با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
خرید و فروش خودرو در ترکیه

خرید و فروش خودرو در ترکیه

ترکیه با اعطای تابعیت به اتباع خارجی توانسته است اقتصاد خود را رونق بخشد؛ این کشور طی هشت سال گذشته بیش از 90 میلیارد دلار درآمد از طریق شهروندان خود کسب نموده است. دولت ترکیه با ارائه مزایا و تسهیلات باورنکردنی اتباع خارجی را به سرمایه گذاری و دریافت پاسپورت ترکیه تشویق می نماید!

شهروندانی که تابعیت ترکیه را دریافت می نمایند، می توانند در ترکیه مشغول به تحصیل شوند، کار کنند و در یک کلام در این کشور زیبا و تاریخی زندگی کنند. اما آیا خرید خودرو در ترکیه نیز برای اتباع خارجی امکان پذیر است؟! باید بگوییم بله امکان پذیر است.

اگرچه ترکیه دارای سیستم حمل و نقل گسترده و مجهزی است اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند خودرو شخصی خود را داشته باشند. اما نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که خرید خودرو در ترکیه به سختی و یا غیر ممکن بودن برخی کشورهای دیگر نیست!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهید در ترکیه خودرو شخصی خود را داشته باشید، در این مطلب از وبلاگ ترکمهر تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در مورد خرید و فروش خودرو در ترکیه در اختیارتان قرار خواهیم داد تا با خیال آسوده در این کشور صاحب خودرو شوید!

بازار خودرو در ترکیه

بازار خودرو در ترکیه در سال های اخیر رو به رشد بوده است. خرید خودروهای جدید با تنوع بالایی از مدل ها و برندهای مختلف که خودروسازان اروپایی، آسیایی و آمریکایی همگی در این بازار حضور دارند از طریق نمایندگی ها، نمایشگاه ها و بازار خودرو امکان پذیر است.

علاوه بر این، دسترسی به خودروهای کارکرده در بازار خودرو دست دوم از طریق وب سایت ها و تبلیغ در روزنامه ها امکان پذیر است.

بازار خودروهای دست دوم به طور متوسط 10 برابر خودروهای صفر است. این بدان معناست که در ترکیه به ازای هر خودروی صفر فروخته شده 10 خودروی دست دوم وجود دارد که نشان از فعال بودن بازار خودروهای دست دوم دارد.

بسیاری از برندهای معتبر علاوه بر صادرات خودروها به ترکیه در این کشور نمایندگی و دفاتر فروش فعال راه اندازی کرده اند. در کنار این برندها، شما شاهد حضور خودروهای ترک نیز در این بازار رقابتی خواهید بود.

اکثر خودروها در ترکیه دیزلی هستند و با سوخت گازوئیل (متداول ترین سوخت در این کشور) کار می کنند. همان طور که می دانید، ترکیه یکی از کشورهایی است که واردکننده سوخت می باشد و یکی از دلایل استفاده زیاد از خودروهای دیزلی در مقایسه با خودروهای با سوخت بنزین همین امر است.

رنو، فیات، فولکس واگن، فورد، تویوتا و هیوندا از محبوب ترین و پرفروش ترین برندهای خودرو در ترکیه هستند!

اما ارزان ترین و گران ترین خودروها در ترکیه کدامند؟!

اما ارزان ترین و گران ترین خودروها در ترکیه کدامند؟!

ارزان ترین و گران ترین خودروهای محبوب در ترکیه

در میان ارزان ترین خودروها در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– هیوندای i10 (Hyundai i10)

– فیات پاندا (Fiat Panda)

– فیات دوبلو کمبی (Fiat Doblo Combi)

– کیا پیکانتو (KIA Picanto)

– فیات اگیا (Fiat Egea)

– کیا ریو (KIA Rio)

– هیوندای i20 (Hyundai i20)

اما در میان گران ترین خودروها در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– رنو تالیسمان (Renault Talisman)

– فولکس واگن تیگوان (Volkswagen Tiguan)

– رنو کولیوس (Renault Koleos)

– فولکس واگن پاسات (Volkswagen Passat)

– پژو 5008 (Peugeot 5008)

– هوندا سی آر وی (Honda CR-V)

– هیوندا توسان (Hyundai Tucson)

از میان خودروهای لوکس نیز لکسوس ان ایکس (Lexus NX)، بی ام و سری 5 (BMW 5 Series) و بی ام و ایکس 3 (BMW X3) محبوبیت فراوانی دارند.

گران ترین خودروها در ترکیه

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی بسیار مقرون به صرفه تر از شهروندان ترکیه است و دلیل این امر نیز معافیت از پرداخت مالیات برای اتباع خارجی مقیم ترکیه است. در حقیقت، دولت ترکیه قوانینی وضع کرده است که خرید خودرو بدون پرداخت مالیات را برای اتباع خارجی در ترکیه آسان می کند.

لازم به ذکر است که اتباع خارجی به شرط داشتن مجوز اقامت معتبر می توانند در ترکیه خودروهای نو و دست دوم خریداری کنند.

اتباع خارجی در هنگام دریافت پلاک خودرو، پلاکی آبی رنگ (MA/MZ) را دریافت خواهند کرد. فراموش نکنید که با پایان یافتن زمان اقامت اجازه تردد با خودرو را دیگر نخواهید داشت مگر اینکه مدت زمان اقامت خود را تمدید نمایید.

خرید خودرو در ترکیه به صورت صفر

دو نوع خودرو یا موتور سیکلت در ترکیه می توان خریداری نمود: خودرو با پلاک ترک و خودرو با پلاک خارجی

خرید خودرو با پلاک ترک

در ترکیه معمولا از سه روش می توان برای خرید خودرو اقدام نمود؛ سایت های اینترنتی، بنگاه های فروش خودرو و نمایندگی های برندهای مختلف.

البته در بعضی نقاط شهرهای بزرگ نظیر استانبول مراکز همگانی خرید و فروش خودرو نیز وجود دارند که صاحبان خودرو برای فروش بدون واسطه به خریدار به آنجا مراجعه می کنند ولی به لحاظ امنیت احتمال کلاهبرداری در آنجا بالاتر از دیگر قسمت ها می باشد.

در سایت های اینترنتی نظیر صاحبیندن، آرابا دات کام  و … شما می توانید انواع خودروهای صفر و حتی کارکرده را در مدل های متفاوت پیدا کنید و بدون پرداخت کمیسیون معامله نمایید.

همچنین در تمام شهرها، بنگاه های کوچک و بزرگ فروش خودرو هستند که به آنها اتوماتیو می گویند. برای معامله در بنگاه همانند ایران باید کمیسیون معامله را پرداخت نمایید که بسته به نوع خودرو متغیر و معمولا توافقی می باشد.

افرادی که دنبال خرید خودروی صفر کیلومتر از برند خاصی هستند می توانند مستقیما به نمایندگی آن برند مراجعه نموده و نسبت به خرید خودرو دلخواه خود اقدام نمایند.

خرید خودرو با پلاک ترک

خرید خودرو با پلاک خارجی

خارجی ها در ترکیه می توانند اقدام به خرید خودروهایی نمایند که پلاک آنها متعلق به کشورهای دیگری به جز ترکیه می باشد؛ قیمت این خودروها نسبت به خودرو مشابه با پلاک ترک پایین تر بوده و خریدار آن مالیاتی پرداخت نمی کند.

خریدار خودرو با پلاک خارجی باید بعد از دو سال خودرو را از یکی از مرزهای کشور خارج نموده و مجددا به کشور وارد نمایند. همچنین فروش این خودروها به فرد خارجی مجاز است و ترک ها قادر به خرید و فروش آنها نیستند.

فراموش نکنید در خودروهای با پلاک خارجی فقط خریدار و وابستگان درجه یک نظیر همسر و فرزند مجاز به رانندگی و استفاده از خودرو می باشند.

خرید خودرو در ترکیه به صورت کارکرده

بازار و گزینه های متعددی برای خرید خودروهای دست دوم در ترکیه وجود دارد. این گستردگی بدان معنا است که برخی از افراد ترجیح می دهند به جای خرید خودرو صفر از کمپانی ها، از خودروهای دست دوم و کارکرده استفاده نمایند. دلیل این امر می تواند قیمت پایین تر این نوع از خودورها باشد!

البته در معامله خودروهای کارکرده، خریدار می تواند برای اطمینان از صحت و سلامت بدنه و فنی خودرو به کارشناس رسمی مراجعه نماید که به آن اکسپرتیز می گویند. هزینه اکسپرتیز بین 150 تا 600 لیر متغیر می باشد.

در ترکیه می توانید از وب سایت های مختلفی برای خرید خودرو کارکرده استفاده نمایید و قیمت به روز انواع خودرو را در آنجا مشاهده نمایید. از جمله این وب سایت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

www.araba.com

www.arabam.com

– www.hurriyetoto.com

www.sahibinden.com

لازم به ذکر است که فروش خودرو کارکرده از یک خارجی به خارجی دیگر، معمولا در کنسولگری فروشنده انجام خواهد شد.

خرید خودرو در ترکیه به صورت کارکرده

به نام زدن خودرو در ترکیه

شما چه شهروند ترکیه باشید، چه اجازه اقامت طولانی مدت در ترکیه داشته باشید و یا حتی اجازه اقامت یک ساله در ترکیه داشته باشید، بعد از خرید خودرو در ترکیه برای به نام زدن خودرو خریداری شده باید به دفاتر اسناد رسمی نوتر مراجعه نمایید.

در بسیاری از دفاتر نوتر مترجم رسمی ترک وجود دارد که در صورت آشنا نبودن به زبان ترکی می توانید از آن ها کمک بگیرید.

برای انتقال سند خودرو یا موتور سیکلت طی کردن مراحل زیر ضروری است:

اگر خودرو یا موتور صفر کیلومتر باشد و هنوز پلاک نشده باشد، خریدار با در دست داشتن فاکتور خرید از نمایندگی و مدارک شناسایی به نوتر مراجعه نموده و مدارک خودرو (ruhsat) یعنی همان کارت و سند خودرو را به همراه معرفی نامه ای جهت دریافت پلاک از نوتر تحویل می گیرد. هزینه محضر بسته به نوع خودرو و مدل سال متفاوت است.

نمایندگی ها معمولا با اخذ وکالت از خریدار، تمامی امور را خودشان انجام داده و خودرو پلاک شده به مشتری تحویل می دهند.

اما اگر خودرو پلاک داشته باشد نقل و انتقال به شکل زیر می باشد:

1- مراجعه خریدار و فروشنده به نوتر (محضر)

2- تحویل مدارک خودرو و پلاک قبلی فروشنده به نوتر

3- دریافت مدارک خودرو و برگه پلاک جدید به نام خریدار از نوتر پس از پرداخت هزینه های نوتر

4- مراجعه به نزدیکترین مرکز دریافت پلاک و نصب آن بر روی خودرو

برای انجام معامله در نوتر ارائه مدارک زیر ضروری است:

کارت شناسایی یا کیملیک طرفین، شماره مالیاتی طرفین، کارت قبلی خودرو، بیمه معتبر، معاینه فنی معتبر و پلاک خودرو

لازم به ذکر است که هزینه پلاک برای موتور سیکلت و اتومبیل متغیر است. برخی از هزینه های قبلی خودرو نیز بر عهده فروشنده خواهد بود از جمله جریمه و مالیات که قبل از فروش خودرو باید تسویه شوند.

به نام زدن خودرو در ترکیه

مزیت های خودرو معاف از مالیات در ترکیه برای خارجی ها

اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت رسمی و قانونی هستند، می توانند از امتیاز وسیله نقلیه معاف از مالیات بهره مند گردند. این افراد در مواردی مانند خرید خودرو صفر از نمایندگی در ترکیه، خرید خودرو کارکرده معاف از مالیات از اتباع خارجی دیگر و یا حتی وارد کردن خودرو شخصی خود به ترکیه از معافیت مالیاتی برخوردار می گردند.

معافیت از مالیات وسیله نقلیه به این معنا است که اتباع خارجی اجازه دارند بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (KDV) یک خودروی جدید از یک فروشنده مجاز خریداری نمایند.

لازم به ذکر است با وجود این معافیت های مالیاتی، مالیات سالیانه برای جاده (banderol tax) باید پرداخت گردد.

این مزیت معاف از مالیاتی تنها برای یک خودرو و به ازای هر فرد خارجی دارنده مجوز اقامت (به استثنای پرسنل دیپلمات و ناتو) معتبر است و تنها اعضا خانواده مالک خودرو اجازه استفاده از خودرو را خواهند داشت. از سوی دیگر، شهروندان ترک اجازه خریداری و استفاده از وسایل نقلیه معاف از مالیات را ندارند!

خرید خودرو معاف از مالیات در ترکیه (پلاک آبی)

همان طور که عنوان گردید، خودروی معاف از مالیات که معمولا به عنوان خودروی پلاک آبی شناخته می گردد، دارای پلاک MA/MZ است که نشان می دهد خودرو متعلق به یک خارجی مقیم ترکیه است. مدت اعتبار این پلاک ها تا زمان اعتبار مجوز اقامت و مجوز کار مالک خودرو می باشد. در صورت عدم تمدید اقامت با در نظر گرفتن نرخ مالیات گمرکی، جریمه هایی از فرد دریافت می گردد.

خرید خودرو معاف از مالیات در ترکیه (پلاک آبی)

چه افرادی حق خرید خودروی معاف از مالیات را دارند؟

– اتباع خارجی بازنشسته

– اتباع خارجی دارای مجوز کار در ترکیه

– اساتید و دانشجویان خارجی (به استثنای دانشجویان دوره زبان)

– پرسنل خارجی شاغل در ناتو و کارشناسانی که برای اتحادیه اروپا کار می کنند.

– کارکنان مطبوعات خارجی مقیم ترکیه (اما بدون مجوز اقامت)

– دارندگان کارت شناسایی وزارت امور خارجه

2 اقدام مهم بعد از خرید خودرو در ترکیه

بیمه کردن و پلاک خودرو دو اقدام مهم بعد از خرید خودرو در ترکیه می باشند!

بیمه

حداکثر مدت زمان دریافت بیمه خودرو پس از خرید خودرو در ترکیه 15 روز می باشد؛ از آنجایی که بیمه ماشین در هنگام فروش لغو می گردد، باید مجدد ماشین را بیمه نمایید. توصیه می کنیم در این کار تعلل نکنید و در اولین فرصت نسبت به بیمه کردن خودرو اقدام نمایید.

پلاک خودرو

پس از اخذ مدارک و کارت ماشین یک ماه فرصت خواهید داشت تا پلاک خودرو خود را دریافت نمایید. پس ابتدا از طریق سایت www.trafik.gov.tr برای مصاحبه وقت بگیرید و سپس با در دست داشتن شماره گذرنامه، شماره مالیاتی و آدرس به نزدیک ترین اداره پلیس مراجعه نمایید و درخواست پلاک دهید. این فرآیند در اداره پلیس هزینه ای جزیی را به همراه دارد.

پلاک خودرو

نکات مهم در رابطه با خرید خودرو در ترکیه

– در ترکیه با توجه به متغیرهایی مانند حجم سیلندر، مدل خودرو و غیره، مالیات خودرو سالیانه از مالک خودرو اخذ می گردد که در دو قسط قابل پرداخت است؛ ماه ژولای و ماه ژانویه

پرداخت مالیات هم به صورت اینترنتی و هم مراجعه حضوری به اداره مالیات هر منطقه امکان پذیر است.

– در ترکیه بیمه شخص ثالث خودرو اجباری بوده و پس از انجام معامله، صاحب قبلی می تواند با مراجعه به شرکت بیمه کننده مبلغ روزهای باقیمانده را عودت نماید و خریدار ملزم به دریافت بیمه نامه جدید از روز خرید می باشد.

– همانند ایران، خریدار می تواند با پرداخت مبلغی بالاتر نسبت به دریافت بیمه بدنه خودرو اقدام نماید که به آن کاسکو می گویند.

– قیمت خودروهای دیزلی در ترکیه از خودروهای بنزینی بیشتر است؛ اما این نکته را هم بدانید که قیمت سوخت بنزین بالاتر است.

– اگر به عنوان یک شهروند خارجی قصد خرید خودرو در ترکیه را دارید، توصیه می کنیم خودروهایی با پلاک ترک خریداری نمایید! زیرا همانطور که بیان گردید، خودروهای با پلاک خارجی نیاز به تمدید اجازه تردد دارند و این نوع خودروها را می توانید فقط به شهروندان سایر کشورها بفروشید! یعنی خودرو نمی تواند به شهروندان ترکیه فروخته شود.

– برای خرید و فروش خودرو در ترکیه قبل از هرگونه اقدامی افتتاح حساب بانکی در ترکیه را توصیه می کنیم! بهتر است نقل و انتقال مبلغ خرید خودرو در نوتر و بعد از انتقال سند به نام شما انجام گردد.

– اگر برای خرید خودرو در ترکیه، قصد خرید خودروی کارکرده را دارید، قبل از هر اقدامی معاینه فنی آن را انجام دهید.

– خودرو یکی از اصلی ترین کالاهای صادراتی ترکیه به اروپا می باشد؛ بنابراین، با خیال راحت از خوردوهای ساخت ترکیه استفاده نمایید.

نکات مهم در رابطه با خرید خودرو در ترکیه

سخن پایانی

بازار خرید و فروش خودرو در ترکیه، یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در اروپا می باشد. علی رغم گزینه های زیاد برای حمل و نقل در ترکیه از مترو و اتوبوس های شبانه روزی گرفته تا ون و تراموا، بسیاری از افراد ترجیح می دهند با خودرو شخصی خود در شهر تردد نمایند!

حتی اگر یک شهروند خارجی هستید، به راحتی می توانید یک ماشین دست دوم یا نو را در ترکیه خریداری نمایید! فقط کافی است اجازه کار و یا مجوز اقامت معتبر در ترکیه داشته باشید. علاوه بر این، می توانید از برخی از مزایای مالیاتی نیز بهره ببرید!

در این مقاله در مورد خرید خودرو با پلاک ترک و خارجی، خرید خودروهای معاف از مالیات و تمامی جنبه های خرید و فروش خودرو در ترکیه صحبت کردیم و به مهمترین سوالات مطرح شده در زمینه خرید و فروش خودرو در ترکیه پاسخ دادیم.

اگر بخواهید روند خرید و فروش خودرو در ترکیه را با سایر کشورها مقایسه کنید، متوجه تفاوت های قابل توجهی در این زمینه خواهید شد. همانگونه که مشاهده نمودید روند خرید و فروش خودرو در ترکیه بسیار ساده و راحت است؛ در این راه فرقی نمی کند که شهروند ترکیه باشید و یا یک تبعه خارجی با اجازه اقامت معتبر!

پس شما هم اگر به عنوان یک تبعه خارجی در ترکیه زندگی می کنید، با خیال راحت می توانید صاحب خودرو دلخواه خود در ترکیه شوید!

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی می توانید از کمک همکاران ما در وبسایت ترکمهر استفاده نمایید.