با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
تکس فری

شرایط تکس فری در ترکیه

تکس فری در ترکیه یکی از دلایل اشتیاق توریست­ ها به خرید کردن است. بسیاری از افراد که به خارج از کشور سفر می­کنند یا قصد آن را دارند با واژه تکس فری آشنا هستند اما ممکن است اطلاعات زیادی درباره آن نداشته باشند. در این مطلب از وبلاگ ترکمهر قصد داریم به تکس فری در ترکیه و شرایط آن بپردازیم. اگر می­خواهید به ترکیه سفر کنید و از شرایط تکس فری در آن بهره­مند شوید، تا انتها ما را همراهی کنید.

تکس فری چیست؟

تکس فری چیست؟

ممکن است در طول سفر به کشورهای خارجی، هنگام گشت­ و گذار در پاساژها و مراکز خرید، با عبارت تکس فری (Tax Free) مواجه شده باشید. این عبارت، معادل انگلیسی معاف از مالیات در زبان فارسی است؛ یعنی هرگونه خرید در این فروشگاه ­ها برای توریست­ ها بدون هیچ­گونه مالیاتی حساب می­شود.

بدین صورت که با خرید از فروشگاه ­های مخصوص، مالیات کالا در فرودگاه برگردانده می­ شود­­ و گردشگران می­توانند هزینه ­های سفر خود را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

به طور معمول، مالیات بر ارزش افزوده به تمامی کالاها تعلق می­گیرد. کالاهای برقی، لوازم آرایشی، زیورآلات، کفش و پوشاک، برخی از اقلام پرطرفدار در خریدهای مسافران­ هستند که مالیات تعلق گرفته به آن­ها تا حدودی بالا است. اما از آن­جایی که این مالیات برای افرادی که ممکن است در طول سال، تنها چند بار به این کشورها سفر کنند، سنگین باشد، قوانین تکس فری اجرا می­­شود.

ممکن است برای برخی از افراد این پرسش ایجاد شود که مگر مالیات بر یک کالا چقدر است که خرید از فروشگاه­ های تکس فری توصیه می­شود؟ مالیات بر ارزش افزوده­ای که کالاها تعلق می­گیرد متفاوت است؛ به عنوان مثال در ترکیه با توجه به نوع کالا، مالیات از 4 تا 18 درصد متغیر است. بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که چرا بهتر است از قوانین تکس فری در ترکیه استفاده کنید.

قوانین تکس فری در ترکیه

تکس فری، شامل یک­سری قوانین می­شود که در صورت رعایت آن می­تواند برای گردشگران بسیار موثر واقع شود. اما بهتر است بدانید که در مرحله نخست باید از اجرا شدن قوانین تکس فری در کشور مقصد مطمئن شوید؛ زیرا این قانون در همه کشورها اجرا نمی­شود و ممکن است کشور مورد نظر شما نیز از این قانون پشتیبانی نکند. همان­گونه که پیش از این ذکر شد، ترکیه جزو کشورهایی است که تکس فری در آن پشتیبانی می­شود.

قوانین تکس فری در ترکیه به شرح زیر است:

  • نخستین اصل از قوانین تکس فری در ترکیه آن است که شما مسافر باشید و بیشتر از سه ماه از ورود شما به خاک ترکیه نگذشته باشد. بنابراین اگر شما پاسپورت ترکیه را داشته باشید یا با وجود خارجی بودن در ترکیه اقامت داشته باشید، قوانین تکس فری شامل حال شما نخواهد شد.
  • اصل دوم آن است که از فروشگاه هایی خرید کنید که عبارت تکس فری در آن مشاهده می­شود. به خاطر داشته باشید که بلافاصله پس از خرید، از فروشندگان، فاکتور خرید تکس فری را بخواهید. در غیر این صورت، بدون وجود فاکتور معتبر، نمی­توانید مبلغ مالیات را از دولت ترکیه دریافت کنید.

قوانین تکس فری در ترکیه

مزایای تکس فری در ترکیه

قوانین تکس فری در اغلب کشورهای خارجی پشتیبانی می­شود و مختص چند کشور به خصوص نیست. کشورهای پشتیبان از این قانون، به دلیل جذب بیشتر گردشگر و رونق صنعت توریسم، دست به چنین کاری می­زنند؛ زیرا مسافران، تمایل زیادی برای خرید دارند. ترکیه، یکی از کشورهای توریستی پرطرفدار است که از قوانین تکس فری پشتیبانی می­کند و شما می­توانید با استفاده از این شرایط، خریدی مقرون به صرفه انجام دهید.

برخی گمان می­کنند که اجرای تکس فری در ترکیه، تنها به ضرر ترکیه است در صورتی که با جذب گردشگر بیشتر، مبلغی بیش از مالیات­های بازپس داده شده نصیب دولت ترکیه خواهد شد.  بنابراین، علاوه بر اینکه هزینه های سفر برای گردشگر کاهش می یابد و نیازی به پرداخت مالیات های سنگین برای کالاها نخواهد داشت؛ به رونق صنعت گردشگری و افزایش درآمد ترکیه نیز منجر خواهد شد.

بازپرداخت مالیات در خرید های تکس فری در ترکیه

بازپرداخت مالیات در خرید های تکس فری در ترکیه

 برای آن­که مالیات کالاهای خریداری شده به شما بازگردانده شود، باید یک­سری مراحل را طی کنید:

  • بهتر است کمی زودتر از ساعت پرواز (4-5 ساعت) خود را به فرودگاه برسانید تا بتوانید کارهای مربوط به تکس فری را انجام دهید. گام نخست آن است که هنگام تحویل چمدان، به مسئول Check In فرودگاه اعلام کنید که در این چمدان کالاهای تکس فری قرار دارد. مسئول تحویل بار، چمدان را از قسمت بار رد نمی­کند و با چسباندن برگه­ای مخصوص آن را تحویل شما می­دهد تا به بخش تکس فری انتقال دهید.

نکته: به خاطر داشته باشید که خریدهای تکس فری را جدا از سایر خریدها قرار دهید و با چسب و سلفون آن را بسته­ بندی نکنید.

  • هنگامی که به بخش تکس فری مراجعه کردید باید برگه تکس فری، کارت پرواز و گذرنامه را برای انجام مراحل گمرکی به مامور آن نشان دهید. در صورت مطابقت برگه و کالاها، برگه تکس فری مهر و امضا شده به شما تحویل داده می­شود. برگه ­های فاقد مهر و امضا هیچ­گونه اعتباری ندارند.
  •  پس از آن شما این برگه را به بخش VAT refund  ببرید تا مالیات خریدهای تکس فری در ترکیه به شما بازگردانده شود. پیش از شروع کرونا، مبلغ­ های کم­تر به صورت وجه نقد به گردشگران برگردانده می­ شد اما در حال حاضر خواه مبلغ کم باشد خواه زیاد، از طریق حواله به گردشگران بازگردانده می­شود. بازپس گرفتن این مالیات کمی زمان­بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد.

نکته قابل توجه آن است که مابه ­التفاوت به حساب بین ­المللی افراد واریز می­شود اما متاسفانه ایرانیان نمی­توانند حساب بین ­المللی داشته باشند. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از خدمات موسسات مرتبط در این زمینه بهره ببرید.

مراکز خرید تکس فری در ترکیه

مراکز خرید تکس فری در ترکیه

برای آن­که خرید شما مشمول قوانین تکس فری در ترکیه شود، باید از فروشگاه­ها و مغازه ­هایی خرید کنید که سر در آن عبارت Tax Free نوشته شده باشد. به طور معمول، بیشتر مغازه ­های مراکز خرید استانبول و خیابان استقلال ترکیه، شامل قوانین تکس فری می­شوند. برخی از فروشگاه ­های تکس فری در ترکیه شامل موارد زیر است:

سخن پایانی

اگر به سفر علاقه­ مندید، بهتر است با شرایط تکس فری در کشور مربوطه آشنا شوید. تکس فری می­تواند به کم شدن هزینه­ های مسافرت شما کمک بسیاری کند. قوانین تکس فری در اغلب کشورهای جهان اجرا می­شود، ترکیه نیز یکی از کشورهای فعال در زمینه تکس فری است. در این کشور بسیاری از برندهای محبوب در میان گردشگران شامل قوانین تکس فری می­شوند و این امر کمک بسیاری به رونق گردشگری ترکیه کرده است.