با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
معرفی آکواریوم استانبول

معرفی آکواریوم استانبول

فاکتورهای بسیاری به بهتر شدن هر شهر و کشوری در صنعت توریسم کمک می‌کند؛ سازه‌ها، جاذبه‌های دیدنی، سواحل، جنگل‌ها و حتی انواع و اقسام غذاهایی که در یک کشور می‌توان امتحان کرد. اما چیزی که صنعت توریسم را در یک کشور ارتقا می‌دهد استفاده از ابزارهای خاص گردشگری است! مکان‌ها، جاذبه‌ها و مسیرهایی که خاص و هیجان انگیز هستند و برای مسافری که از راه‌ بسیار دور آمده ارزش وقت‌ گذاشتن را دارد.

در استانبول از این‌ قبیل مکان‌ها و جاذبه‌ها کم نیست و یکی از خاص‌ترین آن ها، آکواریوم استانبول است. گشت ‌و گذار زیر آب‌های آبی و دیدن نادرترین گونه های مختلف آبزیان می‌تواند سفر بسیار خوبی را برای شما رقم بزند.

در این مطلب از وبلاگ ترکمهر  نیز با هم سری خواهیم زد به آکواریوم استانبول که یکی از بزرگترین آکواریوم ها در اروپا است!

معرفی آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول؛ بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی جهان

اما چه می‌شود که یک آکواریوم عنوان بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی جهان را به خود اختصاص می دهد؟ چه خصوصیاتی در آکواریوم استانبول وجود دارد که به یکی از بهترین تفریحات گردشگری استانبول تبدیل می‌شود؟

آکواریوم استانبول (Istanbul Aquarium) در سال 2011 تأسیس شد و از آنجایی‌ که دارای بخش‌های مختلف و جدا شده‌ای است لقب آکواریوم موضوعی را گرفت. هر قسمت از این آکواریوم متفاوت از قسمت قبل طراحی شده است و نقاط مختلف آبی جهان را معرفی کرده است که همین امر باعث می‌شود برای هر سن و سلیقه‌ای هیجان انگیز باشد.

آکواریوم استانبول؛ بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی جهان

آکواریوم استانبول عضو انجمن جهانی باغ وحش ها (WAZA) است. مساحت این آکواریوم، حدود 22 هزار متر مربع (ساختمانی دو طبقه) است و 64 مخزن با 6800 متر مکعب آب در آن قرار گرفته است. جالب اینجاست که در این آکواریوم علاوه بر گونه های ماهی، طیف وسیعی از حیوانات را مشاهده خواهید کرد؛ از جمله کوسه ها، پنگوئن ها و غیره.

وجود بیش از 15 هزار موجود آبزی و غیر آبزی که 1500 گونه جانوری را شامل می شود، در شهرت هر چه بیشتر این آکواریوم مؤثر بوده است.

بخش‌های گوناگون آکواریوم استانبول

همانطور که گفته شد این آکواریوم موضوعی است و به همین علت به 17 بخش تقسیم شده است و این بخش‌ها در مسیر حدود 1.2 کیلومتری شبیه‌سازی ‌شده‌اند و ویژگی های دنیای واقعی را به نمایش می گذارد. برای بازدید از بخش‌های مختلف این آکواریوم باید از مسیرهای زیر عبور کنید:

  • دریای سیاه
  • تنگه بسفر
  • دریای مرمره
  • تنگه داردانل
  • دریای اژه
  • کانال سوئز
  • دریای سرخ
  • قاره جنوبگان
  • دریای مدیترانه
  • تنگه جبل‌الطارق
  • شرق اقیانوس اطلس
  • میان اطلسی
  • غرب اقیانوس اطلس
  • کانال پاناما
  • اقیانوس آرام
  • زیر دریایی ناتیلوس
  • جنگل استوایی آمازون

هرکدام از این بخش‌ها خصوصیات مربوط به خود و گونه‌های جانوری خاص خود را دارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

دریای سیاه (Black Sea)

اولین بخش در آکواریوم استانبول دریای سیاه است. شما می‌توانید تمام گونه‌های جانوری که ممکن است در دریای سیاه وجود داشته باشند را در این قسمت ببینید. علاوه ‌بر آن یک کشتی را مشاهده خواهید کرد که بنا بر روایاتی بازسازی‌شده‌ کشتی نوح پیامبر است.

دریای سیاه (Black Sea)

تنگه بسفر (Bosphorus Strait)

تنگه بسفر که دومین بخش و در ادامه دریای سیاه آمده به‌ صورت دو دالان ساخته شده که در داخل هر دالان می‌توانید ادامه آبزیان و گونه‌های جانوری دریای سیاه را مشاهده کنید. از ویژگی های جالب این بخش، وجود زمین شیشه ای است!

دریای مرمره (Marmara Sea)

سفره‌ ماهی و کوسه‌های غول‌پیکر از ویژگی‌های خاص مخزن این قسمت از آکواریوم استانبول است. معماری قسمت دریای مرمره به بازار بزرگ استانبول شباهت فراوانی دارد. شبیه‌ سازی بازار بزرگ استانبول زیر آب‌های دریا به جذابیت این بازدید اضافه می‌کند‍! در ساخت کف این بخش از آکواریوم از شن های ویژه ای استفاده گریده است.

تنگه داردانل (Dardanelles)

این قسمت از آکواریوم مربوط به گونه‌های جانوری خاصی همچون شانک ماهی، بز ماهی و ماهی زبردم است. در این قسمت همچنین شما مجسمه‌ای چوبی از اسب تروا را خواهید دید که بنا بر تاریخ به جنگ تروا ربط دارد.

تنگه داردانل (Dardanelles)

دریای اژه (Aegean Sea)

دریای اژه دارای خاصیتی است که در آکواریوم استانبول هم دیده می­شود. این دریا میان ترکیه و یونان قرار گرفته است و گویی ترکیبی از تاریخ این دو کشور است. در این قسمت شما از آبزیان زنده چیزی نخواهید دید بلکه بیشتر در تاریخ سیر خواهید کرد و برای مثال با مجسمه‌هایی زیبایی از جمله مجسمه خدایان آب در یونان روبه‌رو خواهید شد.

کانال سوئز (Suez Canal)

این کانال در اصل ارتباط دهنده دریای مدیترانه و دریای سرخ است. در ابتدای مسیر کانال سوئز با تندیسی از سازنده فرانسوی کانال سوئز مواجه خواهید شد. در این بخش از آکواریوم استانبول ماهی و آکواریومی وجود ندارد! بنابراین فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ کهن را برای شما فراهم کرده است.

دریای سرخ (Red Sea)

دریای سرخ یکی از زیباترین قسمت‌های آکواریوم استانبول است؛ زیرا انواع و اقسام گونه‌های آبزی خصوصاً ماهی‌های متنوع را در این قسمت خواهید دید. علاوه ‌بر آن صخره‌های مرجانی فراوانی در این قسمت مشاهده می شود که به محبوبیت این قسمت می‌افزاید.

لازم به ذکر است که دریای سرخ یکی از محبوب ترین قسمت های آکواریوم استانبول است!

دریای سرخ (Red Sea)

قاره جنوبگان (Antarctica)

از اسم این قسمت مشخص است که دمای هوای پایینی را تجربه خواهید کرد. دوست ‌داشتنی‌ترین پنگوئن‌ها را در این بخش خواهید دید و حال و هوای قطب جنوب با حضور پنگوئن‌ها بازسازی شده است. ارتفاع این بخش از آکواریوم استانبول 2 متر است که کوه یخی کوچکی را در خود جای داده است.

دریای مدیترانه (Mediterranean Sea)

طبیعی ترین بخش در آکواریوم استانبول، دریای مدیترانه است؛ در این بخش خیره کننده از آکواریوم استانبول غارهای آهکی زیبایی به چشم می خورد. دلیل این امر نیز وجود غارهای زیبایی همچون غار داملاتاش در اطراف دریای مدیترانه است.

تنگه جبل الطارق (Straits of Gibraltar)

تنگه جبل الطارق، دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را به یکدیگر متصل می کند. در این بخش از آکواریوم استانبول مجسمه هرکول را خواهید دید! لازم به ذکر است که ارتفاع آکواریوم های تنگه جبل الطارق 6 متر است.

تنگه جبل الطارق (Straits of Gibraltar)

شرق اقیانوس اطلس (East Atlantic)

در بخش شرقی اقیانوس اطلس سوار بر کشتی تاریخی لیبرتی (Liberty Wreck) خواهید شد! کشتی باری باقی مانده از جنگ جهانی دوم. این بخش از آکواریوم استانبول از جذاب ترین بخش های آن است.

میان اطلسی (Middle Atlantic)

به راه خود در اقیانوس اطلس ادامه دهید و به بخش میانی اقیانوس برسید! جایی که اسب دریایی، شاه میگو، کوسه ها و سگ ماهی را خواهید دید. می توانید در یکی از کافه های این بخش از آکواریوم استانبول به استراحت بپردازید.

غرب اقیانوس اطلس (West Atlantic)

بزرگترین آکواریوم مجموعه در بخش غربی اقیانوس اطلس قرار گرفته است؛ آکواریومی در حدود 22 تن و ضخامت 45 سانتی متر! در این بخش از آکواریوم استانبول به بررسی آناتومی کوسه ها و سگ ماهی ها پرداخته می گردد.

غرب اقیانوس اطلس (West Atlantic)

کانال پاناما (Panama Canal)

یکی از مهم ترین کانال های دنیا، کانال پاناما می باشد که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می کند. در این بخش از آکواریوم استانبول می توانید چندین آکواریوم کوچک و بزرگ را مشاهده نمایید. شما می توانید از طریق صفحه نمایش بزرگی که وجود دارد اطلاعات فراوانی درباره حلقه آتش، زمین لرزه ها و فوران آتشفشان ها به دست آورید.

اقیانوس آرام (Pacific Ocean)

ستاره های دریایی را در آکواریوم استوانه ای بخش اقیانوس آرام مشاهده خواهید کرد! زمرد ماهی، دلقک ماهی، اردک ماهی و ماهی لجن خوار از دیگر انواع ماهی موجود در این بخش است.

زیردریایی ناتیلوس (Nautilus)

در این بخش از آکواریوم سری به داستان جذاب ژول ورن و زیردریایی تخیلی معروفش خواهیم زد! زیر دریایی ناتیلوس! سوار بر زیردریایی ناتیلوس به اعماق آب خواهید رفت و انواع موجودات دریایی را از نزدیک مشاهده خواهید کرد.

زیردریایی ناتیلوس (Nautilus)

جنگل های بارانی آمازون (Amazon Rain Forest)

آخرین بخش از آکواریوم استانبول، جنگل های بارانی آمازون است. گلخانه ای جذاب با پوشش های گیاهی منطقه آمازون! حیوانات خاص آمازون همانند برگچه خوار، قورباغه های سمی آمازون، ایگوانا و حتی آبشار را در اینجا از نزدیک خواهید دید.

جهان زیر آب و گونه‌های جانوری

دنیای زیر آب دنیای وسیع و متنوعی است. گونه‌های متعددی همچون پنگوئن‌ها، مارماهی‌های خالدار، بادکنک ماهی، فرشته ماهی، کوسه، زمرد ماهی، کروکودیل، دلقک ماهی و غیره در آکواریوم استانبول وجود دارد و به دو زبان ترکی و انگلیسی توضیحات جامعی درباره هرگونه داده شده است.

تفریحات موجود در آکواریوم استانبول

اگر حتی فقط برای گشت ‌و گذار زیر آب به این آکواریوم سرزده باشید از تفریحاتی که برای شما در نظر گرفته شده است نمی‌توانید بگذرید. برخی از این تفریحات به شرح زیر است: در نظر داشته باشید برای هر تفریحی که در نظر گرفته شده هزینه‌ای جداگانه باید بدهید.

– غواصی 30 دقیقه ای زیر نظر مربی‌های مجرب در کنار آبزیان و کوسه‌هایی که در آکواریوم وجود دارند. در اینجا می توانید دوره های غواصی را نیز بگذرانید!

– غذا دادن به ماهی‌ها و موجودات دریایی که البته در بخش‌هایی خاص و در ساعت‌های مقرر شده انجام می‌گیرد.

برای مثال، ساعت غذا دادن به موجودات دریایی در مخزن اصلی و مقابل کانال پاناما ساعت 10:30 دقیقه صبح می باشد. ساعت غذا دادن به کوسه های غرب اقیانوس اطلس نیز 14:30 دقیقه (روزهای چهارشنبه و یکشنبه) می باشد. این در حالی است که در جنگل های بارانی آمازون شنبه ها راس ساعت 16 تغذیه خزندگان از جمله کروکودیل صورت می گیرد.

– تجربه شگفت انگیز در سالن آینه ها، یکی دیگر از تفریحات موجود در آکواریوم استانبول است که لحظات شگفت انگیزی را به ارمغان خواهد آورد. سالنی پر از آینه های پیچ در پیچ که به تقلید از تمدن های آمریکای جنوبی ساخته شده و شما را به کشف دنیای ناشناخته ای دعوت می کند.

– دو سینمای 5 بعدی تعبیه شده در آکواریوم که فضای خاصی را مانند باد، مه و آب شبیه‌سازی کرده اند. این سینما با سالن های 15 نفره فیلم های سه بعدی را به نمایش می گذارد.

تفریحات موجود در آکواریوم استانبول

سایر امکانات آکواریوم استانبول

اگر قرار باشد مدت‌ زمان نسبتاً زیادی را زیر آب ها بگذرانید امکانات آکواریوم در اولویت قرار می‌گیرد. آکواریوم استانبول برای راحتی و رفاه هر چه بیشتر بازدیدکننده‌ها امکاناتی را در نظر گرفته است.

3 کافی‌شاپ و یک رستوران در مسیر آکواریوم استانبول وجود دارد که اگر خسته شدید و یا نیاز به استراحت، غذا و یا نوشیدنی داشتید می‌توانید از این چند کافه و رستوران استفاده کنید. فضای اطراف این کافه‌ها و رستوران با فضای آکواریوم استانبول یکی است و می‌توانید از مناظر روبه‌روی­تان لذت ببرید. کافه‌ها در بخش اطلس شرقی و رستوران نیز در نزدیکی بخش کانال پاناما قرار دارد.

علاوه بر این، فروشگاهی نیز برای خرید سوغاتی با حال و هوای دریا و آکواریوم فراهم گردیده است. بعد از بازدید از آکواریوم استانبول می توانید از این فروشگاه دیدن نمایید!

سایر امکانات آکواریوم استانبول

یکی دیگر از امکانات آکواریوم استانبول، عکاسی در زیر آب است؛ عکاسان حرفه ای در هنگام غواصی می توانند از شما عکس بگیرند تا خاطره این روز به یاد ماندنی در آکواریوم استانبول را با خود به همراه ببرید.

ساعات کاری آکواریوم استانبول

برای بازدید از آکواریوم استانبول روزهای دوشنبه تا جمعه فرصت دارید و می‌توانید از ساعت 10 صبح تا 7 غروب از این جاذبه‌ی هیجان انگیز استانبول دیدن کنید.

موقعیت مکانی آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول در مرکز خرید فلوریا (Florya) واقع در منطقه باکرکوی (Bakirkoy) قرار گرفته است. این آکواریوم در جنوب غربی شهر بزرگ استانبول ساخته شده و تنها 5 کیلومتر با فرودگاه بزرگ آتاتورک فاصله دارد.

دسترسی به این آکواریوم بسیار آسان است و می‌توانید بعد از بازدید از آکواریوم به مرکز خرید فلوریا نیز سری بزنید. نکته جالب درباره این مرکز خرید این است که از داخل خود آکواریوم پس از رد شدن از یک تونل می‌توانید وارد فلوریا شوید.

موقعیت مکانی آکواریوم استانبول

از میدان تکسیم که یکی از میدان‌های مهم و مرکزی استانبول است به ایستگاه اتوبوس تکسیم بروید و سوار اتوبوس‌های خط تکسیم – باکرکوی هالکالی شوید و مستقیم به آکواریوم استانبول برسید.

از طریق تاکسی در هر نقطه از استانبول قرار دارید، به راحتی می توانید خود را به آکواریوم استانبول برسانید.

برای استفاده از مترو باید به ایستگاه مترو تکسیم بروید و خط M2 را سوار شوید، سپس در ایستگاه ینیکاپی پیاده شوید و سپس مجدد خط BN2 کوچوک چکمجه را سوار شوید و در ایستگاه آکواریوم پیاده شوید.

با استفاده از ایستگاه قطار سیرکجی (Sirkeci) در امینونو (Eminonu)، قطار یشیل کوی (Yeshilkoy) را سوار شوید و در ایستگاه فلوریا پیاده شوید. سپس، در امتداد جاده ساحلی در جهت یشیل کوی حدود 800 متر پیاده روی نمایید و به آکواریوم برسید.

با استفاده از شاتل های رایگان نیز می توانید خود را به آکواریوم استانبول برسانید. این شاتل ها هر روز از میدان تکسیم، سلطان احمد و ایستگاه قطار سیرکجی حرکت خود را آغاز می کنند.

آدرس: Şenlikköy, Yeşilköy Halkalı Cd. No:93, 34153 Florya/İstanbul, Turkey

مکان های دیدنی اطراف آکواریوم استانبول

اگر استانبول را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید حتماً روزهای شلوغی خواهید داشت و وقت برای دیدن همه‌ی دیدنی‌های استانبول نخواهید داشت؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید. پیشنهاد ما این است که اگر به آکواریوم استانبول می‌روید در همان روز به برخی از جاذبه‌های دیدنی اطرافش هست هم بزنید.

برخی از جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی آکواریوم استانبول قابل ‌مشاهده است به شرح زیر است:

مسجد سلطان احمد: این مسجد در 20 کیلومتری آکواریوم استانبول قرار دارد. بد نیست بعد از گذر از دنیای زیر آب سری به قسمت تاریخی استانبول بزنید و از این مسجد تاریخی و قدیمی دیدن کنید.

بازار بزرگ استانبول: این بازار همان‌طور که گفته شد بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که هر آنچه که فکر می‌کنید در آن قابل‌ دسترس می‌باشد. بازار بزرگ استانبول در 21 کیلومتری آکواریوم قرار دارد و گزینه خوبی برای خرید خواهد بود.

جنگل فلوریا: انتخاب این جنگل بعد از راهپیمایی زیر آب و دیدن گونه‌های جانوری آبزی می‌تواند انتخاب جالبی باشد. اگر خسته نیستید و علاقه‌مند هستید از سبزی بی حد و اندازه آن منطقه بهره ببرید و روز خود را با جنگل پیمایی به پایان برسانید، جنگل فلوریا در 3 کیلومتری آکواریوم استانبول در انتظار شماست.

مکان های دیدنی اطراف آکواریوم استانبول

سخن پایانی

دیدن طبیعت و جاذبه‌های هر اقلیمی از لذت‌های فراموش ‌نشدنی در سفر است. آکواریوم استانبول از سری مکان‌های گردشگری است که باید آن را دید؛ چون ممکن است دیگر هرگز این شانس دوباره به شما دست ندهد که از بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی جهان دیدن کنید.

اگر گذرتان به استانبول افتاد، دیدن جهان زیر آب را از دست ندهید و فراموش نکنید دنیای زیر آب به اندازه جاذبه‌های روی زمین شگفت انگیز است. پس خود را در دنیای اسرارآمیز زیر آب در آکواریوم استانبول در ترکیه غرق کنید.