با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو
تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در مدارس ترکیه

ترکیه با تاریخ و فرهنگ غنی، شهرهای خیره کننده، مناظر زیبایی از سواحل شنی و کوه های سر به فلک کشیده علاوه بر مقصد گردشگری محبوب، به یک مقصد تحصیلی ایده آل برای تحصیل در خارج از کشور نیز تبدیل گردیده است. دلیل این جذابیت فرصت تحصیل ارزان و استانداردهای آموزشی بالا است!

این کشور برای افرادی که به دنبال یک برنامه آموزشی باکیفیت و هزینه زندگی ارزان تر از بسیاری از کشورهای اروپایی هستند، گزینه بسیار خوبی است! بنابراین، اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید و رویای تحصیل فرزندان خود در ترکیه را در سر می پرورانید، بدانید که می توانید از کیفیت آموزشی که فرزند شما در این کشور دریافت می کند مطمئن باشید.

خوشبختانه سیستم آموزشی ترکیه علاوه بر کیفیت بالا، گزینه های متنوعی را نیز ارائه می دهد که می تواند گروه وسیعی از تحصیل کنندگان را با منابع مالی متفاوت تحت پوشش قرار دهد. برای آشنایی بیشتر با سیستم آموزشی، مقاطع تحصیلی و انواع مراکز آموزشی برای تحصیل در مدارس ترکیه تا پایان این مطلب از وبلاگ ترکمهر با ما همراه باشید.

تحصیل در مدارس ترکیه

ساختار کلی سیستم آموزشی در ترکیه

طبق قانون اساسی اصول آموزش ملی شماره 1739، سيستم آموزشی ترکیه از دو بخش اصلی یعنی آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی تشکیل گردیده است.

آموزش رسمی

آموزش رسمی همان آموزش در مدارس برای گروه های سنی مشخص شده می باشد که در چهار سطح و مقطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی صورت می پذیرد. در این مطلب به مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اشاره خواهیم کرد.

آموزش غیر رسمی

هدف از آموزش غیر رسمی، آموزش شهروندانی است که هیچ گاه آموزش رسمی ندیده اند و یا در یکی از سطوح آموزش رسمی هستند و یا آموزش رسمی را رها کرده اند.

آموزش غیر رسمی

مقاطع تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در مدارس ترکیه از 5 سالگی شروع می شود و کودکان می توانند از مهد کودک و پیش دبستانی آن را آغاز نمایند. سپس وارد دبستان شده و با گذراندن دوره 12 ساله با دریافت دیپلم از دبیرستان فارغ التحصیل شوند. ورود به دانشگاه همانند ایران مستلزم عبور از سد کنکور بوده و پس از آن دانشجویان می توانند نسبت به گذراندن دوره های تکمیلی در ترکیه یا خارج از کشور اقدام نمایند.

در ادامه به بررسی این مقاطع تحصیلی خواهیم پرداخت:

پیش دبستانی (Pre-Primary Education)

تحصیل در مقطع پیش دبستانی و یا همان سطح آموزش مقدماتی برای کودکان اختیاری است و در سنین 3 تا 5 سالگی صورت می گیرد. این دوره که در زبان ترکی به آن okul öncesi eğitim می گویند، برای آمادگی کودکان پیش از رفتن به مدرسه می باشد؛ هدف از این دوره اطمینان از رشد جسمی، روانی و حسی کودکان و اطمینان از صحبت کردن به زبان ترکی است.

چنین سطوحی در مهد کودک‌ها، مدارس ابتدایی و … آموزش داده می‌شوند. البته تمامی این مراکز تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ترکیه هستند. این موسسات در ترکیه غالبا با اسامی anaokulu و یا kreş شناخته می گردند.

ابتدایی (Primary Education)

با تصویب قانون جدید در سال 2012 گذراندن دوره 4 + 4 و پس از آن 4 سال دبیرستان یا همان متوسطه دوم اجباری است. تحصیلات دوران ابتدایی (ilköğretim) برای پسران و دختران در سن 5-6 سالگی شروع می شود و در مدارس دولتی به صورت رایگان انجام می گردد. این مدارس 8 سال آموزش را ارائه خواهند داد.

اغلب دانش‌آموزان دبستانی، برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف طبقاتی اجتماعی بین اقشار ثروتمند و فقیر جامعه، به طور مشابه لباس می‌پوشند و یونیفرم مخصوص دارند. اگر دانش‌آموزی نتواند در کلاس‌ها شرکت کند و یا حد نصاب نمرات را کسب نماید، باید سال دیگر همان مقطع تحصیلی را دوباره تکرار کند. در پایان 8 سال، دانش آموزان موفق 4 سال دیگر را در مقطع متوسطه خواهند گذراند.

4 درس اصلی در پایه های اول، دوم و سوم وجود دارد؛ زبان ترکی، ریاضی، دانش زندگی و زبان های خارجی. در کلاس چهارم، درس دانش زندگی با علوم و مطالعات اجتماعی جایگزین می گردد. علاوه بر این، در اکثر مدارس ابتدایی آموزش زبان های خارجی از کلاس چهارم شروع می گردد.

رایج ترین زبان خارجی که تدریس می گردد، زبان انگلیسی است؛ اما در برخی مدارس زبان آلمانی، فرانسوی و یا اسپانیایی نیز آموزش داده می شود. در برخی از مدارس خصوصی دو زبان خارجی به طور همزمان آموزش داده می شود.

هدف از آموزش ابتدایی این است که اطمینان حاصل شود هر دانش آموز دانش، مهارت ها، رفتار و عادات اولیه را برای تبدیل شدن به یک شهروند خوب مطابق با مفاهیم اخلاقی ملی کسب نموده است. به این ترتیب، کودک علاوه‌ بر تحصیل برای زندگی نیز آماده می‌شود.

شما می‌توانید برای این‌ که تحصیلات خود را در این مقاطع ادامه دهید، در مدارس دولتی یا خصوصی ثبت‌نام کنید. البته همان‌طور که می‌دانید، مدارس غیرانتفاعی نیز تحت نظارت دولت هستند.

ابتدایی (Primary Education)

متوسطه یا دبیرستان (Secondary Education)

تحصیلات در مقطع متوسطه دوم (lise یا ortaöğretim) برای 4 سال اجباری است. این مقطع شامل دبیرستان های عمومی و فنی و حرفه ای است. لازم به ذکر است که تا سال 2003 این مقطع در 3 سال برگزار می گردید. دوره متوسطه دوم سنین 15 تا 17 و 18 سالگی را شامل می شود.

دبیرستان‌های عمومی دانش آموزان را برای ادامه تحصیل در سطح آموزش عالی آماده می‌کنند. برخی از مدارس متوسطه کلاس‌های آمادگی زبان های خارجی نیز دارند. این مدارس خصوصی آموزش دو ربانه را ارائه می دهند مانند دبیرستان های ایتالیایی، دبیرستان آلمانی، دبیرستان فرانسوی و غیره.

دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای آموزش‌های تخصصی ارائه می‌دهند که براساس این آموزش‌ها افراد می‌توانند به عنوان نیروهای واجد شرایط و آموزش‌دیده مستقیما وارد بازار کار ترکیه شوند. علاوه بر این، انتخاب دبیرستان مناسب، انتخاب دانشگاه و یا شاخه مناسب را در آینده تعیین می کند. رشته‌های فنی عبارت هستند از:

  • برق
  • الکترونیک
  •  شیمی
  • ماشین آلات
  • ساختمان
  • موتور

در لیسه های فنی نیز اقتصاد خانه، بهداشت عمومی، تجارت و گردشگری، کشاورزی، دامپروری و غیره آموزش داده می شود.

در حقیقت می توان گفت که چندین نوع دبیرستان در ترکیه وجود دارد:

– دبیرستان فنی و حرفه ای آناتولی (Vocational and Technical Anatolian High School)

– دبیرستان آناتولی (Anatolian High School)

– دبیرستان علوم (Science High School)

– دبیرستان علوم اجتماعی (Social Sciences High School)

– دبیرستان حرفه ای مذاهب (Religious Vocational High School)

آنچه این دبیرستان ها را از یکدیگر متمایز می نماید، تاکید آن ها بر موضوعات و زمینه های خاص در برنامه های درسی است.

هدف از تحصیل در ترکیه در دوره دبیرستان این است که دانش آموزان از دانش عمومی مشترک خوبی برخوردار باشند و با فرهنگ‌های مختلف، مشکلات فردی و اجتماعی و راه‌حل‌های آن‌ها آشنا شوند. همچنین این دوره به دانش‌آموز کمک می‌کند تا با افزایش آگاهی، به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک کند و برای تحصیلات عالی، مشاغل، زندگی و تجارت مطابق با علایق، مهارت ها و توانایی های خود آماده شود.

متوسطه یا دبیرستان (Secondary Education)

انواع مدارس در ترکیه

مدارس به سه گروه اصلی مدارس ترک (دولتی و خصوصی)، مدارس بین المللی و مدارس ایرانی تقسیم می شوند. در ادامه به هر یک از این مدارس خواهیم پرداخت:

مدارس دولتی ترک

مدارس دولتی که در ترکی devlet okulu نامیده می شود، هم به صورت پسرانه، هم دخترانه و هم مختلط وجود دارند. این مدارس معمولاً هیچ شهریه ای از شهروندان و افراد مقیم ترکیه دریافت نمی کنند ولی اولیا می توانند به صورت اختیاری به آنها کمکهای مالی نقدی و غیر نقدی داشته باشند.

تقریباً در هر ناحیه ای در ترکیه حداقل یک مدرسه دولتی وجود دارد؛ مدارس دولتی نسبت به آموزش زبان ترکی به دانش آموزان خارجی هیچ تعهدی ندارند اما زبان اصلی مورد استفاده در این مدارس ترکی می باشد.

مدارس دولتی ترکیه شباهت زیادی به مدارس دولتی در ایران دارند. مدارس دولتی در تمام مقاطع تحصیلی 12 ساله وجود دارد؛ این مدارس استانداردهای آموزشی و امکانات مناسبی را ارائه می دهد؛ سیستم آموزش و پرورش ترکیه بر اساس سیستم آموزش و پرورش اروپا برنامه ریزی گردیده است.

لازم به ذکر است فرزند شما تنها در مدارس دولتی نزدیک به محل سکونت می تواند به تحصیل بپردازد.

مدارس دولتی ترک

از میان بهترین مدارس دولتی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دبیرستان گالاتاسرای (Galatasaray High School)

– دبیرستان استانبول (Istanbul High School)

– دبیرستان کاباتاش (Kabatas High School)

– دبیرستان علوم چاپا (Capa Science High School)

مدارس خصوصی ترک

مدارس خصوصی عموماً مختلط بوده و نسبت به مدارس دولتی از امکانات بسیار بالاتری برخوردارند. همانطور که از نام این مدارس مشخص است، این مدارس هزینه سالانه ای برای شهریه، غذا و خوابگاه/اقامت دریافت می کنند.

زبان اصلی مورد استفاده در این مدارس نیز ترکی بوده ولی مدیریت موظف به آموزش زبان ترکی به خارجیها می باشد. دانش آموزان می توانند در این مدارس زبان انگلیسی، آلمانی یا اسپانیولی را به عنوان زبان دوم آموزش رسمی ببینند.

مدارس خصوصی خیلی خوب در کشور ترکیه به صورت زنجیره ای در کل کشور فعالیت دارند که از جمله آنها می توان به Ted College ، Bahçeşehir  و …. اشاره نمود.

در مدارس غیردولتی تعداد دانش‌آموزان کمتر است؛ همین امر تأثیر بسیاری بر کیفیت آموزش و ادامه تحصیل خواهد داشت.

مدارس خصوصی ترک

مدارس بین المللی (اینترنشنال) 

مدارس بین المللی مدارسی هستند که سیستم آموزشی آنها منطبق با سیستم آموزشی بین المللی بوده و فارغ التحصیلان آنها می توانند با دیپلم اخذ شده در هر کشوری که بخواهند ادامه تحصیلات عالیه داشته باشند.

شهریه این مدارس از مدارس خصوصی ترک بالاتر بوده و به دلار دریافت می شود. زبان رسمی مورد استفاده در این مدارس انگلیسی بوده و یاددهی زبان ترکی به دانش آموزان جزو مسئولیت آنها نمی باشد.

علاوه بر این مدارس، کشورهایی هستند که مدرسه خودشان را عیناً در ترکیه (به ویژه در شهرهای بزرگ) احداث نموده اند. مثلاً مدرسه فرانسوی ها، مدرسه ایتالیایی ها، مدرسه امریکایی ها و …

دانش آموزان این مدارس یا از فرزندان دیپلمات های آن کشور هستند که در کنسولگری و سفارتخانه های آن کشور در ترکیه حضور دارند، یا افرادی هستند که والدین آنها مأموریت های مختلف کوتاه مدت در ترکیه دارند و یا افرادی هستند که قصد دارند بعد از تحصیل به آن کشور مهاجرت کنند.

برای مثال اگر فرزند شما قصد مهاجرت به کشور فرانسه را دارد ولی در حال حاضر در ترکیه زندگی می کند بهتر است به مدارس فرانسوی ها برود که قبل از مهاجرت به زبان، فرهنگ و سیستم آموزشی فرانسه مسلط شود.

از معروف ترین مدارس بین المللی می توان به مدارس زیر اشاره نمود:

– مدرسه بین المللی استانبول

– مدرسه بین المللی MEF استانبول

– مدرسه بین المللی Oasis آنکارا

– مدرسه بین المللی SEV ازمیر

– مدرسه بین المللی Milestone استانبول

مدارس بین المللی (اینترنشنال) 

لازم به ذکر است که قبل از انتخاب مدرسه باید هدف بلند مدت اقامت خود در ترکیه را تعیین کنید! اگر می خواهید به طور دائم در ترکیه بمانید، مدارس ترکیه اعم از خصوصی و دولتی، بهترین گزینه هستند. اگر می خواهید پس از ترکیه به کشور دیگری مهاجرت کنید، مدارس بین المللی بهترین گزینه است.

مدارس ایرانی

اگر قصد ادامه تحصیل به زبان فارسی و منطبق با سیستم آموزشی ایران را دارید، می توانید به مدرسه ایرانی فجر واقع در شهر استانبول یا مدرسه ایرانی 22 بهمن واقع در شهر آنکارا مراجعه نمایید.

این مدارس شهریه ای بر حسب یورو از دانش آموزان دریافت می کنند که برای اطلاعات دقیق تر می توانید به وب سایت آنها مراجعه کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام و تحصیل در مدارس ترکیه

برای ثبت نام فرزندان زیر 18 سال در مدارس ترکیه باید مدارک مورد نیاز را تدارک ببینید؛

– کیملیک کارت یا کارت اقامت

– اجاره نامه یا سند خرید خانه

– قبض آب، برق و یا گاز به نام یکی از والدین

– پاسپورت

– گواهی تمکن مالی (برای مدارس بین المللی)

– معادل سازی (دنکلیک) مدارک تحصیلی دانش آموز و ترجمه رسمی آن ها

– ترجمه و تاییدیه رسمی کارنامه دو سال آخر تحصیلی

– قبولی در آزمون ورودی (در مدارس بین المللی و در برخی از مدارس خصوصی آزمون ورودی و تعیین سطح نیز نیاز می باشد)

– مدرک زبان (برای مدارس بین المللی)

لازم به ذکر است که اگر تنها یکی از والدین در ترکیه باشد، طرف دیگر باید رضایت نامه کتبی برای تحصیل فرزندش را ارائه دهد؛ ترجمه رسمی این رضایت نامه لازم است!

سخن پایانی

اگر قصد اقامت در ترکیه را دارید و یا اگر می خواهید برای تحصیل فرزندان خود به ترکیه بروید، ممکن است سوالات زیادی در مورد سیستم آموزشی در ترکیه از خود بپرسید! انتخاب مدرسه مناسب برای شما یا فرزندان شما بسیار مهم است؛ به ویژه هنگامی که شما خارجی هستید و در کشوری دیگر زندگی می کنید!

اما جای نگرانی نیست! تحصیل در مدارس ترکیه برخورداری از امکانات آموزشی روز دنیا را با خود به همراه دارد. در این مقاله نیز به تمامی آنچه که درباره تحصیل در مدارس ترکیه نیاز است بدانید، اشاره کردیم. امیدواریم پاسخ سوالات خود در زمینه تحصیل در مدارس ترکیه را گرفته باشید!

اگر قصد خرید ملک و متعاقباً ثبت نام فرزندتان در مدارس ترکیه را دارید، کارشناسان پرشین استار می توانند در کنار شما بوده و بهترین انتخاب را برایتان رقم بزنند.