر و حومه اصلی ازمیر در روز کاملاً ایمن است اما مانند هر شهر دیگری بهتر است بازدیدکنندگان هنگام بیرون رفتن در شب احتیاط کنند.

بهتر است که همه مسافران ازمیر از شماره پلیس ترکیه (155) مطلع باشند تا در موقع نیاز بتوانند از کمک آن‌ها بهره گیرند. اداره پلیس ازمیر دارای یک بخش ویژه پلیس گردشگری است که مسلط به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و عربی است.

بهترین فصل سفر به ازمیر

معمولاً آب ‌و هوای ازمیر در ماه‌های تابستان گرم و در زمستان‌ها سرد است، تا جایی که دما در زمستان ممکن است به زیر صفر برسد. به‌ عنوان یک شهر ساحلی، نسیم دریایی زیادی در طول سال وجود دارد. بهترین زمان برای بازدید از ازمیر، فصول پاییز و بهار است؛ زمانی که گرمای شدید در اوج خود نیست.

بهترین فصل سفر به ازمیر

در فصل بهار، نسیم خنک زمستانی در ماه‌های اولیه سال همچنان می‌وزد، اما هنوز هم بسیار مطبوع است. میانگین دمای روز حدود 18 درجه سانتی‌گراد است، درحالی ‌که شب می‌تواند تا 10 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد. بهار زمانی است که تعداد زیادی گل در ازمیر شکوفا می‌شود و کل شهر را واقعاً زیبا و رنگارنگ جلوه می‌دهد.

در فصل تابستان به ‌ویژه در ماه‌های جولای و آگوست سواحل ازمیر مملو از گردشگر است و رویدادهای زیادی برای سرگرم نگه ‌داشتن شما و لذت بردن از روزهای آفتابی وجود دارد.

در فصل پاییز، ماه سپتامبر، فرصتی عالی و بی‌نظیر برای لذت بردن از شهر ازمیر، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن محسوب می‌شود. روزها خیلی گرم نیستد و آب هنوز سرد نشده است؛ بنابراین می‌توانید از یک شنای خوب لذت ببرید.

همچنین زمان مناسبی برای کشف قسمت روستایی ازمیر پیدا خواهید کرد. مناطق روستایی مملو از مسیرهای طبیعت‌گردی و پیاده‌روی است.

چند جشنواره فرهنگی هم وجود دارد که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، از جمله جشنواره برداشت انگور. به‌ طور کلی پاییز زمان مناسبی برای گردش در شهر، به‌ دور از شلوغی و هیاهوی معمول گردشگران است.

بازدید از ازمیر در زمستان، با منفی شدن دمای هوا، می‌تواند کمی سخت باشد. در این ماه‌ها احتمال بارندگی و برف نیز بیشتر است.

فرودگاه‌ شهر ازمیر

فرودگاه‌ شهر ازمیر

ازمیر با نام مستعار مروارید اژه، سالانه میزبان هزاران گردشگر است. این شهر دارای یک فرودگاه برای پروازهای بین‌المللی و داخلی است که فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس نام دارد. فرودگاهی که به نام یکی از نخست وزیران سابق ترکیه (عدنان مندرس) در سال 1987 تاسیس گردید.

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس (Adnan Menderes Havalimanı)، در فاصله 18 کیلومتری جنوب شهر ازمیر و در منطقه قاضی امیر (Geziemir) این شهر واقع‌ شده است. لازم به ذکر است که این فرودگاه در فاصله کمی از شهرهای تاریخی و زیبای سلجوک و افسوس قرار دارد!

این فرودگاه با 2 ترمینال داخلی و بین‌المللی مهم‌ترین مرکز حمل و نقل هوایی این شهر است و در لیست 5 فرودگاه پر تردد کشور ترکیه قرار گرفته است. یافتن پرواز به ازمیر با شرکت‌های هواپیمایی آسان است.

آدرس: Dokuz Eylül, 35410 Gaziemir/İzmir, Turkey

مراکز خرید در شهر ازمیر

ازمیر به بازارهای رنگارنگ و مراکز تجاری معروف است! مطمئناً دوستداران خرید در اینجا احساس کسالت نمی‌کنند. آماده اید با هم چرخی در میان بازارها و مراکز خرید ازمیر بزنیم؟!

مراکز خرید در شهر ازمیر

– در قسمت شمالی ازمیر، بازار مینیاتوری Societe Pazari وجود دارد. شما می‌توانید در غرفه‌های متعدد آن به جستجوی منسوجات با کیفیت محلی و سایر کالاها بپردازید.

– بازار سنتی و تاریخی کمرالتی (Kemeralti)، یکی از نمادهای شهر ازمیر است و آنقدر بزرگ است که یک روز کامل برای قدم زدن در تمام غرفه‌های آن کافی نخواهد بود. این بازار بیشترین حق انتخاب کالا را در ازمیر به شما ارائه می‌دهد.

– مجموعه Palmiye Alisveris Merkezi یکی از مراکز مدرن خرید ازمیر است. این مرکز، عمدتاً کالاهای تولید داخل ترکیه با قیمت‌های مناسب را ارائه می‌دهد.

– مرکز خرید کوناک پیر (Konak Pier) در سال 1890 در نزدیکی میدان تاریخی کوناک احداث گردید. این مرکز خرید توسط گوستاو ایفل (طراح برج ایفل) طراحی گردیده است. کوناک پیر نیز یکی از بخش های نمادین شهر ازمیر است.

– مرکز خرید اوتلت اوپتیموم (Optimum Outlet) یکی از جدیدترین مراکز خرید ازمیر است. این مرکز خرید با پنج طبقه و یک پارکینگ زیرزمینی در نزدیکی فرودگاه افتتاح گردیده است. لوازم خانگی، لباس، جواهرات، فودکورت و سینما از بخش های مختلف موجود در این پنج طبقه هستند. در اوتلت اوپتیموم یک پیست اسکی نیز وجود دارد که از فودکورت و کافه قابل مشاهده است.

– مرکز خرید آگورا (Agora Mall)، یکی از بزرگترین مراکز خرید ازمیر است. این مرکز خرید حدود 30 هزار متر مربع فضای داخلی و حدود 90 هزار متر مربع فضای باز دارد. تمرکز مرکز خرید آگورا بر روی رضایت مشتری و کیفیت خدمات است. آگورا در سال 2003 به عنوان بزرگترین مرکز مد و سرگرمی در ازمیر شناخته شد.

این مرکز خرید میزبان برندهای معتبر جهانی است و نه تنها یک خرید راحت و جذاب را برای شما به ارمغان خواهد آورد بلکه تجربه ای تکرار نشدنی را با خود به همراه دارد.

از دیگر مراکز خرید و بازارهای معروف ازمیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– بورنوا فروم (Forum Bornova)

– خیابان سیناگوگ (Synagogue)

– کاروانسرای قیزلار آغاسی (Kizlaragasi)

– محله آلسانجاک (Alsancak)

– ازمیر پارک اوتلت (Izmir Park Outlet)

– مرکز خرید اژه پارک (Ege Park)

دانشگاه‌های ازمیر

با توجه به جایگاه ازمیر به‌ عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه، تحصیلات عالی در این شهر از اهمیت و پیشرفت خوبی برخوردار است. اولین دانشگاه ازمیر با نام دانشگاه یون در سال 1920 تأسیس شد. این دانشگاه توسط ریاضیدانی به نام کنستانتین کاراتئوردی که دوست نزدیک آلبرت انیشتین بود، از سوی دولت یونان سازمان‌دهی شد.

پنج دانشگاه برتر ازمیر بر طبق رتبه‌بندی سال 2021 به ترتیب، موسسه فناوری ازمیر (Izmir Institute of Technology)، دانشگاه اژه (Ege University)، دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)، دانشگاه اقتصاد ازمیر (Izmir University of Economics) و دانشگاه یاشار (Yasar University) است.

مکان‌های دیدنی ازمیر

سفر به گذشته را تنها در آثار باستانی و مکان های دیدنی ازمیر جستجو کنید! جایی که مملو از دیدنی های تاریخی است؛ دیدنی هایی که حکایت از امپراتوری های سلاطین بزرگ را دارد. در ادامه با برخی از این مکان های دیدنی و تاریخی آشنا خواهید شد.

افسوس (Ephesus)

افسوس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی در دریای مدیترانه است. در قرن اول پیش از میلاد، این شهر دومین شهر بزرگ جهان بود و تنها رم قدرت بیشتری از آن داشت. هیچ سفری به ازمیر بدون بازدید از این شهر مشهور کامل نخواهد بود!

بسیاری از بناها و ویرانه‌های بازسازی‌ شده از جمله معبد آرتمیس (Temple of Artemis)، کتابخانه معروف سلسوس (Library of Celsus) و معبد هادریان (Temple of Hadrian) در اینجا قابل ‌مشاهده است.

بسیاری معتقدند که خانه سنت مری در افسوس جایی است که مادر عیسی، روزهای پایانی عمر خود را در آن گذرانده است. این مکان صدها هزار بازدیدکننده و زائر را به دلیل خواص درمانی این چشمه به خود جذب کرده است.

افسوس (Ephesus)

معبد آرتمیس (Temple of Artemis)

معبد آرتمیس، معبدی یونانی در ترکیه امروزی بود که به الهه آرتمیس اختصاص داده شد. معبد آرتمیس یکی از هفت عجایب اصلی جهان باستان به شمار می‌رود. این بنا نه‌ چندان دور از افسوس، درست در خارج از شهر کنونی سلجوک ساخته ‌شده است.

این معبد چندین بار در طول تاریخ پس از تخریب به‌ طور کامل بازسازی شده است. امروزه بقایای کمی از معبد در محل اصلی خود باقی ‌مانده است؛ زیرا باستان شناسان، بسیاری از ویرانه‌ها را به موزه بریتانیا برده‌اند.

پرگامون (Pergamon)

قدمت شهر پرگامون به قرن 5 قبل از میلاد بازمی‌گردد و زمانی محل یادگیری، فرهنگ و اختراع بوده است که تا قرن 14 شکوفا بود. بقایای مهم‌ترین سازه‌های شهر مانند آکروپولیس، باسیلیکای قرمز، قنات‌ها، یک مرکز اصلی پزشکی، آمفی‌ تئاتر و یک کتابخانه مهم تاریخی در این مکان باقی ‌مانده است.

آسانسور (Asansor)

در سال 1907 جهت حمل کالا و جا به جایی مردم از کاراتاش به دامنه تند تپه از برج آسانسور استفاده می کردند. امروزه این برج زیبا دارای یکی از بهترین چشم اندازهای شهر ازمیر و یک رستوران بسیار عالی است. این برج در فاصله 20 دقیقه ای از برج ساعت ازمیر قرار گرفته است.

آیگای (Aigai)

آیگای یا قلعه نمرود، یکی دیگر از شهرهای قابل توجه یونان باستان و بعدها روم است که قدمت آن به قرن سوم پیش از میلاد می رسد. آیگای در مانیسا و در نزدیکی ازمیر واقع گردیده است. این قلعه جایگاه مقدس خدای روشنایی بوده است. از آیگای می توان روستاYuntdagi Koseler  را از فراز کوه Gun (بخشی از کوهستان یونت) تماشا کرد.

برج ساعت (Clock Tower)

اولین توقف شما در ازمیر باید میدان کوناک در مرکز شهر باشد! در اینجا، یک برج زیبا را مشاهده خواهید نمود که به دست یک معمار فرانسوی طراحی شده است (سال 1901). ساعت موجود در این برج هدیه امپراتور آلمان (ویلهلم دوم) به پادشاه عثمانی (عبدالحمید دوم) بوده است.

از دیگر مکان های دیدنی و تاریخی ازمیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– ازمیر آگورا (Izmir Agora)

– پارک فرهنگ (Culture Park)

– آلسانجاک (Alsancak)

– تئاتر هیراپولیس (Hierapolis theatre)

– مسجد حصار (Hisar Mosque)

– روستای شیرینجه (Sirince Village)

– کادیفکاله (kadifekale)

– موزه چشمه (Cesme Museum)

– موزه آتاتورک (Ataturk Museum)

– موزه مردم شناسی ازمیر (Izmir Ethnography Museum)

– دریاچه بوجا گولت (The Buca Golet)

سواحل ازمیر

نزدیکی ازمیر به تعدادی از سواحل چشمگیر و زیبا، آن را به مقصدی محبوب برای تعطیلات تابستانی گردشگران از سراسر دنیا تبدیل کرده است. قایقرانی، ماهیگیری، غواصی، موج‌سواری و تورهای قایق در سواحل اطراف ازمیر خاطره ای خوش را برای شما به جای خواهد گذاشت. در ادامه به معرفی برخی از این سواحل زیبا خواهیم پرداخت:

سواحل ازمیر

ساحل چشمه (Cesme)

در فاصله حدود یک ساعت رانندگی از مرکز شهر ازمیر، شهر ساحلی چشمه به یکی از محبوب‌ترین مناطق تابستانی ترکیه تبدیل ‌شده است. وقتی هوا گرم می‌شود، تعداد زیادی از گردشگران به این ساحل می‌آیند؛ زیرا چشمه برخی از بهترین مناطق ماسه‌ای در اژه را داراست.

ساحل ایلیجا (Ilica)

ساحل ایلیجا، یکی دیگر از سواحل زیبای ازمیر است. ایلیجا همچنین به دلیل چشمه‌های آب گرم خود که برخی از آن‌ها درست در دریا هستند، مشهور شده و بازدیدکنندگانی را که به درمان‌های زیبایی طبیعی علاقه دارند، به خود جذب می‌کند.

حمام‌های گلی مجاور نیز یک مزیت محسوب می‌شوند. همچنین امکان موج‌سواری به دلیل شرایط مناسب باد وجود دارد.

آلتینکوم (Altinkum)

آلتینکوم، یکی دیگر ساحل جذاب ازمیر است که به ساحلی با شن‌های طلایی معروف است. آلتینکوم که از بادهای شمالی جداشده، رو به ‌دریای آزاد است و بنابراین آب آلتینکوم در مقایسه با سایر سواحل دمای پایین‌تری دارد. با این ‌حال، وقتی دمای هوا بالا است، فرورفتن در آب سرد طراوت‌بخش است.

از دیگر سواحل ازمیر می توان ساحل پیرلانتا (Pirlanta)، ماوی کوی (Mavi Koy) و آیایورگی کویو (Ayayorgi Koyu) را نام برد.

دانستنی‌های ازمیر

– ازمیر پس از استانبول و آنکارا سومین شهر بزرگ ترکیه به ‌شمار می‌رود.

– شهر ازمیر ترکیبی از فرهنگ شرقی و غربی با بندری بزرگ در سواحل دریای اژه است.

– یکی از جزایر قرنطینه در جهان در ازمیر قرار گرفته است (جزیره اولا).

– ازمیر زادگاه فلاسفه بزرگی از جمله هومر، گالن و آناکساگوراس بوده است.

– تنها روستایی که دارای سالن آمفی تئاتر است در ازمیر قرار گرفته است (روستای بادملر).

– ازمیر را ازمیر زیبا می نامند! یکی از مورخان در مورد ازمیر چنین می گوید: شهری که زیباترین آسمان و آب و هوا را روی زمین دارد.

– ازمیر به دلیل پیشرفت‌های غنی گذشته و همچنین رشد سریع در دنیای مدرن، جاذبه‌های مختلفی دارد که گردشگران را از سراسر جهان به خود دعوت می‌کند.

– معبد آرتمیس واقع در ازمیر، یکی از عجایب هفت گانه جهان است.

– عمده صادرات ازمیر شامل فرش، مواد غذایی و مواد معدنی است.

دانستنی‌های ازمیر

کلام آخر

ازمیر یکی از زیباترین و باسابقه‌ترین شهرهای ترکیه است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید بی‌شک یکی از مقاصدی که به شما پیشنهاد می‌شود، ازمیر است.

ازمیر شهری با تمدن و فرهنگی غنی است که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در ازمیر می‌توانید تلاقی فرهنگ‌ها، ادیان و ملیت‌های مختلف را در یک بافت زیبای شهری مشاهده کنید.

این شهر رویایی قطعا یکی از بهترین انتخاب ها برای زندگی، کار، تجارت، مسافرت و زندگی آرام در کنار خانواده است!