با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه

قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه

خروج ارز از ترکیه، ارز و کالایی را وارد یا خارج کنید؟ اگر پاسختان خیر است، بهتر است پیش از انجام آن، اطلاعات کافی را به دست آورید. داشتن اطلاعات در زمینه قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه به شما کمک می­کند تا امور مرتبط را به راحتی پیش ببرید.

ترکیه، یکی از محبوب­ترین کشورهای توریستی است که هر ساله میزبانی بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا برعهده دارد. اما این کشور نیز همانند بسیاری از کشورها، یک­سری قوانین جهت ورود و خروج ارز و کالا را برای گردشگران وضع کرده است که باید رعایت شوند.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محدودیت­ها و قوانین ورود ارز به ترکیه، خروج ارز از ترکیه و نیز کالاهای خریداری شده، در این مطلب از وبلاگ ترکمهر ما را همراهی کنید.

قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه

اگر شما نیز با این پرسش که «قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه چیست؟» روبه­رو شده­اید و اطلاعات کاملی در رابطه با آن ندارید، بهتر است بدانید که دولت ترکیه برای ورود ارز به ترکیه و خروج ارز از کشور، قوانینی را وضع کرده است. قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت آن دردسرهایی ایجاد می­کند. این قوانین به شرح زیر است:

قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه

قوانین ورود ارز به ترکیه

یکی از موضوع­های پراهمیت در بحث قوانین ورود ارز به ترکیه و خروج ارز از ترکیه، میزان ارز است. برای ورود ارزهای محلی و خارجی هیچ محدودیتی وضع نشده است و می­توانید هر اندازه که می­خواهید همراه داشته باشید.

به خاطر داشته باشید طبق مقررات ورود ارز به ترکیه، در صورتی که مقدار ارز خارجی شما بیش از 5000 دلار آمریکا باشد، باید به محض ورود به ترکیه، مقدار آن را بگویید تا در پاسپورت شما نوشته شود. در صورتی که این قانون شامل ارز محلی نمی­شود و شما می­توانید بدون هیچ­گونه ثبتی به مقدار دلخواه، همراه خود داشته باشید.

قوانین خروج ارز از ترکیه

همان­گونه که ورود ارز به ترکیه قوانین مخصوص به خود را دارد، قوانینی برای خروج ارز از ترکیه نیز درنظر گرفته شده است. طبق قوانین خروج ارز از ترکیه، اگر قصد دارید دلار یا هر یک از ارزهای خارجی دیگر مانند یورو را از خاک ترکیه خارج کنید اجازه ندارید مبلغی بیش از 5000 دلار یا ارزهای معادل آن را بدون ثبت کردن همراه خود داشته باشید.

در صورتی که قصد خروج مبلغی بیش از 5000 دلار را داشته باشید، باید آن را ثبت کنید. ثبت مقادیر ارز خارج شده با توجه به شرایط افراد متفاوت است. در ادامه به شرح قوانین خروج ارز بیش از 5000 دلار از ترکیه خواهیم پرداخت که به صورت مکتوب در قوانین ورود و خروج کالا از ترکیه آمده است:

  • قوانین خروج ارز از ترکیه برای شهروندان ترک

شهروندان ترک، مجازند تا حداکثر 10000 دلار یا ارز خارجی معادل را از ترکیه خارج کنند. اگر قصد داشته باشند مبلغی بیش از این مقدار را از کشور خارج کنند باید آن را به ثبت برسانند.

  • قوانین خروج ارز از ترکیه برای ساکنان ترکیه

از دیگر موارد یاد شده در قوانین خروج ارز از ترکیه آن است که اگر ساکن ترکیه هستید و می­خواهید مبلغی بیش از مبلغ تعیین شده (5000 دلار) را از کشور خارج کنید، باید آن را از بانک­های ترکیه دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که این مقدار باید در پاسپورت شما ثبت شود.

  • قوانین خروج ارز از ترکیه برای توریست­ها

اگر به عنوان توریست به کشور ترکیه وارد شده­ باشید و مقدار ارز خارجی شما بیش از مبلغ تعیین شده است، باید در پاسپورت شما ثبت شده باشد. یا ممکن است لیر همراه خود داشته باشید و در ترکیه آن را به سایر ارزهای خارجی تبدیل کرده باشید. در این صورت برای اثبات حرف خود باید در کنار مدارک، سند بانکی نیز ارائه دهید.

تمامی این نکات در ارتباط با قوانین ورود ارز به ترکیه و قوانین خروج ارز از ترکیه هستند که باید رعایت شوند. حال که با قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه آشنا شدید، بهتر است بدانید که این قوانین تنها شامل ارز نمی­شود و ورود و خروج کالا را نیز در بر می­گیرد. برای اطلاع از قوانین ورود و خروج کالا از ترکیه در ادامه با ما همراه باشید.

قوانین ورود و خروج کالا از ترکیه

همان­گونه که یاد شد، در کنار قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه، قوانین ورود و خروج کالا نیز وجود دارد که باید به صورت جدی رعایت شود.

قوانین ورود و خروج کالا از ترکیه

قوانین ورود کالاها به ترکیه

– کلیه افراد بالای 18 سال می­توانند 600 نخ سیگار را به صورت آزادانه وارد کشور ترکیه کنند. یا این مقدار می­تواند به صورت 250 گرم تنباکو و 200 عدد کاغذ سیگار باشد.

– هنگام سفر به ترکیه، مجاز به حمل 15000 لیر طلا هستید. اگر بیشتر از این مقدار طلا به همراه داشته باشید، قاچاق محسوب می­شود. این امر به دلیل بالاتر بودن کیفیت طلای ایران نسبت به ترکیه است.

– افراد بالای 18 سال مجازند به میزان 1 لیتر نوشیدنی الکی را با خود به ترکیه ببرند.

– شکلات، آبنبات، چای و قهوه­ هر کدام نباید بیش از 1 کیلوگرم باشند.

– ادکلن­ها تا حجم 600 میلی لیتر نیز اجازه ورود دارند.

– به همراه داشتن داروهای ضروری مانند استامینوفن و قرص سرماخوردگی به تعداد محدود و در حد نیاز، مانعی ندارد.

– جالب است بدانید که حمل سلاح و مهمات نیز شامل قوانین ورود کالا به ترکیه می­شود. اگر از وزارتخانه محیط زیست و جنگلداری مجوز لازم را داشته باشید، می­توانید تعدادی اسلحه به ترکیه ببرید.

– به همراه داشتن حیوان خانگی نیز در سفر به ترکیه بلامانع است. اما برای اطمینان از وضعیت سلامت حیوانات خانگی باید کارت سلامت، کارت واکسن و پاسپورت آن را ارائه دهید.

قوانین خروج کالاها از ترکیه

– برای خروج کالا از ترکیه می­توانید محصولات تنباکو (تنباکو محلی) را به میزان 2 کیلوگرم یا 3 کارتن به همراه داشته باشید.

– برای خارج کردن جواهرات با ارزشی بیش از 5000 لیر باید مجوز خروج دریافت کنید.

– نوشیدنی­های الکی تنها به میزان 5 لیتر مجوز خروج دارند. البته قوانین کشور خود در ارتباط با نوشیدنی الکلی را مدنظر داشته باشید. در برخی از کشورها مانند ایران، حمل نوشیدنی الکی مجاز نیست.

– عتیقه­جات، قهوه، کاکائو، ادویه و محصولات آردی ممنوعیت خروج از ترکیه را دارند.

– افراد خارجی نمی­توانند مبلغی بیش از 5 هزار دلار، یورو یا لیر را از کشور خارج کنند. در صورت به همراه داشتن مبلغی بیش از آن باید هنگام ورود به ترکیه ثبت شود. اما شهروندان ترکیه می­توانند دو برابر مبلغ ذکر شده را هنگام خروج به همراه داشته باشند.

تمامی این موارد بخشی از قوانین فرودگاه ترکیه است. به خاطر داشته باشید که اگر از ترکیه قصد سفر به جای دیگری را دارید، باید قوانین مقصد را نیز درنظر بگیرید.

واحد پول ترکیه چیست؟

کمتر کسی است که با واحد پول ترکیه آشنا نباشد. لیر واحد پول رسمی ترکیه و قبرس شمالی است که با نماد اختصاری TL یا TRY نشان داده می­­شود.

پول­های ترکیه دارای تصویر آتاتورک، بنیان­گذار ترکیه امروزی­اند که برای ترک­ها ارزش بسیاری دارد. 5، 10، 20، 50، 100 و 500 مقادیر اسکناس­های یاد شده هستند که هر کدام با رنگ­های متفاوت چاپ شده­اند. علاوه بر اسکناس، سکه نیز در ترکیه ضرب می­شود که به صورت 1 لیره­ای، 5، 10، 25 و 50 قروش موجودند.

واحد پول ترکیه چیست؟

معتبرترین محل برای تبادل پول در ترکیه کجاست؟

اگر پیش از سفر به ترکیه پول خود را تبدیل کنید، مسیر راحت­تری را در پیش دارید. چنانچه قصد تبدیل پول در ترکیه را دارید، هرگز آن­ها را در فرودگاه و هتل تبدیل نکنید؛ زیرا کمیسیون­های سنگینی دارد. برای این کار بهتر است به بانک­ها، صرافی­های معتبر، جواهرفروشی یا آژانس­های گردشگری مراجعه کنید. مطمئن­ترین حالت تبدیل پول در ترکیه، مراجعه به بانک­ها و صرافی­ها است.

برای این کار کافی است تا به صرافی­های مختلف مراجعه کنید و از نرخ کمیسیون هر یک مطلع شوید. از آن­جایی که ترکیه کشوری توریستی است صرافی­ها برای رقابت با یکدیگر، نرخ­های کمیسیون متفاوتی ارائه می­دهند که می­توانید بهترین نرخ تبدیل را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید برای تبدیل پول خود به بانک مراجعه کنید، بهتر است بدانید روزهای کاری بانک­ها در ترکیه از دوشنبه تا جمعه است و در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. 8:30 صبح تا 12 ظهر و 13:30 ظهر تا 17 عصر، ساعت کاری بانک­ها در ترکیه است. البته اگر در شهر استانبول باشید، می­توانید هر روز به بانک مراجعه و نسبت به تبدیل پول خود اقدام کنید.

چه پول نقدی بهتر است به ترکیه ببرم؟

هنگام سفر به ترکیه بهتر است پول را به صورت دلار و یورو به همراه داشته باشید؛ زیرا این ارزهای بین­المللی نوسانات کم­تری نسبت به لیر دارند. البته پیشنهاد می­کنیم که بخشی از پول خود را در کشور مبدا به لیر تبدیل کنید تا بخشی از هرینه­های شما را پوشش دهد؛ سپس باقی ارزهای خود را در ترکیه به اندازه نیاز به لیر تبدیل کنید.

دلار به عنوان ارز بین­المللی شناخته می­­شود و در صورت استفاده نشدن بخشی از آن در مسافرت­های دیگر نیز کاربرد دارد. هم­چنین تبدیل آن به ریال، کارمزد کم­تری نسبت به لیر دارد.

سخن پایانی

ترکیه نیز همانند سایر کشورهای جهان، برای ورود و خروج قوانینی دارد. این قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه به میزانی بااهمیت است که به صورت جدی پیگیری می­شود. در این مطلب شما را با این قوانین از جمله قوانین ورود و خروج ارز از ترکیه، قوانین ورود و خروج کالا از ترکیه و تبدیل ارز در ترکیه آشنا کردیم. هم­چنین دانستید که هر یک از این امور دارای قوانینی است که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است مشکلاتی بر سر راهمان قرار گیرد.