با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
فرم راندوو اقامت ترکیه

فرم راندوو اقامت ترکیه

سکونت به مقاصد غیر توریستی و به طور دائم در کشوری غیر از کشور خودمان نیازمند طی کردن مراحل خاص است. کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه دارند بهتر است با روال قانونی مهاجرت و گرفتن فرم راندوو آشنا شوند تا مشکلی برایشان پیش نیاد.

اقامت در خاک ترکیه برای ایرانی ها با مقاصد توریستی دو بار در هر سال و هر بار به مدت 90 روز مانعی ندارد. اما برای این‌که این مدت را افزایش دهید حتما باید با فرم راندوو فرایند مهاجرت را تکمیل کنید. در ادامه با ترکمهر همراه شوید تا بطور کامل به این مقوله بپردازیم.

راندوو اقامت ترکیه چیست؟

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را داشته باشید، بدون شک کلمه راندوو را شنیده اید چرا که می توان گفت راندوو یکی از پرکاربردترین لغات در اصطلاحات مربوط به مهاجرت به ترکیه است. کاربرد این کلمه تنها محدود به مهاجرت نیست و به طور کلی به نوبت ملاقات در ترکیه راندوو گفته می‌شود.

اما راندوو در ارتباط با مهاجرت به معنی قرار ملاقات مشخص شده در اداره مهاجرت ترکیه می باشد. که باید طی یک فرایند، با پر کردن فرم و تحویل مدارک موافقت کشور ترکیه را برای مهاجرت به آن‌جا کسب کنیم.

گرفتن وقت راندوو

برای گرفتن وقت راندوو بهتر است زمانی که در خاک ترکیه حضور دارید اقدام کنید. در صورتی که در ترکیه حضور دارید باید قبل از تمام شدن ویزای 90 روزه خود نسبت به پر کردن فرم ها و گرفتن وقت راندوو اقدام نمایید وگرنه مجبور خواهید شد به مدت 3 ماه خاک ترکیه را ترک کنید و بعد از سپری شدن 90 روز دوباره می توانید به ترکیه بروید.

در صورتی که شما با اقامت توریستی 90 روزه در خاک ترکیه باشید، می بایست پیش از پایان یافتن 89 روز نسبت به تکمیل فرم راندوو و دریافت وقت اقدام نمایید. این برای زمانی است که شما برای بار نخست است که اقدام به اخذ اقامت ترکیه می نمایید. البته این شرایط برای زمانی است که برای بار اول اقدام به اخذ اقامت ترکیه می کنید و در صورتی که برای تمدید اقامت اقدام می کنید بهتر است حداقل از سه ماه مانده به اتمام اقامت نسبت به تمدید اقامت ترکیه خود اقدام نمایید که دچار مشکل نشوید.

اما بهتر این است پیش از خروج از ایران با شرایط راندوو و مدارک لازم آشنا شوید چرا که اگر در مهلت 90 روزه ویزا نتوانید کارهای راندوو اقامت ترکیه را انجام دهید شرایط برای شما پیچیده می‌شود و مجوز اقامت در ترکیه را نخواهید داشت. پس در ادامه با ما همراه شوید.

گرفتن وقت راندوو

مدارک لازم برای راندو ترکیه چیست؟

راندوو یا قرار ملاقات در اداره‌ی مهاجرت ترکیه مانند هر اداره‌ی دیگری برای مراجعه نیاز به یک سری مدارک دارد. مدارک مورد نیاز برای راندوو اقامت ترکیه شامل موارد زیر است.

  • پر کردن فرم راندوو
  • بیمه یک ساله
  • اجاره نامه مهر شده یا نوتر در صورتی که در یکی از شهرها اجاره نشین هستید.
  • قبض برق یا گاز یا آب که بنام شماست.
  • عکس واضح تمام رخ با پیش زمینه به تعداد 4 قطعه
  • اصل پاسپورت به همراه کپی که از آن تهیه کردید.
  • ترجمه‌ی رسمی پاسپورت
  • شماره مالیاتی یا ورگی نومرسی
  • افرادی که کمتر از 18 سال سن دارند باید رضایت نامه کتبی پدر و مادر را هم به همراه داشته باشند.
  • پرداخت هزینه‌های ادراه‌ی مهاجرت یکی دیگر از شرایط لازم برای گرفتن راندو ترکیه است.
  • ممکن است در روز مصاحبه بنا به صلاحدید مامور اداره‌ی مهاجرت از شما مدارک دیگری بخواهد: از جمله گواهی عدم سوءپیشینه یا پرینت حساب بانکی

ابطال وقت راندوو ترکیه چگونه است؟

بعد از پر کردن فرم راندوو و تحویل آن یک روز و ساعت مشخص برای مراجعه به اداره‌ی مهاجرت برای شما تعیین می‌شود. اگر بنا به هر دلیلی نتوانید در آن مراجعه کنید فرم شما باطل می‌شود و برای گرفتن مجدد فرم باید 15 روز صبر کنید و مجددا اقدام کنید.  اما توصیه می‌کنیم اگر پیش از رسیدن وقت ملاقات، می‌دانید که نمی‌توانید در جلسه حاضر شوید بهتر است خودتان آن را ابطال کنید.

با توجه به این‌که گرفتن وقت مجدد راندوو فرایندی است که بین 15 تا 90 روز طول می‌کشد، بهتر است اگر در مدت 90 روزه‌ی ویزا هستید، حتما در زمان تعیین شده به ادره‌ی مهاجرت مراجعه کنید. زیرا با تمام شدن وقت ویزای 90 روزه و نداشتن کارت اقامت مجبور می‌شوید خاک ترکیه را ترک کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید اگر بخواهید راندوو را ابطال کنید و مجدد اقدام کنید، در شهر بزرگی مثل استانبول زمان زیادی لازم است که مجدد نوبت شما برسد، در حالی‌که در شهرهای کوچک مانند آنکارا و ازمیر درخواست شما سریع‌تر پاسخ داده می‌شود.

وقت راندوو خانوادگی را چگونه باید بگیریم؟

شاید فکر کنید راندوو خانوادگی به این معناست که سرپرست خانواده یک فرم را پر می‌کند و دیگر نیازی نیست بقیه اعضا این فرم را پر کنند. اما واقعیت این است چیزی با عنوان راندوو خانوادگی وجود ندارد. یک خانواده موظف است برای تک تک اعضا فرم‌های جداگانه پر کند حتی برای کودکان و نوزادان هم لازم است فرم‌های جداگانه پر شود. در این‌صورت شما موظف هستید برای تمام اعضا هزینه‌ی اداره مهاجرت را پرداخت نمایید.

به طور معمول  با کامل بودن مدارک، کمتر از سه ماه زمان لازم است تا ادراه‌ی مهاجرت نتیجه را به فرد گزارش کند. برای کسانی که مدارک ناقص دارند، یک ماه مهلت تعیین می‌شود تا مدارک خود را کامل کنند و افراد موظف می‌شوند در مدت تعیین شده مدارک را تکمیل نمایند و تحویل اداره‌ی مهاجرت بدهند.

مصاحبه راندوو شامل چه چیزهایی می‌شود؟

سوالات مصاحبه راندوو اقامت ترکیه سخت نیست و تنها سوالات عمومی است که اهداف شما را از اقامت در ترکیه می‌سنجد. پس لازم نیست نگران باشید یا انتظار سوالات پیچیده و سخت داشته باشید.

پیگیری راندوو ترکیه چگونه است؟

بعد از این‌که مدارک لازم را تحویل دادید و مصاحبه انجام شد،  اگر مدارک کامل باشد و نقصی نداشته باشد، صحت و اعتبار آن‌ها سنجیده می‌شود و طی یک بازه‌ی زمانی 90 روزه نتیجه به شما گزارش می‌شود.  برای تکمیل مدارک ناقص دو هفته فرصت به فرد داده می‌شود تا مدارک را تکمیل کند.

با تحویل دادن مدارک تمام اعضای خانواده رسیدی به شما تحویل داده می‌شود که در صورتی که پاسخی از اداره‌ی مهاجرت دریافت نکردید می‌توانید با آن رسید نتیجه را پیگیری نمایید.

گزارش نتیجه‌ی بررسی‌های اداره‌ی مهاجرت از طریق تلفن یا ایمیلی است که در فرم راندوو قرار داده‌اید. پس بهتر است شماره‌ی ایران را در فرم وارد نکنید، زیرا احتمال در دسترس نبودن زیاد است. می‌توانید از سیم کارت‌های ترکیه استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید. همچنین باید در وارد کردن ایمیل دقت لازم را داشته باشید که آدرس صحیح باشد و حتما ایمیل را چک کنید تا اگر پیامی ارسال شد، بی خبر نباشید.

اما اگر بعد از 3 ماه پاسخی از اداره‌ی مهاجرت دریافت نکردید، می‌توانید با شماره 157 اداره‌ی مهاجرت تماس بگیرید و علت را جویا شوید.

در صورتی که به هردلیلی اقامت در ترکیه تایید نشود، مثلا بیمه درمانی نامعتبر باشد یا اجاره نامه فاقد اعتبار باشد، نامه‌ای به فرد تحویل داده می‌شود و موظف می‌شود تا 10 روز خاک ترکیه را ترک کند. اگر فرد از این قانون سرپیجی کند مشمول پرداخت جریمه می‌شود. کسانی که خاک ترکیه را ترک می‌کنند بعد از 6 ماه مجددا می‌توانند برای دریافت  اقامت مراجعه کنند.

البته می‌توانید در بازه‌ی کمتر از 6 ماه نوع دیگری از اقامت را درخواست کنید.  این نکته را هم در نظر داشته باشید، در مواردی  که افراد از قانون سرپیچی می‌کنند و از خاک ترکیه خارج نمی‌شوند، علاوه بر پرداخت جریمه‌ی نقدی مشمول به تعویق افتادن درخواست راندو می‌شوند.  در مواردی ممکن است حتی این افراد نتوانند تا 5 سال بعد برای دریافت اقامت فرم راندوو پر کنند.

تمدید اقامت در ترکیه چگونه است؟

قوانین مربوط به اقامت در ترکیه در معرض تغییر است و ممکن است نسبت به سال‌های قبل کمی تفاوت را در هزینه‌ها یا موارد دیگر مشاهده نمایید. اما به طور کلی بعد از پایان یافتن مدت اقامت باید برای تمدید اقدام کنید و در صورتی با تمدید موافقت می‌شود که یکی از شرایط زیر را داشته باشید.

  • باید اجازه‌ی کار در ترکیه را داشته باشید.
  • باید ویزای تحصیلی داشته باشید.
  • ملکی را در ترکیه بخرید.
  • شرکتی را در ترکیه ثبت کنید.
  • از طریق سرمایه گذاری اقامت داشته باشید.

اگر نتوانید یکی از شرایط بالا را تامین کنید با احتمال بالایی اقامت شما در ترکیه تمدید نمی‌شود.

کیمیلیک کارت ترکیه چیست؟

کیمیلیک کارت ترکیه چیست؟

کارت کیمیلیک یا کارت هویت توسط اداره‌ی مهاجرت و شهروندی ترکیه برای شهروندان خارجی و  اقامت در ترکیه صادر می‌شود. افرادی که شرایط لازم را دارند می‌توانند این کارت اقامت ترکیه را به مدت چند سال متمادی تمدید کنند.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که دریافت کارت کیمیلیک فقط برای اقامت است و به معنای برخورداری از حقوق شهروندی نیست. همچنین این کارت اجازه‌ی کار قانونی به فرد نمی‌دهد و برای کار تمام وقت باید مجوز دیگری دریافت شود.

بعد از صادر شدن کارت اقامت آن را به آدرس شما ارسال می‌کنند. اگر در منزل حضور نداشته باشید و کارت خود را دریافت نکنید، مامور پست آن را به ادره پست تحویل می‌دهد و بعد از یک هفته اگر برای دریافت آن مراجعه نکنید، کارت به اداره‌ی مهاجرت مرکزی برگشت داده می‌شود و شما باید برای دریافت کارت کیمیلیک به آن‌جا مراجعه کنید. اما اگر تا یک ماه بعد از صدور کارت برای دریافت آن مراجعه نکنید کارت شما باطل می‌شود.

هزینه راندوو ترکیه چقدر است؟

برای تعیین وقت راندوو  باید مدارکی را تهیه و آماده کنید. برای آماده کردن هر کدام از مدارک باید مبلغی را بپردازید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر است.

برای اقامت در ترکیه حتما باید بیمه سلامت داشته باشید. تعرفه‌های بیمه بر اساس سن فرد تعیین می‌شود. پرداخت هزینه‌ی اقامت در ترکیه نیز یکی از موارد الزامی است که حتما باید بپردازید. مبلغی به عنوان پول خاک ترکیه و هزینه صدور کارت کیمیلیک از متقاضیان دریافت می‌شود.

هزینه‌ی خاک ترکیه برای افراد زیر 18 سال و بالای 18 سال متفاوت است.  مبلغی هم به عنوان کارت کیمیلیک در ترکیه باید به ادراه‌ی مالیات پرداخت شود و هر فردی از اعضای خانواده باید آن را به طور جداگانه پرداخت نماید. میزان تعرفه‌های کارت کیمیلیک توسط اداره‌ی مهاجرت مشخص می‌شود.

هزینه‌ بیمه یکساله ترکیه چقدر است؟

در ترکیه شرکت‌های متعددی وجود دارد که خدمات سلامت ارائه می‌دهند، دریافت اقامت در ترکیه منوط به دریافت بیمه سلامت یا سیگورتا به زبان ترکی است. هر کدام از این شرکت‌ها پوشش‌های مختلفی با قیمت‌های متفاوت بر اساس قرارداد و سن افراد ارائه می‌دهند. برای گرفتن بیمه یک آدرس در ترکیه و  مشخصات پاسپورت لازم است اما نیازی نیست خود فرد حتما حضور داشته باشد.

پرینت برگه بیمه سلامت که در سربرگ شرکت چاپ شده است و مهر شرکت در تمامی برگه‌ها برای روز مصاحبه الزامی است.

نکات مهم فرم‌های راندوو ترکیه که باید بدانیم چیست؟

  • با توجه به این‌که تعیین وقت برای راندوو فرایندی زمان‌بر است و با ابطال وقت آن قطعا با مشکل مواجه می‌شود بهتر است یک مدت زمان تقریبی را برای تعیین وقت در نظر داشته باشید. معمولا برای شهرهای کوچک حدود یک ماه، برای شهر استانبول حدود سه ماه طول می‌کشد تا وقت جلسه برای شما تعیین شود.
  • روزی که برای شما از سوی سایت اداره مهاجرت تعیین شده، به‌هیچ وجه تغییر نمی کند.
  • برای هر کدام از اعضای خانواده جداگانه باید فرم راندوو پر کنید.
  • اطلاعات وارد شده در فرم باید کاملا درست و صحیح باشد.
  • با توجه به قوانین انتخاب محل راندو به عهده‌ی شماست پس سعی کنید نزدیک ترین جا را انتخاب کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
  • اگر پیامک یا ایمیلی دریافت نکردید، برای پیگیری مراحل کارهای خود می‌توانید با شماره 157پرونده‌های اقامتی تماس بگیرید و علت تاخیر در کارها را سوال نمایید.
  • اگر نتوانستید در جلسه‌ی راندو شرکت کند و وقت خود را باطل کردید، دو هفته بعد برای دریافت مجدد فرم اقدام کنید.
  • 5 سال بعد از اعلام موافقت و مقیم شدن در ترکیه، می‌توانید درخواست اقامت دائم کنید.
  • سوالاتی که روز جلسه از شما پرسیده می‌شود، خارج از توان شما نیست. نهایت سؤالی که ممکن است از شما پرسیده شود یک یا دو سؤال است. راندوو بیشتر برای تشکیل پرونده و دریافت مدارک شماست. فقط باید با ظاهری آراسته و روی خوش در جلسه حضور داشته باشید. با توجه به بالا بودن اختیارات ماموران اداره‌ی مهاجرت در برخورد با آن‌ها کاملا رعایت ادب و احترام را در نظر داشته باشید.
  • در وارد کردن شماره تلفن و ایمیل دقت کافی را داشته باشید، زیرا نتیجه را از این طریق به شما اعلام می‌کنند.
  • در روز جلسه به جز فردی که وقت دارد کسی نمی‌تواند وارد اتاق شود و با افسر اداره‌ی مهاجرت ملاقات کند.
  • اعتبار پاسپورت هنگام گرفتن راندو نباید کمتر از یک سال باشد.
  • قبل از تکمیل فرم بیمه درمانی را بگیرید و آماده کنید.
  • از اداره‌ی مهاجرت تمام شهرها و مناطق ترکیه می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید.
  • بعد از تعیین شدن وقت راندوو و قبل از انجام مصاحبه و مشخص شدن وضعیت مهاجرت، ویزای شما موقتی است. بنابراین بهتر است یک نسخه از راندوو و پاسپورت را همراه خود داشته باشید.
  • سایت اداره مهاجرت گاهی دچار مشکل می‌شود به همین دلیل برای پیش بینی خطاهای احتمالی سایت به‌هیچ‌عنوان کارهای خود را به‌ روزهای آخر موکول نکنید.

سخن پایانی

برای دریافت اقامت در ترکیه گرفتن راندوو یعنی وقت ملاقات در اداره‌ی مهاجرت ضروری است. بعد از این جلسه و تحویل مدارک، شرایط فرد و صحت مدارک بررسی می‌شود و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد کارت اقامت برای فرد صادر می‌شود.

اگر نمی توانید به هر دلیلی فرم راندوو را خودتان تکمیل کنید، این کار را به همکاران ما  بسپارید تا خیالتان از بابت دقت عمل و تجربه آن‌ها راحت باشد و اقامت شما دچار مشکل نشود.