با آغوشی باز پذیرای سوالات شما عزیزان هستیم

جستجو

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی ممتاز، اقتصاد پررونق و تاریخ غنی خود به مقصدی برای سفر و سرمایه گذاری بسیاری از خارجی ها تبدیل گردیده است. در سال‌های اخیر، ترکیه قوانین و مقرارت مربوط به افتتاح حساب بانکی در ترکیه را به ‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری و راحت‌تر شدن فرایند ارز آوری، برای افراد خارجی‌ کاهش داده است.

وضع مقررات جدید به افراد خارجی که برای کار به ترکیه آمده اند، این امکان را می‌دهد تا به ‌راحتی پول و درآمد خود را برای خانواده‌‌ای که خارج از ترکیه زندگی می‌کند یا بانک‌های خارج از کشور ترکیه ارسال نماید.

این سهولت در قوانین سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مالی باعث خواهد شد شرکت‌های خارجی در ترکیه به‌ طور قابل‌ ملاحظه‌ای سریع‌تر و بهتر به مزایای بیشتری ‌دست یابند.

آن دسته از افراد غیر تابع که در ترکیه کار می‌کنند، به تحصیل مشغول هستند، اقامت دارند و یا قصد دارند تجارت خود را در این کشور آغاز کنند، برای انجام کارهای مالی خود نیازمند افتتاح حساب بانکی در ترکیه هستند. جالب است بدانید هر فردی که ساکن ترکیه یا کشور دیگری باشد، امکان افتتاح حساب در این کشور را دارد.

اگر شما هم یکی از این افراد هستید، در این مطلب از وبلاگ ترکمهر همراه ما باشید تا با روند افتتاح حساب بانکی در ترکیه به طور کامل آشنا شوید.

خدمات بانکی ارائه شده در ترکیه در سال 2023

بسیاری از افرادی که مقیم ترکیه هستند به‌ منظور سهولت عملکرد خود و استفاده از سرویس‌های گوناگون موجود در بانک‌های ترکیه، هم زمان با تغییرات خاص و رشد این کشور در چند بخش خاص یک حساب بانکی در ترکیه باز می‌کنند. لازم است بدانید اقتصاد ترکیه وارد حیطه جدیدی از فرایند ارز آوری و رشد نه تنها در منطقه بلکه در جهان شده است.

بانک‌های ترکیه خدمات وسیعی را ارائه می‌دهند که بسیاری از آن‌ها متناسب با نیازهای مشتریان، اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی و صاحبان شرکت‌ها است. با این‌ وجود، تسهیلات خاصی توسط بانک‌های ترکیه ارائه می‌شود که  بیشتر این خدمات و تسهیلات رایگان است.

نقل ‌و انتقال پول در داخل و خارج از کشور، برداشت از دستگاه‌های خودپرداز، پرداخت با ارز منتخب، به ‌علاوه سایر خدمات بانکی آنلاین به‌ طور معمول بخشی از تسهیلات ارائه‌ شده توسط هر بانکی در ترکیه است.

پرداخت با حساب کاربری شما در ترکیه، اعم از آنلاین یا مراجعه به بانک، بسیار آسان است. از سوی دیگر، باید به هزینه‌های اعمال‌ شده برای خدمات مختلف بانکی توجه کرد.

خدمات بانکی ارائه شده در ترکیه در سال 2021

مزایای افتتاح حساب بین المللی در ترکیه

افتتاح حساب بانکی در ترکیه یکی از اولین گام‌ها برای شروع تجارت در ترکیه در سال 2023 است. بانک‌های این کشور امکان افتتاح چندین نوع حساب را برای کاربران فراهم می‌آورند که بیشتر آن‌ها به اشخاص حقیقی از جمله شهروندان خارجی دارای مجوز اقامت ترکیه اختصاص داده ‌شده است.

سهامداران خارجی شرکت‌های ترکیه نیز در این دسته قرار می‌گیرند. با این ‌حال، اکثر بانک‌ها خدمات حساب‌های بانکی شرکتی را ارائه می‌دهند که ممکن است شرکت‌ها از طریق آن‌ها فعالیت کنند.

از جمله مزایای افتتاح حساب بانکی در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– امکان واریز پول و درآمد به دلار به ‌حساب خود در خارج از ترکیه وجود دارد.

– پرداخت سود سپرده در بانک‌های ترکیه؛ به عنوان مثال بانک زراعت ترکیه که یک بانک دولتی است، در حال حاضر سالانه برای سپرده‌های لیر و  سپرده‌های دلاری سود پرداخت می‌کند.

– در ترکیه، سپرده‌های کوتاه‌مدت نرخ بهره بالاتری دریافت می‌کنند؛ به ‌عنوان مثال، سود سپرده‌های 3 ماهه بیشتر از سود سپرده‌های بیش از 1 سال است.

– یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت افتتاح حساب بانکی در ترکیه این است که می‌توانید بدون مراجعه به شعبه، حساب سپرده مدت‌دار برای خود باز کنید و این حساب سپرده را می‌توان به ‌راحتی از طریق موبایل بانک باز کرد. سود دریافتی نیز با توجه به تعداد روزهای سپرده گذاری وجوه در برنامه بانکی قابل ‌مشاهده است.

– با استفاده از افتتاح حساب و خدمات بانکی در ترکیه، امکان انجام معاملات بانکی بین المللی از طریق سوئیفت را خواهید داشت.

– کلیه حساب‌های بانکی ترکیه شماره‌ حساب بانکی بین‌المللی (IBAN) دارند و لازم به ذکر است در صورت نیاز می‌توانید تقاضای صدور ویزای بین‌المللی و مستر کارت نیز برای حساب خود داشته باشید.

با استفاده از این ویزا و مستر کارت می‌توانید از وب‌سایت های بین‌المللی خرید کنید. همچنین می‌توانید از خودپردازهای سراسر جهان که ویزا یا مستر کارت را می‌پذیرند، پول دریافت کنید.

مزایای افتتاح حساب بین المللی در ترکیه

با افتتاح حساب بانکی در ترکیه به سایر امکانات زیر نیز دسترسی خواهید داشت.

  • پرداخت حق الزحمه (اقساط تحصیلی، اجاره و …)
  • پرداخت انواع قبوض (آب، گاز، برق، اینترنت)
  • انتقال وجوه در داخل و خارج از کشور به شیوه‌ای آسان
  • امکان دسترسی از طریق کارت های اعتباری به خریدهای الکترونیکی

شرایط افتتاح حساب شرکتی در ترکیه

یک شرکت خارجی یا ملی در ترکیه برای داشتن عملکرد مناسب در بازار، انجام معاملات پولی و سپرده‌گذاری سرمایه اولیه نیازمند افتتاح حساب بانکی در این کشور می باشد و این‌ یک اقدام ضروری پیش از ثبت شرکت است.

مستندات کامل شرکت جدید در کشور ترکیه باید در اختیار بانک قرار گیرد و ارائه “شماره مالیات بالقوه” صادر شده توسط مقامات مالیاتی نیز برای افتتاح حساب در ترکیه ضروری است. نماینده شرکت می‌تواند مسئول افتتاح حساب بانکی باشد.

با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید حساب باز کنید؛ این حساب‌ها دارای مشخصات حساب تجاری یا همان شرکت هستند. به‌ عنوان‌ مثال، قابلیت تعیین تعداد امضاهای حساب و محدودیت برداشت‌های فردی و غیره.

اولین گام برای افتتاح حساب بانکی شرکت در ترکیه، به ‌دست آوردن شماره شناسایی مالیاتی بالقوه است. برای اخذ شماره شناسنامه مالیاتی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • اساسنامه شرکت
  • یک فرم درخواست تایید شده
  • اثبات آدرس ثبت شده شرکت

در هنگام تنظیم حساب بانکی شرکتی در ترکیه، بانک از شما درخواست شماره مالیاتی و اسناد مرتبط با شرکت را می‌نماید. علاوه بر این، شرکت باید مشخصات نماینده شرکت را که قرار است با حساب بانکی کار کند و شماره مالیاتی که اخیرا ایجاد شده است را نیز ارسال کند. این مهم است که به خاطر داشته باشید در ترکیه هر نوع حسابی را می‌توان از طریق وکالت تنظیم کرد.

شرایط افتتاح حساب شرکتی در ترکیه

بنابراین شرکت‌های ترکیه به دو دلیل به‌ حساب بانکی شرکت نیاز دارند:

  • برای واریز سهم سرمایه
  • برای تکمیل معاملات

همانطور که اشاره شد، حساب بانکی شرکت باید پیش از تأسیس شرکت در ترکیه تنظیم شود.

شرایط افتتاح حساب در ترکیه برای افراد غیر مقیم

افراد غیر مقیم در ترکیه نیز می‌توانند در این کشور حساب بانکی باز کنند. برای این کار می‌توانید تنها با گذرنامه خود در بانک زراعت ترکیه حساب باز کنید. پس از مراجعه به اداره مالیات در ترکیه با آدرس محل سکونت معتبر امکان دریافت شماره مالیات خود را خواهید داشت.

زمانی که افتتاح حساب انجام شود، یک کارت ‌بانکی بین‌المللی صادر و به مشتری تحویل داده خواهد شد. به این ترتیب به‌ عنوان یک فرد غیر مقیم خواهید توانست در ترکیه افتتاح حساب کنید.

لازم به ذکر است که این حساب‌ها می‌توانند به دلار، یورو، پوند و لیر باشند؛ هر یک از این حساب‌ها مستقل بوده و شماره‌ حساب جداگانه‌ای برای آن‌ها صادر می‌شود.

با این ‌حال، تنها چند شعبه برای افراد غیر مقیم بدون موجودی اولیه حساب بانکی در ترکیه افتتاح می کنند و بیشتر این شعب بر اساس روابط و اعتبار افرادی است که مایل به افتتاح حساب برای مشتریانی هستند که گذرنامه به آن‌ها ارائه ‌شده است.

نکته مهم دیگر این است که هنگام افتتاح حساب باید به زبان ترکی صحبت کنید تا بتوانید درخواست‌های خود را به کارکنان بانک منتقل نمایید. با توجه به حساسیت مسائل بانکی، توصیه می‌کنیم از یک مترجم برای افتتاح حساب و دریافت خدمات بانکی استفاده کنید.

به‌ عنوان یک یادآوری، باید بدانید که همه اشخاص حقیقی در ترکیه و مقیمان خارجی که به‌ طور قانونی در این کشور کار می‌کنند، می‌توانند هر تعداد حساب بانکی که نیاز دارند، باز کنند.

شرایط افتتاح حساب در ترکیه برای افراد غیر مقیم

شرایط افتتاح حساب بانکی با اقامت ترکیه

اگر در ترکیه زندگی می‌کنید یا مقیم این کشور هستید، می‌توانید در یکی از بانک‌های این کشور حساب باز کنید و مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب شما عبارت‌ هستند از: کیملیک کارت ترکیه (ID) یا کارت اقامت، قبض آب، برق یا گاز به نام شما و سیم‌کارت ترکیه.

برای افراد ساکن در ترکیه، کارت‌های بانکی و کارت‌های ویزا به نام شخص صادر می‌شود، اما این کارت‌ها بلافاصله تحویل داده نمی‌شوند. کارت‌های صادر شده پس از حدود یک هفته به آدرس پستی ثبت ‌شده مشتری ارسال می‌شود.

پس از انتخاب بانک مورد نظر برای افتتاح حساب، باید بقیه مراحل مربوط به افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه را شخصا دنبال نمایید. برای افتتاح حساب در یک بانک در ترکیه، باید برخی شرایط را داشته باشید که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

– داشتن آدرس معتبر در ترکیه

اگر در ترکیه زندگی می‌کنید، می‌توانید آدرس محل سکونت خود را ارائه دهید. در غیر این صورت می‌توانید آدرس محل سکونت اقوام، دوستان و آشنایان را برای دریافت کارت ارائه دهید.

– اخذ شماره مالیات در ترکیه

برای به‌ دست آوردن این کد، لازم است به اداره مالیاتی ترکیه مراجعه کنید و گذرنامه خود را ارائه دهید، سپس شماره مالیات ویژه شهروندان خارجی را از مسئولین درخواست کنید.

– بررسی بانک برای افتتاح حساب بانکی

پس از دریافت شماره مالیاتی، باید شخصا به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و مراحل افتتاح حساب بانکی در ترکیه را دنبال کنید.

توجه داشته باشید که برای انجام این مرحله باید گذرنامه و کپی آن را به همراه داشته باشید. علاوه بر این، برای استفاده از خدمات تلفن همراه بانک، باید یک سیم‌کارت فعال در ترکیه بخرید و هنگام مراجعه به بانک آن را با خود ببرید.

شرایط افتتاح حساب بانکی با اقامت ترکیه

اگر می‌خواهید یک حساب حقوقی برای شرکت خود باز کنید، مدیر شرکت باید در ترکیه حضور داشته باشد و اقدامات لازم را برای افتتاح حساب بانکی انجام دهد. مدارک شرکت برای دریافت شماره مالیاتی موردنیاز است.

پس از به ‌دست آوردن شماره مالیاتی ترکیه، می‌توانید با مدارک ترجمه ‌شده برای شرکت به بانک بروید و مراحل دیگری را برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه انجام دهید.

معرفی برترین بانک های ترکیه

کشور ترکیه دارای بانک های دولتی و خصوصی می باشد که سیاست‌های پولی و مبادلاتی آنها توسط بانک مرکزی جمهوری ترکیه تعیین می‌گردد. 15 بانک بزرگ ترکیه عبارت هستند از:

– بانک زراعت

– ایش بانک

– گارانتی بانک

– آک بانک

– یاپی کردی بانک

– دنیز بانک

– بانک یورگان

– واکیف بانک

– هالک بانک

– فیبا بانک

– آنادولو بانک

– ترک اکونومی بانکاسی

– رابو بانک

– بانک ملت

– اچ اس بی سی بانک

همه بانک‌های فوق دارای سایت بانکی هستند و امکان دسترسی به این سایت‌ها به زبان ترکی، عربی و انگلیسی وجود دارد. همچنین برنامه‌های تلفن همراه آن‌ها خدماتی مانند سایت را ارائه می‌دهند و اکثر خدمات خودپرداز در اینجا در ترکیه دارای چندین زبان برای مشتریان خود است.در ادامه به معرفی برخی از معروفترین این بانک ها خواهیم پرداخت.

یاپی کردی بانک ترکیه (Yapı Kredi Bank)

یاپی کردی با 908 شعبه چهارمین بانک خصوصی بزرگ ترکیه است که در سال 1944 تاسیس گردید. این بانک در حوزه بانکداری خصوصی، بانکداری تجاری و غیر تجاری فعالیت می کند.

یاپی کردی بانک ترکیه (Yapı Kredi Bank)

ایش بانک ترکیه (Isbank)

ایش بانک در سال 1924 توسط مصطفی کمال آتاتورک تاسیس گردید. این بانک، خود را بزرگترین بانک خصوصی ترکیه­ای برای خارجی­ها می­نامد. در وب سایت انگلیسی ایش بانک، یک بخش برای بانکداری بین المللی به صورت جداگانه وجود دارد. شعب ارائه دهنده خدمات بانکی برای خارجی­ها با نمایندگان انگلیسی زبان خدمات افتتاح حساب بانکی در ترکیه را ارائه می­دهند.

ایش بانک ترکیه (Isbank)

اچ اس بی سی بانک ترکیه (HSBC Bank)

این بانک به دلیل جایگاه خود به عنوان یک بانک بین المللی، یکی از محبوب ترین بانک­ها در بین خارجی­ها است. همچنین در شعب برگزیده، علاوه بر کارمندان انگلیسی زبان، یک وب سایت انگلیسی زبان نیز وجود دارد.

اچ اس بی سی بانک ترکیه (HSBC Bank)

دنیز بانک ترکیه (Deniz bank)

دنیز بانک در بین افراد خارجی که می­خواهند پول خود را به یک حساب پس انداز پر سود واریز کنند، بسیار محبوب است. این بانک که در سال 1938 تاسیس گردید و یکی از بهترین نرخ­ها را در بازار ارائه می­دهد.

سیستم خدمات رسانی این بانک توسط کارمندان انگلیسی زبان در شعب جداگانه، همچنین یک وب سایت انگلیسی زبان تقویت می­شود. دنیز بانک در حوزه های غیرتجاری، خزانه داری، سرمایه گذاری و بانکداری عمده فعالیت می کند.

دنیز بانک ترکیه (Deniz bank)

آک بانک ترکیه (Akbank)

آک بانک در سال 1948 در آدانا تاسیس گردیده است؛ این بانک، شعبه­های بانكی خارج از كشور نيز دارد. علاوه بر خدمات استاندارد، مزایایی مانند خدمات مشاوره مالیاتی و کارت مسافر خارجی در هنگام مسافرت صادر می­شود، در لیست خدمات این بانک وجود دارد. آک بانک، بانک دیگری است که با Western Union مرتبط است. شعبه مرکزی این بانک در استانبول قرار دارد.

آک بانک ترکیه (Akbank)

گارانتی بانک ترکیه (Garanti Bank)

گارانتی بانک دومین بانک در ترکیه است که در سال 1946 در آنکارا تاسیس گردید. بانکداری سرمایه گذاری، بانکداری اختصاصی، بانکداری خرد، بانکداری شرکتی و خدمات بیمه از جمله خدمات ارائه شده توسط این بانک می باشد.

گارانتی بانک ترکیه (Garanti Bank)

زراعت بانک ترکیه (Ziraat Bank)

زراعت بانک ترکیه از جمله بزرگترین بانک های دولتی ترکیه می باشد که خدمات بانکی از جمله بانکداری خصوصی، سرمایه داری و غیره را ارائه می دهد. شعبه اصلی این بانک در استانبول قرار گرفته است. این بانک از قوی ترین سیستم اینترنت بانک برخوردار است و یکی از بانک هایی است که به ایرانیان خدمات بانکی ارائه می دهد.

زراعت بانک ترکیه (Ziraat Bank)

واکیف بانک ترکیه (Vakif Bank)

واکیف بانک در ژانویه 1954 تاسیس شد. هدف از تاسیس این بانک دولتی، کمک به پس اندازهای کشور با روش های نوین بانکداری و استفاده از آن ها مطابق با الزامات توسعه اقتصادی است. این بانک در حوزه های غیرتجاری، تجاری، بانکداری شرکتی و سرمایه گذاری فعالیت دارد.

واکیف بانک ترکیه (Vakif Bank)

لازم به ذکر است که در ترکیه چند بانک اسلامی مانند QNB Finansbank وجود دارد. در این بانک­ها تمامی ارزش گذاری­ها براساس قوانین اسلامی است.

نکات مهم درباره افتتاح حساب بانکی در ترکیه

– قرارداد بانکی ترکیه از 3 ماه، 6 ماه و 1 سال شروع می‌شود.

– اکثر خارجیان مقیم ترکیه از آن به مدت 6 ماه استفاده می‌کنند، پس از تصمیم نهایی برای اقامت در ترکیه، آن را به یک سال تبدیل می‌کنند.

– قبل از افتتاح حساب، به زمان دریافت سود توجه کنید. چون میزان سود شما به تعداد روزهایی بستگی دارد که شروع به سپرده‌گذاری خواهید کرد.

– در صورتی ‌که قصد دریافت سود از سپرده خود را دارید برای دریافت سود در ترکیه، بانک زراعت را انتخاب کنید؛ زیرا این بانک در کشورهای دیگر نیز شعبه دارد و به ‌راحتی می‌توانید از سراسر جهان مبادلات مالی انجام دهید.

– شما باید مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب (شماره گذرنامه و مالیات) را دریافت کنید.

– برای استفاده از برنامه و خدمات بانکی آنلاین، داشتن شماره تلفن همراه ترکیه ضروری است.

– در میان بانک های ترکیه،  زراعت بانک و ایش بانک مکان‌های مناسبی برای سپرده‌گذاری هستند. با این ‌حال، بانک زراعت به طور کلی معروف‌ترین، با سابقه‌ترین و سودآورترین بانک ترکیه است.

نکات مهم درباره افتتاح حساب بانکی در ترکیه

چه نوع حساب ارزی در ترکیه می‌توانید افتتاح کنید؟

در این بخش به انواع حساب بانکی که می توانید در ترکیه افتتاح نمایید، اشاره خواهیم کرد:

حساب جاری

حساب جاری یک نوع حساب غیر مدت دار است که قابلیت واریز و برداشت وجوه در هر زمان مشخص می‌شود؛ لازم به ذکر است که افتتاح حساب جاری در ترکیه هیچ سودی به همراه ندارد.

اما چه خدمات بانکی را می‌توان از طریق حساب‌های جاری انجام داد؟

– انتقال پول

– معاملات چک

– بازپرداخت وام و کارت اعتباری

– پرداخت سهم، هزینه و اجاره

– پرداخت مالیات، قبض‌ها و حق بیمه تأمین اجتماعی

– معاملات ارزی و فلزات گران‌بها

– انتقال وجوه معوق

– پرداخت اقساط دوره‌ای (انتقال وجوه معوق) مانند خرید اقساطی ملک در ترکیه و پرداخت مبلغ اقساط در ماه به‌ حساب شرکت ساختمانی

– سفارشات معاملاتی فارکس و طلا

– دستورات پرداخت خودکار (به عنوان مثال پرداخت خودکار یا پرداخت قبوض در ماه و این روند به ‌طور خودکار بدون نیاز به دخالت فرد دارنده حساب برنامه‌ریزی می‌شود)

حساب مشارکتی

حساب‌های مشارکتی امکان توزیع بازده در محدوده مشارکت سود و زیان بین دارنده حساب و بانک تحت سیستم مشارکتی را برای شما فراهم خواهند کرد. وجوه جمع‌آوری‌ شده از حساب‌های مشارکت برای تأمین مالی بخش‌های تجارت، صنعت و خدمات مطابق با اصول بانکداری اسلامی بدون بهره استفاده می‌شود.

مهم‌ترین نکته در این سیستم تعیین نرخ بازده در پایان دوره است!

حساب جاری طلا

حساب جاری طلا یک نوع حساب بانکی با سقفی نامحدود برای سنجش پس اندازها در قالب طلا است.

– از حساب جاری طلا می‌توان برای پس انداز استفاده کرد.

– امکان خریدن یا فروختن طلا در هر زمان وجود دارد.

– ارائه سند در ازای طلای موجود در بانک (در بانک‌هایی که خرید و فروش طلا در آن اتفاق می افتد)

– با وجود طلا در حساب جاری، امکان ارائه چک طلا برای شما وجود داشته و می توانید طلا را از طریق حواله بانکی تبدیل کنید

حساب جاری طلا

از دیگر انواع حساب های بانکی در ترکیه می توان به حساب بیمه، حساب سود موقت، حساب پس انداز و غیره اشاره کرد.

مدارک ضروری و لازم برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه

برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

– شماره شناسنامه خارجی

– شماره مالیات از اداره مالیات

– برگه ثبت آدرس (اجازه اقامت، کپی صورتحساب‌ها که بیش از 3 ماه تجاوز نمی‌کند).

مراحل افتتاح حساب بانکی در ترکیه

نحوه افتتاح حساب بانکی در ترکیه، طبق مکانیزمی که در ادامه بیان می‌کنیم، انجام می‌شود:

– شخصا با گذرنامه خود به اداره مالیات بروید، دریافت شماره مالیاتی برای خارجی‌ها به‌ صورت رایگان و این روند ظرف چند دقیقه انجام می‌شود، مگر اینکه جمعیت زیادی در اداره مالیات ترکیه حضور داشته باشند.

– پس از دریافت شماره مالیات، با مراجعه به بانکی که مد نظر شما است می‌توانید یک حساب بانکی به دلار، یورو یا لیر در این بانک‌ها افتتاح نمایید.

لازم به ذکر است که یک حساب بانکی در ترکیه برای افراد غیر مقیم نیز قابل افتتاح شدن است، بنابراین لازم نیست در ترکیه ساکن باشید تا مراحل افتتاح حساب بانکی را انجام دهید. با انجام کلیه امور بانکی از طریق اینترنت از خارج از ترکیه، امکان افتتاح حساب را خواهید داشت.

اما برخی از بانک‌ها ممکن است برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای خارجی‌ها ارسال پیام کوتاه برای تأیید مالکیت به شماره تلفن همراه ترکیه را مد نظر داشته باشند.

مراحل افتتاح حساب بانکی در ترکیه

جدیدترین نرخ سود سپرده بانکی در بانک‌های ترکیه (2023)

بنابر مبلغ سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه نرخ سود سپرده نیز تغییر می‌کند. مبلغ سود سپرده در بانک‌های ترکیه در سال 2023 متفاوت است. سپرده‌های دلاری و یورو نیز در بانک‌های ترکیه مشمول سود می‌شوند.

البته لازم به ذکر است بانک زراعت در حال حاضر بیشترین میزان پرداخت سود را در بین بانک‌های ترکیه دارا است.

برای محاسبه دقیق سود سپرده براساس مبلغ و مدت، اینجا کلیک کتید.

کدام بانک‌ها برای افتتاح حساب ایرانی‌ها مناسب است؟

این موضوع بسیار مهم است که یک حساب بانکی نیازها و انتظارات شما را تمام و کمال برآورده کند. تعداد شعب یا خودپردازهای بانک از این نظر ملاک قرار می­گیرد. نباید برای رسیدگی به امور بانکی در ترکیه سردرگم شوید و یا برای دسترسی به یک عابر بانک راه زیادی طی کنید!

معیار دیگری که به شما در یافتن مناسب ترین بانک جهت افتتاح حساب بانکی در ترکیه کمک می­کند، ممکن است این مزیت باشد که آیا بانکی که در آن حساب باز می­کنید، از افتتاح حساب به ارز پشتیبانی می­کند یا خیر؟ شما می­توانید یک حساب بانکی با لیر ترکیه، دلار آمریکا و ارز یورو در همه بانک­های ترکیه باز کنید.

با این حال اگر می­خواهید در ارزهایی مانند فرانک سوئیس، دینار کویت یا ریال سعودی حساب باز کنید، ممکن است گزینه­های شما کمی محدودتر باشد. اگر چنین قصدی دارید، می­توانید لیست پیشنهادهای حساب ارزی هر بانک را بررسی کنید.

در حال حاضر تنها بانک زراعت و در برخی موارد خاص، ایش بانک برای ایرانیان افتتاح حساب می کنند. شرایط و مراحل افتتاح حساب در بانک زراعت برای ایرانیان غیرمقیم به مراتب راحت تر و آسان تر از ایش بانک است. برای افتتاح حساب بانکی بین المللی در ایش بانک نیاز به کارت اقامت خواهید داشت؛ بنابراین این بانک برای ایرانیان مقیم ترکیه مناسب است.

کدام بانک‌ها برای افتتاح حساب ایرانی‌ها مناسب است؟

 افتتاح حساب در زراعت بانک ترکیه

به‌ منظور افتتاح حساب‌ جاری ارز خارجی یا حساب ‌جاری لیر ترکیه می‌توانید از شعب این بانک در ترکیه یا شعب اینترنتی درخواست افتتاح حساب در ترکیه برای این بانک را داشته باشید.

بانک زراعت یک بانک دولتی است و یکی از دو بانکی است که از سال 2020 امکان افتتاح حساب بانکی در ترکیه را برای ایرانیان فراهم آورده است. افتتاح حساب در این بانک عموما در مدت‌ زمان کمتر از یک روز صورت می‌پذیرد.

افتتاح حساب در ایش بانک ترکیه

ایش بانک اولین بانک دولتی بود که توسط جمهوری ترکیه تأسیس شد. همچنین این بانک یکی از دو بانکی است که خدمات بانکی خرده‌ فروشی و سایر خدمات بانکی خصوصی شامل خدمات مختلف مربوط به مدیریت مالی، نقدی، خدمات بانکداری اینترنتی و تلفن همراه را به ایرانیان ارائه می‌دهد.

چه میزان وجه نقد باید در حسابتان در بانک‌های ترکیه بماند؟

بانک‌های ترکیه همیشه از مشتریانی استقبال می‌کنند که می‌خواهند حتی برای کوتاه مدت و یک ماه در بانک‌های این کشور پول واریز کنند و شرایط افتتاح حساب را برای این دست مشتریان تسهیل می‌کنند. خارجیانی که مقیم ترکیه نیستند، می‌توانند به ‌منظور سرمایه‌گذاری یک حساب بانکی در ترکیه باز کنند به ‌شرط اینکه مبلغی حداقل 6000 دلار به‌ حساب واریز کنند.

این مبلغ به مدت سه ماه قابل‌ برداشت نیست. در صورت داشتن اقامت ترکیه این مبلغ بنابر بانکی که برای افتتاح حساب در ترکیه انتخاب می‌نماید، متغیر است. اما اصولا برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه حد پایه بانک‌ها مبلغ 30 هزار لیر یا 4 هزار دلار است که باید حداقل 30 روز کاری در حساب بانکی شما باقی بماند.

برای افتتاح حساب بانکی بدون شرایط فوق و فقط با داشتن پاسپورت می توانید از خدمات سایت ترکمهر استفاده نمایید.

حداکثر میزان برداشت و واریز حساب بانکی در ترکیه

در حالت عادی سقف برداشت از حساب از دستگاه های ATM تا 5000 لیر است. سقف انتقال مالی از طریق کارت به کارت تا 50000 لیر خواهد بود که این میزان بنابر عملکرد شما و کارکرد حساب بانکی شما می تواند، متغیر باشد.

در صورت نیاز به افزایش سقف برداشت و واریز می‌توانید با مراجعه به یکی از شعبه‌های بانک خود درخواست حذف محدودیت را داشته باشید.

دریافت سود بانکی در ترکیه از طریق سپرده گذاری در بانک‌های ترکیه

شرایط دریافت سود بانکی در ترکیه تا حدودی متفاوت است. نرخ بهره در ترکیه بسته به میزان سپرده متفاوت است. حتی در برخی موارد، بنابر خواست رئیس شعبه، این مبلغ برای مبالغ بالا ممکن است متفاوت باشد.

سود بیشتر بانک‌ها شبیه به بانک زارعت است؛ سود سپرده‌های لیر 17 درصد است. اما برای سپرده‌های معمولی با سرمایه پایین، نرخ سود سپرده‌های فصلی از  سال 2020 بین 9 تا 10 درصد متغیر است.

برای سپرده‌های دلاری از نیمه دوم سال 2020 تاکنون، نرخ سود سالانه 2 درصد برای یک ماه سپرده است. نرخ بهره یکسان برای یورو نیز وجود دارد و این سود برابر با 5/1 درصد است.

برای محاسبه دقیق سود سپرده براساس مبلغ و مدت، اینجا کلیک کتید.

سود روزانه بانک‌های ترکیه

در مورد سپرده‌های لیر به ‌صورت روزانه از سال 2020، نرخ بهره ماهانه حدود 9 درصد است. دو نکته مهم که همیشه باید در مورد نرخ سود بانکی در ترکیه به خاطر داشته باشید:

در وهله اول

اگر شهروند یک کشور دیگر هستید و می‌خواهید یک حساب بانکی در ترکیه داشته باشید، فرایند افتتاح حساب در ترکیه فقط از طریق بانک زراعت امکان‌پذیر است و این بانک به شما امتیاز نمی‌دهد، اما ایش بانک در صورت داشتن کارت اقامت، به شما امتیاز می‌دهد یا می توانید با مبالغ زیادی حساب باز کنید.

در وهله دوم

بانک زراعت یکی از بهترین و سودآورترین بانک‌های ترکیه است. این بانک جایی است که بسیاری از خارجیان یا افراد مقیم ترکیه در آن حساب دارند. بانک زراعت تمام خدمات خود را به ‌صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد و اغلب نیازی به مراجعه به شعب بانک نیست. در این راستا، در هر کجای جهان که باشید، می‌توانید امور بانکی خود در ترکیه را بررسی و پیگیری کنید.

همچنین، خبر خوب این است که اگر با خرید ملک به ترکیه مهاجرت می‌کنید و یا به خرید ملک فکر می‌کنید، می‌توانید به‌ راحتی در تمام بانک‌های این کشور سپرده‌گذاری کرده و از مزایا و خدمات خرید ملک در این بانک‌‎‌ها بهره‌مند شوید.

مالیات بر موجودی حساب بانکی ترکیه

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم برای افتتاح حساب در ترکیه لازم است، شماره مالیاتی دریافت کنید. این شماره برای تشکیل مالیات بر سود بانکی در اداره مالیات است. در ترکیه نرخ مالیات بر سود بانک از سال 2020 برابر با 10 درصد از رقم سود است.

شرایط افتتاح حساب در ترکیه برای افراد زیر 18 سال

افتتاح حساب در ترکیه برای افراد زیر 18 سال مانند هر کشور دیگری امکان‌پذیر است و والدین می‌توانند برای فرزندان خود حساب بانکی افتتاح نمایند. اما باید برای افتتاح حساب در ترکیه به این نکات توجه داشته باشید:

– همانند ایران و سایر کشورها امکان انجام امور بانکی از قبیل واریز و برداشت به‌ صورت حضوری یا اینترنتی برای افراد زیر 18 سال وجود ندارد.

– هر گونه واریز و برداشت وجه از شعب بانک تنها توسط والدین امکان‌پذیر است و افراد زیر 18 سالی که حساب بانکی دارند تنها امکان برداشت وجه از ATM ها یا خرید از دستگاه‌های پوز فروشگاهی را دارند.

شرایط افتتاح حساب در ترکیه برای افراد زیر 18 سال

چگونه می توان یک حساب بانکی را تغییر داد یا مسدود کرد؟

اگر می‌خواهید حساب بانکی خود را به ‌حساب دیگری تغییر دهید و حساب قبلی را ببندید، باید به چند مرحله و تشریفات احترام بگذارید:

ابتدا باید حساب بانکی را تسویه کرده و پول را به‌ حساب جدید بانکی منتقل کنید و مطمئن شوید بدهی مربوط به وام یا چیزی از این قبیل برای حساب پیشین شما باقی نمانده است. سپس، می‌توانید درخواست بستن حساب بانکی قدیمی را داشته باشید.

بستن حساب در ترکیه هیچ گونه هزینه‌ای با خود به همراه ندارد. بانک سندی را به شما ارائه می‌دهد که تأیید می‌کند حساب بسته‌ شده است. کل این فرایند معمولا چند روز طول می‌کشد، پس زمان کافی برای انتقال وجه به‌ حساب جدید و بستن حساب قدیمی اختصاص دهید.

بهترین گزینه‌های انتقال پول کدام است؟

سؤالی که بسیاری از مهاجران به ترکیه می‌پرسند این است که کدام گزینه برای انتقال پول از کشور خود به ترکیه بهتر است؟! به‌ عنوان‌ مثال، در حالیکه برخی مقرر می‌کنند حقوق بازنشستگی مستقیما به حساب ترکی آن‌ها واریز شود، دیگران ترجیح می‌دهند خود فرایند جابجایی آن را انجام دهند.

خدمات آنلاین راهی آسان و راحت برای انتقال پول با هزینه کم ارائه می‌دهد. به ‌عنوان مثال، TransferWise نرخ ارز قابل ‌مقایسه با بانک‌ها را ارائه می‌دهد و هزینه بسیار مناسبی را دریافت می‌کند، در حالی‌ که XE نقل و انتقالات رایگان را با نرخ ارز کمی پایین‌تر ارائه می‌دهد.

فراموش نکنید که هنگام دریافت وجه در حساب شما باید با بانک ترکیه خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این کار برای شما هیچ‌گونه هزینه‌ای نداشته باشد.

برخی از افراد از کارت‌های اعتباری یا دبیت کارت کشور خود برای برداشت ارز استفاده می‌کنند و سپس آن را با لیر در صرافی‌ها عوض می‌کنند. با این ‌حال، تعداد کمی از دستگاه‌های خودپرداز برداشت رایگان را ارائه می‌دهند که این امر گزینه گران‌تری است.

به یاد داشته باشید که:

اگر قصد دارید مبلغ بالایی را به ترکیه منتقل کنید، حتما باید نوسانات ارزی را در نظر بگیرید، به ویژه اگر نیاز به چنج کردن مجدد ارز داشته باشید!

آیا می‌توان حساب بانکی ترکیه خود را از خارج مدیریت کرد؟

بانک‌های ترکیه دستورالعمل‌های تلفنی را نمی‌پذیرند، بنابراین اگر قصد دارید مدت ‌زمان زیادی را در خارج از کشور بگذرانید، بانکداری اینترنتی برای مدیریت حساب شما و غیره ضروری است.

سرمایه گذاری در ترکیه

ترکیه یک مقصد تجاری عالی برای کارآفرینان بین‌المللی است که می‌خواهند فعالیت خود را در این بخش از اروپا و آسیا توسعه دهند. مزایای زیادی از نظر سرمایه‌گذاری در ترکیه وجود دارد؛ مانند بازار آزاد با ارتباطات جهانی، اقتصاد پایدار، زیرساخت‌های عالی و امکانات حمل ‌و نقل، نیروی کار ماهر و طیف وسیعی از زمینه‌ها با چشم‌اندازهای خوب برای کارآفرینان.

تأسیس شرکت در ترکیه پیچیده نیست؛ به تجار خارجی اجازه داده می‌شود که به ‌راحتی پس از ثبت شرکت، فعالیت خود را شروع کنند. بخش‌های اصلی در ترکیه صنایع غذایی، کشاورزی، گردشگری، خودروسازی، ساختمان‌سازی و زمینه‌هایی است که کارآفرینان خارجی می‌توانند در آن رشد کرده و سودهای کلانی را به ‌دست آورند.

سیستم مالیاتی در ترکیه نیز جذاب است و نرخ مالیات بر شرکت‌ها 20 درصد تعیین‌ شده است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در اروپا است.

افتتاح حساب بانکی به ‌عنوان یک فرد غیر مقیم در ترکیه ممکن است بدون کمک حرفه‌ای پیچیده به نظر برسد. بنابراین پیشنهاد می شود پیش از اقدام برای تاسیس شرکت و یا سرمایه گذاری در ترکیه حتما از افراد حرفه‌ای مشاوره بگیرید.

سرمایه گذاری در ترکیه

کارت اعتباری چیست؟

کارت اعتباری کارتی است که توسط مؤسسات مالی به ‌ویژه بانک‌ها صادر می‌شود و به صاحب آن وام می‌دهد. بنابراین، این نوع کارت‌ها اغلب در فروش و دریافت اقساط استفاده می‌شوند.

از دلایلی که کارت‌های اعتباری در سال‌های اخیر توانسته‌اند به موفقیت برسند، این است که این کارت‌ها امکان حفاظت و امنیت در برابر سرقت یا از دست دادن اطلاعات و وجوه مالی را فراهم آورده‌اند.

کارت اعتباری چیست؟

صادر کردن مستر کارت و ویزا کارت در ترکیه

از مزایای افتتاح حساب در ترکیه امکان دریافت ویزا کارت و مستر کارت فیزیکی است. ویزا کارت و مستر کارت هر دو از محبوب‌ترین کارت‌های اعتباری جهان هستند. از مزایای این دو کارت می‌توان به امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی برای مشتریان اشاره کرد.

برخی بانک‌ها بلافاصله پس از افتتاح حساب در ترکیه امکان دریافت فوری این دو کارت را فراهم می‌کنند و در برخی دیگر از بانک‌ها دو هفته پس از افتتاح حساب امکان دریافت این دو کارت را به مشتری می‌دهند. این نکته را مدنظر داشته باشید که پس از دریافت کارت برای تنظیم پسورد کارت خود اقدام نمایید تا امکان سو استفاده از کارت را از بین ببرید.

تفاوت کردیت کارت با دبیت کارت

دبیت کارت یا کارت بدهی (Debit Card) ممکن است چیزی شبیه یک کارت اعتباری باشد، اما باید بدانید که کاملا متفاوت از یک کارت اعتباری است. دبیت کارت توسط بانک برای مشتریان خود صادر می‌شود تا بدون نیاز به نوشتن چک کاغذی یا برداشت نقدی به وجوه دسترسی داشته باشند.

دبیت کارت به حساب جاری شخص متصل است و می‌تواند در هر جایی که کارت اعتباری مجاز است، استفاده شود. به عنوان مثال، اگر کارت نقدی شما دارای لوگوی ویزا است، می‌توانید از آن در هر مکانی که ویزا می‌گیرد، استفاده کنید.

هنگامی که از دبیت کارت استفاده می‌کنید، بانک مبلغی را که خرج کرده‌اید، مسدود می کند. بسته به مبلغ خرید و بانک شما، این هزینه بلافاصله از حساب شما کسر شده یا به مدت 24 ساعت یا بیشتر در بانک نگهداری می‌شود.

کردیت کارت (Credit Card) یک ابزار بدهی برای معاملات مالی به‌ جای پول نقد یا چک یا کارت بدهی (دبیت کارت) است. با توجه به اعتبار صاحب آن، یک کارت اعتباری ممکن است دارای محدودیت با پرداخت سقف بالا یا کمتر باشد. زمانیکه از کارت اعتباری استفاده می‌کنید، به‌ طور خودکار مبلغ خرید به موجودی معوق شما اضافه خواهد شد.

در حقیقت کارت اعتباری به شما این امکان را می دهد تا فراتر از پولی که در کارت خود دارید؛ خریداری کنید. در اکثر شرکت‌های کارت اعتباری، یک مشتری 30 روز برای پرداخت بدهی خود مهلت خواهد داشت؛ در غیر این صورت، پول به ‌طور خودکار از حساب ‌جاری شخص خارج می‌شود.

وقتی از کردیت کارت استفاده می‌کنید، صورت‌ حساب را بعدا پرداخت می‌کنید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید اگر حساب بانکی شما خالی باشد، نمی‌توانید از دبیت کارت خود استفاده کنید، اما امکان استفاده از کردیت کارت خود را دارید. علاوه بر این، کردیت کارت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا اعتبار خود را افزایش دهید.

دبیت کارت ابزاری بسیار ساده است که به‌ جای چک یا پول نقد واقعی استفاده می‌شود. وقتی از کردیت کارت استفاده می‌کنید، در واقع پول قرض می‌کنید؛ وقتی از کارت نقدی استفاده می‌کنید، از وجوه خود استفاده خواهید کرد. استفاده از کردیت کارت در مقابل استفاده از دبیت کارت، که در اصل پول نقد است، به نحوه هزینه و مدیریت پول شما بستگی دارد.

با این ‌حال، اگر شخصی کردیت کارت شما را بدزدد و وجوهی را از حساب شما خارج کند، پس گرفتن وجه از شما دشوارتر و بیشتر طول می‌کشد تا زمانی که شخصی دبیت کارت را سرقت کند. در این صورت می‌توانید اطلاعات کارت سرقت شده را گزارش نمایید و مسئولیت خود در برابر اقدامات آتی را محدود کنید.

تفاوت کردیت کارت با دبیت کارت

استفاده از مستر کارت یا ویزا کارت؛ کدام یک در ترکیه بهتر است؟

این سؤال ممکن است از شما پرسیده شود، بنابراین مهم است بدانید که تفاوت زیادی در سرویس ویزا کارت و مستر کارت وجود ندارد. آنچه اهمیت دارد قابلیت‌های کارت شما است که هنگام افتتاح حساب بانکی در ترکیه مشخص می‌کنید.

به ‌عنوان ‌مثال، می‌تواند ویزا کارت یا مستر کارت بدهی یا اعتباری باشد و از کارت‌های اعتباری می‌توان در خریدهای اقساطی حتی بدون موجودی اولیه استفاده کرد. به‌ طوری ‌که بانک هر ماه حق خرید مربوطه را از حساب شما کسر می‌کند.

سخن پایانی

امروزه وجود یک حساب بانکی به یکی از ضروریات زندگی بدل شده است. وقتی نوبت به مدیریت منابع مالی می‌رسد، افتتاح حساب بانکی بدون توجه به موقعیت یا حرفه در جهان به بخشی اساسی از زندگی روزمره ما تبدیل می شود.

فارغ از این ‌که دانشجو، کارمند یا گردشگر هستید، داشتن حساب بانکی در ترکیه به دلیل خدمات و مزایایی که ارائه می‌دهد، راهگشای مزایای بیشتری برای شما خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله به اصلی‌ترین اطلاعات درباره افتتاح حساب بانکی در ترکیه و ضرورت آن پرداخته شد.

برای افتتاح حساب بانکی بدون شرایط فوق و فقط با داشتن پاسپورت می توانید از خدمات سایت ترکمهر استفاده نمایید.