با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
معرفی جنگل بلگراد استانبول

معرفی جنگل بلگراد استانبول

امروزه ترکیه به یکی از چند مقصد نخست گردشگری جهان تبدیل شده و از میان شهرهای این کشور نیز استانبول زیبا گوی سبقت را از دیگر شهرها ربوده است. هر ساله، گردشگران بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی مسحورکننده این گذرگاه اروپا و آسیا راهی ترکیه می‌شوند.

این شهر بندری افزون بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی بسیاری را هم در خود جای داده‌ است؛ ویژگی‌های جغرافیایی این منطقه از جمله واقع‌ شدن در کنار دریای سیاه و وجود جنگل‌های اطراف شهر، زیبایی و جذابیت استانبول کهن را دو چندان کرده است.

در این مطلب از وبلاگ ترکمهر قصد داریم به معرفی یکی از این جاذبه‌های طبیعت‌گردی زیبا به نام جنگل بلگراد استانبول بپردازیم که شاید در میان دیگر جاذبه‌های گردشگری استانبول کمی ناشناخته مانده است.

معرفی جنگل بلگراد استانبول

معرفی جنگل بلگراد (Belgrad Forest)

طبیعت بکر، حیات وحش، مسیرهای دسترسی کم ‌و ‌بیش روان، سکوت و آرامش جنگل بلگراد استانبول در فاصله‌ای نزدیک به هیاهوی استانبول، این منطقه را به یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم محلی و گردشگران تبدیل کرده است. به ‌ویژه خنکای درختان کنهسال و بلند این جنگل در گرمای تابستان، مردم بسیاری را رهسپار این مکان می‌کند.

از جاذبه‌های اصلی حنگل بلگراد وجود تنوع بالای گونه‌های گیاهی بوده و پوشش گیاهی اصلی این جنگل درخت بلوط است که در تمامی فصل‌ها زیبایی ویژه‌ای به منطقه می‌دهد. همچنین چندین گونه پرنده و پستاندار نیز مجموعه حیات‌وحش این منطقه را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که این جنگل یکی از نقاط تامین آب شهر استانبول به شمار می‌رود و چشمه‌های متعدد، چندین رودخانه، دریاچه و قنات را در دل خود جای داده است.

مساحت این جنگل در دوره عثمانی حدود 13 هزار هکتار بوده است که بعدها به 5442 هکتار کاهش یافت. با این وجود افرادی که برای اولین بار به جنگل بلگراد می آیند، از وسعت این جنگل و درختان سر به فلک کشیده و قدیمی آن متعجب می شوند!

Belgrad Forest

تاریخچه جنگل بلگراد

جنگل بلگراد استانبول تاریخچه‌ای کهن دارد؛ افزون بر درختان تنومند و زیبا، یادگارهای به‌جامانده از روزگار روم باستان و بیزانس را هم در این جنگل می‌توان مشاهده کرد. سبب نام‌گذاری این جنگل به زمان جنگ امپراتوری عثمانی با صربستان باز می‌گردد.

پس از چندین شکست، سلطان سلیمان در سال 1521 میلادی موفق به فتح بلگراد شد و به یادبود این پیروزی، این جنگل را بلگراد نام نهاد. شمار بسیاری از اسیران نبرد صربستان تا مدت‌ها در این منطقه ساکن بودند.

اما تاریخچه اهمیت جنگل بلگراد به قرن‌ها پیش از امپراتوری عثمانی، به عهد روم باستان باز می‌گردد. از دیرباز این جنگل منبع تامین آب شهر استانبول به شمار می‌رفت! شاید از خود بپرسید که چگونه این جنگل منبع اصلی تامین آب شهر بوده است؟!

از زمان امپراتوری روم شرقی و سپس در دوره بیزانس، همواره با احداث تاسیسات آب‌رسانی از جمله کانال‌کشی و حفر قنات، آب را اینجا به نقاط مختلف شهر می‌رساندند. در مسیر جنگل بلگراد، قنات‌های باقی‌مانده از این دوران را می‌توان مشاهده کرد.

در زمان عثمانیان نیز سیستم آب‌ر‌سانی از جنگل بلگراد ادامه یافت و سنان، معمار مشهور عثمانی کانال‌های آب‌رسانی را توسعه بخشید. همچنین بیش از 150 سال است که بر دریاچه‌های این منطقه چندین سد بنا شده و جنگل بلگراد استانبول همچنان مهم‌ترین منبع تامین آب شهر محسوب می‌شود.

وسعت این جنگل، طبیعت زیبا و هوای خنک آن در تابستان، این محل را تفریحگاه محبوب مهمانان اروپایی عثمانیان ساخته بود. به سبب اهمیت استراتژیک این نقطه برای تامین آب شهر، از قرن شانزدهم تا به امروز قوانین حفاظتی در آن حاکم بوده است؛ ازاین‌رو، علاوه بر حفظ گونه‌های گیاهی و منابع آبی، ممنوعیت شکار نیز حفاظت از گونه‌های جانوری منطقه را در پی داشته است.

بی‌گمان هنگام پیاده‌روی در جنگل بلگراد استانبول، مشاهده جانورانی با آرامش و بدون هراس در گوشه‌وکنار جنگل، یکی دیگر از جاذبه‌های این نقطه محسوب می‌شود.

جنگل بلگراد کجاست؟

جنگل بلگراد در 15 کیلومتری شمال غرب استانبول در قسمت اروپایی شهر، در منطقه ساری‌یر و محله باغچه‌کوی قرار دارد و یکی از مناطق حفاظت ‌شده کشور ترکیه است.

آدرس: Kemer, 34450 Sarıyer/İstanbul, Turkey

جنگل بلگراد کجاست؟

طبیعت جنگل بلگراد

وجود گونه‌های متنوع مثل بلوط، شاه‌بلوط، بلوط آناتولی، ممرز، توس شرقی، راش، کاج و گونه‌های دیگر، حکایت از غنای پوشش گیاهی این جنگل برگ‌ریز دارد. حیات‌وحش منطقه نیز شامل 71 گونه پرنده و 18 گونه پستاندار می‌شود.

همان طور که یاد شد چشمه‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد از جمله مشهورترین آنها چشمه نشت (Neset Spring) است. پس هنگام پیمایش در جنگل نوشیدن آب از چشمه را فراموش نکنید!

امکانات جنگل بلگراد

یکی از نقاط شهرت این جنگل مسیرهای پیاده‌روی آن است، وجود یک مسیر پیاده‌روی 5/5 کیلومتری، جنگل بلگراد استانبول را از مقاصد مهم طبیعت‌گردان و ورزشکاران ساخته است. این مسیر از نزدیک چشمه نشت آغاز شده و در جنگل ادامه می‌یابد.

از سال 1956، طراحی فضاهای تفریحی پیک‌نیک آغاز و جنگل به 11 پارک تقسیم شد، سالن‌های غذاخوری و کافه‌های متعددی برای نوشیدن چای، قهوه، نوشیدنی‌های غیرالکلی و تهیه غذا در آنها وجود دارد. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فضای تفریحی جنگل هم پارک بویوک بنت (Buyuk Bent) است.

رستوران غذای دریایی By Balikci یکی از بهترین رستوران های جنگل بلگراد است. رستوران Bizim Kanatci نیز برای سرو انواع غذاها گزینه بسیار مناسبی است. اگر دوست دارید حین غذا خوردن از چشم انداز دریا لذت ببرید، رستوران Big Chef Istanbul را پیشنهاد می کنیم.

اگر هم مشتاق پختن ناهار در جنگل باشید، فضاهایی با میز باربیکیو تدارک دیده شده که با توجه به نبود ایستگاه آتش‌نشانی درون جنگل، مهار آتش پس از پخت غذا بسیار ضرروری است.

امکانات جنگل بلگراد

جنگل بلگراد استانبول را می‌توان پاتوق ورزشکاران دانست؛ افزون بر مسیرهای پیاد‌ه‌روی، مسیرهایی نیز برای دوچرخه‌سواری و موتورسواری وجود دارد و اگر از دوستداران تفریحات آبی باشید می‌توانید قایق‌سواری روی دریاچه‌ را امتحان کنید. علاقه‌مندان اسب‌سواری نیز می‌توانند در تورهای اسب‌سواری جنگل شرکت کنند.

جنگل بلگراد پاسخ‌گوی سلیقه همه بازدیدکنندگان است و برای شیفتگان طبیعت و گل‌ و گیاه نیز جاذبه‌ای ویژه تدارک دیده است. باغ گیاه‌شناسی آتاتورک (Ataturk Arboretum) یکی دیگر از جاذبه‌های این جنگل زیبا است. این باغ که یکی از نخستین باغ‌های گیاه‌شناسی ترکیه محسوب می‌شود، در سال 1916 افتتاح شد و مجموعه‌ای غنی از 2000 گیاه بومی و غیربومی از سراسر جهان را در خود جای داده است.

بی‌تردید یکی از زیباترین چشم‌اندازهای‌ جنگل بلگراد، تماشای درختستان بلوط باغ آتاتورک است. ساعات بازدید این باغ از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر بوده و دوشنبه‌ها تعطیل است.

نحوه دسترسی به جنگل بلگراد

بهترین شیوه دسترسی به جنگل بلگراد استانبول، استفاده از خودروی شخصی است ولی با وسایل نقلیه عمومی نیز می‌توان به راحتی به این محل رفت.

برای رسیدن به جنگل باید به قسمت اروپایی شهر بروید و با اتوبوس خط 42 از میدان تکسیم یا با اتوبوس خط 153 از ساری‌یر (Sariyer) به باغچه کوی (Bahkecoy) بروید و از آنجا بقیه مسیر را چند دقیقه‌ای تا جنگل پیاده روی کنید.

هر هفته تور دو در جنگل برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از محل‌های مختلف شهر ماشین می‌گیرند و به جنگل می‌روند و شما نیز می‌توانید همراه آنها به جنگل بروید.

برای دسترسی با مترو نیز می‌توانید از ایستگاه متروی میدان تکسیم به ایستگاه حاجی عثمان (Haciosman) بروید و پس از یک پیاده‌روی کوتاه تا ایستگاه اتوبوس حاجی عثمان، سوار اتوبوس خط 42 شوید و پس از یک ساعت به جنگل برسید.

نحوه دسترسی به جنگل بلگراد

هزینه ورودی جنگل بلگراد

هزینه ورود به جنگل بلگراد بدون وسیله نقلیه رایگان است. در صورتی که بخواهید با وسیله نقلیه خود وارد محوطه جنگلی شوید، باید مبلغی به لیر ترکیه پرداخت نمایید.

در صورت نیاز به پارکینگ برای خودرو شخصی در روزهای عادی هفته  و در روزهای تعطیل باید مبلغی با لیر پرداخت نمایید.

بهترین زمان بازدید از جنگل بلگراد

زیبایی جنگل بلگراد استانبول در همه فصل‌های سال انکارنشدنی است؛ اما مهم‌ترین فصل بازدید از این نقطه تابستان است که هوای خنک و سایه درختان تنومند گردشگران بسیاری را به جنگل بلگراد فرا می‌خواند.

اگر مشتاق تجربه سکون و آرامش جنگل طی سفر خود هستید، روزهای میان هفته را برای بازدید از این جنگل انتخاب کنید. در فصل بهار نیز سبزی و طراوت جنگل در اوج زیبایی خود قرار دارد و در پاییز هم رنگین‌کمان طبیعت را می‌توان در این جنگل دید.

سخن پایانی

در سفر آینده خود به استانبول، علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، خرید از مراکز خرید و بازدید از محله‌های قدیمی، جاذبه های طبیعی و جغرافیایی این شهر را نیز از یاد نبرید! بازدید از جنگل بلگراد استانبول تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌ای دلنشین از طبیعت این شهر کهن را برایتان رقم خواهد زد.